AKTUALITY   ARTEFAKTY   BIBLIOGRAFIE   INTERNET   PERSONALIA   PUBLIKACE  STUDENTI   STUDIUM   TEXTY   ÚVOD   VÝZKUM

Západočeská univerzita v Plzni

Fakulta humanitních studií

KATEDRA  ARCHEOLOGIE

Management v současné archeologii

Požadavky k zápočtu

1.      zápočtová práce

rozsah: minimálně 1, maximálně 3 strany

zadání budou losována na předposlední přednášce

2.      test

v průběhu poslední přednášky

Kdo předloží před poslední přednáškou zápočtovou práci a bude mít správně test může obdržet zápočet ještě tentýž den. Pro ostatní budou dva termíny v lednu. 

 

Povinná literatura:

-         Bureš, M. 2000: Nástin problematiky managementu v současné archeologii. Archaeologia Iuvenis ročník VI – 2000, číslo 1, 32 – 43.

-         Bureš, M. 2003: Archeologické dědictví a veřejnost, (Re)konstrukce a experiment v archeologii 4, 183 – 192.

-         Bureš, M. 2003: Deset let nestátní archeologie v České republice, Sedmdesát Neustupných let, 49 – 63, Praha. 

-         Peška, J. 1997 (ed): Archeologická památková péče - legislativa a skutečnost,   Olomouc .

-         Úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy, Archeologické rozhledy LII/2000, 701 – 705.

-         Varhaník, J. 1999: K právní úpravě archeologických výzkumů a nálezů, Správní právo 6, 337 - 356.

-         Varhaník, J. 2000: K úmluvě o ochraně archeologického dědictví Evropy, Archeologické rozhledy LII, 706 – 708.

-         Varhaník, J. 2001: K uvádění obsahu maltské úmluvy do praxe, Archeologické rozhledy LIII, 588 - 591.

-         Varhaník, J. 2001: K současným možnostem ochrany archeologických nálezů, Archaeologia historica 26, 5 - 12.

-         Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, § 127

-         Zákon č. 20/87 Sb., o státní památkové péči v platném znění

 

Doporučená literatura:

-         Bureš, M. 1992: Archeologické památky ve Velké Británii I,  Zprávy památkové péče 7, 27 – 31.

-         Bureš, M. 2003: Významná pražská archeologická lokalita poprvé od roku 1989 zničena stavbou, www.archaeologica.cz

-         Bureš, M. – Kašpar, V. – Vařeka, P. 2000: Archaia: nestátní archeologický ústav - metody a přístupy. Badania archeologiczne na górnym Šlasku i zemiach pogranicznych w 1996 roku, 204 – 221.

-         Dragoun, Z. 2001: Od slov … ke slovům, Archeologické rozhledy LIII, 576 - 577.

-         Ernée, M. 2001: K článku W. J. H. Willemse,  Archeologické rozhledy LIII,  577 - 581.

-         Jiráň, L. 2000: Archeologický ústav AV ČR v Praze na konci tisíciletí, Archeologické rozhledy LII, 399 - 403.

-         Jiráň, L. 2001: Současný stav archeologické památkové péče v ČR, Archeologické rozhledy LIII, 581 - 583.

-         Krušinová, L. 1996: Archeologická památková péče v České republice, Praha.

-         Kuna, M. - Klápště, J. 1990: Poznámky ke koncepci terénní archeologické práce, Archeologické rozhledy XLII, 435 - 445.

-         Ledvinová, J. – Pešta, K. 1996: Základy fundraisingu, Praha. 

-         Management of Archaeological Projects, English Heritage, London 1991.

-         Neustupný, E. 1991: Kam česká archeologie? , Archeologické rozhledy XLIII, 361 – 370.

-         Neustupný, E.  1995: K teorii terénního výzkumu v archeologii, Archeologické fórum 4, 85 – 94.

-         Plamínek, J. - Svatoš, V. - Hledíková, J. - Babouček, P. - Jandáková, P. -  Zetěk, J. 1996: Řízení neziskových organizací, Praha.

-         Popelka, M. – Šmolíková, M. 2003: Archeologie pro laickou veřejnost, (Re)konstrukce a experiment v archeologii 4/2003, 153 – 156.

-         Smetánka, Z. 2003: Archeologie a experiment, in: Archeologické etudy, 120 – 128, Praha.

-         Sommer, P. 1995: Do 76. roku, Archeologické rozhledy XLVII, 5 - 10.

-         Sommer, P. 2000: Památkový zákon a archeologie, Archeologické rozhledy LII, 442 - 446.

-         Sommer, P. 2001: Komentář k článku W. J. H. Willemse, Archeologické rozhledy LIII, 584 - 587.

-         Varhaník, J. 1996: K problematice právní úpravy archeologie v rámci památkové péče, Archeologica historica 21, 515 – 520.

-         Willems, W. J. H. 2001: Současný vývoj archeologické památkové péče v Nizozemí a v Evropě, Archeologické rozhledy LIII, 564 – 575.


Nástin problematiky managementu v současné archeologii

PhDr. Michal Bureš (tel. 0602-361224)

email: bures-michal@volny.cz

 

                Termín „management“ se dostal do souvislosti s archeologií v anglicky mluvících zemích: v Austrálii jako „heritage Management“, v USA jako „cultural resource management“, ve Velké Británii jako „archaeological resource management“. V tomto prostředí má však pojem „management“  širší význam než v češtině, kde se objevuje téměř výhradně ve smyslu ekonomického eventuálně personálního managementu. Užívání termínu „management“ v našem prostředí ve spojitosti s ochranou kulturního dědictví, vědou a výzkumem ospravedlňuje skutečnost, že výše uvedené činnosti se stále více dostávají do ekonomicky determinovaného prostředí. V této pro nás nové situaci  se i v oborech, v kterých ekonomika tradičně není příliš populární, začíná chápat, že na racionálním a efektivním nakládání s časem a prostředky závisí odborný úspěch  alespoň stejnou měrou jako na odborných kvalitách a schopnostech zainteresovaných pracovníků. Management se tak stává nejen integrální součástí i takových oborů jako je památková péče či archeologie, ale spoluvytváří v každé disciplině novou specializaci.

Management v archeologii se v obecné rovině týká archeologické památkové péče a řízení archeologického projektu resp. pracoviště. Součástí archeologické památkové péče je zejména: evidence lokalit (např. Státní archeologický seznam), evidence a vyhlašování různých kategorií památek a rezervací,  ochrana archeologických lokalit a památek zvláště v procesu územního plánování a stavebního řízení, organizace archeologické práce a institucí na národní a regionální úrovni. Řízení archeologického projektu resp. pracoviště sestává jak  ze standardních a všeobecně známých metod managementu platných pro jakékoliv pracoviště, tým či projekt v jakémkoliv oboru, tak ze specifických postupů týkajících se pouze nebo téměř výhradně archeologie.

 

Archeologický projekt

Za archeologické projekty lze považovat např.: povrchové sběry a jiné nedestruktivní výzkumy, záchranné, zjišťovací a předstihové výzkumy na ohrožených lokalitách, systematické či badatelské terénní výzkumy na neohrožených lokalitách, zpracování starších výzkumů, revizní zpracování nálezového souboru, teoretické zpracování problému, atd.

Pro to, aby projekt mohl být efektivně zahájen, je třeba: jasně formulovat cíle a standardy výsledků, zajistit si finanční zdroje a materiální podmínky potřebné pro realizaci projektu, určit vedoucího projektu, který bude motivovat a koordinovat tým, jmenovat tým, jehož členové budou disponovat potřebnými vědomostmi a budou pokrývat potřebné spektrum specializací, zajistit efektivní komunikaci mezi členy týmu navzájem a mezi týmem a externími spolupracovníky a zajistit systém kontroly kvality a kontroly postupu práce.

Typický archeologický projekt má 5 fází: plánování projektu, práce v terénu, zpracování terénní dokumentace a evidence nálezů (tzv. terénní nálezová zpráva), zpracování do nálezové zprávy a zveřejnění formou nálezové zprávy nebo publikace.

 

 
 

 

Obr. 1: Struktura archeologického projektu                                    

Právní a ekonomický rámec záchranné archeologie

 

            Rozhodující procento záchranných archeologických výzkumů se dnes odehrává v prostředí tzv. smluvní archeologie. Termín smluvní archeologie vyjadřuje skutečnost, že archeologický výzkum je prováděn na základě smlouvy o dílo mezi objednatelem a zhotovitelem, tedy nikoliv financovaný z daru, dotace, či prováděný na vlastní náklady. Pro takto prováděný výzkum ze smlouvy vyplývají jasně stanovené podmínky, způsob úhrady nákladů výzkumu a konkrétní termín jeho provedení (Bureš 1997).

Při jednáních s investory se v rámci smluvní archeologie vychází zejména z následujícího principu: jestliže je záměrem stavebníka, resp. investora, profitovat z investiční akce realizované na archeologické lokalitě, daňoví poplatníci by neměli nést břemeno nákladů nezbytné záchrany archeologických památek. Náklady na záchranný výzkum by měl plně hradit investor (Lawson 1997). Tento princip nachází dostatečnou podporu v platném památkovém zákoně[1]. Hrazení výzkumu z veřejných prostředků by mělo nastat pouze v případě, kdy účelem investice je nezisková činnost.

1) Zákon 20/87 Sb. Ve znění zákona 242/92 Sb.

 

Smluvní archeologie

 

Smluvní archeologie se realizuje ve třech stupních. Prvním stupněm je písemné vyjádření k projektu. Již k tomuto vyjádření se využívá všech dostupných informací. Jedná se zejména o:

 

1.      stavební projekt, z kterého je patrný rozsah zamýšlených zemních prací,

2.      inženýrsko-geologický průzkum, který poskytuje základní vodítko pro odhad mocnosti historického nadloží,

3.      stavebně-historický průzkum,

4.      dosavadní archeologické poznání lokality a jejího nejbližšího okolí (srov. Hrdlička 1983).

 

Jestliže některé z těchto údajů nejsou v úrovni prvního stupně jednání dostupné, je třeba je doplnit během zjišťovacího výzkumu (viz níže).  

            Vyjádření zpracované na podkladě těchto informací obsahuje předběžné stanovení (příp. odhad vycházející z prostorově blízkých analogií) rozsahu a charakteru možných archeologických situací na předmětné ploše a konkrétní návrh postupu (příp. jeho variant) při jejich záchraně:

vymezení odborných cílů výzkumu, způsob provedení výzkumu (zjišťovací, předstihový formou plošného odkryvu nebo sondáže, záchranný formou dohledu), hrubý odhad času a nákladů, racionální odůvodnění zvolených postupů a procedur.

            Přesné informace o případných archeologických památkách však může poskytnout výhradně

zjišťovací výzkum. Výsledky zjišťovacího výzkumu by mohly dokonce přinést podklady pro kvalifikované rozhodnutí orgánů státní správy ohledně ochrany archeologických památek a z nich vyplývajících změn stavebního projektu (např. omezení terénních zásahů, které snižují či minimalizují ohrožení archeologických situací).

Druhým stupněm je samotné smluvní jednání, během kterého se projednávají jednotlivé varianty řešení a konkretizují vzájemné požadavky tak, aby se dosáhlo nejlepších odborných výsledků při únosném omezení investora. Je taktické vést jednání v partnerském duchu. Nedílnou součástí by mělo být zevrubné vysvětlení toho, co všechno je součástí archeologického výzkumu a jak je archeologický výzkum náročný. Archeolog se často zaštiťuje zákonem chránícím archeologické nálezy, ale je třeba zdůrazňovat nejen zákonnou odpovědnost investora, ale i morální odpovědnost. Investorovým primárním zájmem je zbavit svůj projekt „archeologického břemene“ s co nejmenšími náklady. Zákonem se investor často cítí být neúměrně omezován. Je proto výhodné nabídnout investorovi něco víc než jen zbavení břemene (např. zlepšení jeho image na veřejnosti) a nechat mu prostor pro výběr (vlastní účast v rozhodovacím procesu). Smlouvy na archeologické výzkumy s investory nesmí být pouze formálními ujednáními. Obsahují odborné zadání úkolu z hlediska archeologie a současně také specifikují povinnosti vyplývající ze zákona a z morální odpovědnosti stavebníka – potenciálního ničitele archeologických památek. Smlouvy obvykle vymezují místa a okolnosti, za jakých bude výzkum prováděn, kodifikují taxativně vyjmenované předvídatelné i méně předvídatelné události, které mohou mít vliv na úspěšné dokončení díla (např. extrémní klimatické podmínky) a uplatňují se v nich také výsledky diskuse obou smluvních stran, kterých může být využito jako nástroje k  řízení projektu a jeho úspěšnému ukončení (Bureš 1998).

            Třetím stupněm smluvní archeologie je vlastní archeologický výzkum (Bureš – Kašpar – Vařeka 1999). Ve vztahu k investorovi je nezbytné provádět soustavnou kontrolu termínů, spotřebovaných nákladů a zajišťovat průběžnou komunikaci s investorem (informace o postupu výzkumu, významných nálezech atd.). Zpracování výzkumu je ukončeno teprve vypracováním nálezové zprávy, jenž vedle odborné funkce dokládá rozsah a kvalitu provedené práce a tudíž i účelnost vynaložených prostředků investora (srov. English Heritage 1991). Z tohoto důvodu je vhodné předložit investorovi kompletní nálezovou zprávu, nejen její excerpt ve formě tzv. investorské zprávy. Nálezová zpráva umožňuje investorovi ocenit náročnost jím hrazené práce a naopak  tzv. investorská zpráva může u imvestora budit dojem, jakkoliv neoprávněný, že nezaplatil za náročný vědecký výzkum, ale jen jakési výpalné.

 

Druhy archeologických výzkumů z hlediska řízení          

            Zkušenosti s téměř nepřetržitě prováděnými archeologickými výzkumy (nezřídka i několika rozsáhlými a odborně náročnými záchrannými výzkumnými projekty současně) vedly k formulování terminologicky, věcně i metodicky jasně vymezených postupů. Archeologické výzkumy ohrožených lokalit členíme do 4 skupin (Bureš – Vařeka v tisku): 1. Zjišťovací výzkum, který mapuje archeologickou situaci a definuje další postup z hlediska odborného, praktického i z hlediska archeologické památkové péče. 2. Předstihový výzkum, zaměřený na archeologické situace ohrožené stavební aktivitou, se realizuje v předstihu před zahájením stavby. 3. Záchranný archeologický výzkum probíhá za situace, kdy již  na lokalitě probíhají stavební aktivity (zpravidla zemní práce) a tudíž kromě odborných otázek je třeba řešit též součinnost archeologického výzkumu s postupem a technologií stavby. Záchranný výzkum se provádí jen v případě nestandardní situace – pokud stavba nebyla včas ohlášena (selhání investora nebo orgánů státní správy) a nebylo tak možno smluvně zajistit realizaci zjišťovacího, případně předstihového výzkumu. Nezřídka je záchranný výzkum zahájen až v okamžiku narušení archeologické situace, což je z hlediska odborného i z hlediska archeologické památkové péče zcela nevhodný postup. K realizaci záchranného výzkumu dochází též v takových případech, kdy z technických a bezpečnostních důvodů nelze uskutečnit předstihový výzkum (náročné zajištění stavební jámy, statika stojícího objektu apod.). Na takových lokalitách realizujeme zjišťovací výzkum, jehož výsledky využijeme pro stanovení režimu součinnosti se stavbou tak, aby se technologie a postup stavby optimálně skloubily se záchranným výzkumem. 4. Záchranný výzkum prováděný formou odborného dohledu se provádí v případě, že zjišťovací výzkum přinesl pouze negativní zjištění (případně byla tato skutečnost konstatována dřívějšími archeologickými akcemi na sledované lokalitě). Jakmile dojde při sledování zemních prací ke zjištění archeologické situace, mění se dohled v záchranný výzkum.

 

 
 

 

Obr.2 : Vysvětlivky:     ZJAV              zjišťovací archeologický výzkum

                                   PAV                předstihový archeologický výzkum

                                   ZAV                záchranný archeologický výzkum

                                   AV                  archeologický výzkum

                                   NZ                  nálezová zpráva

 

            Výsledky výzkumů dokládají, že preference zkoumání ohrožených a narušených nalezišť nemusí nutně znamenat opuštění systematického řešení teoretických otázek. Nikoliv však ve smyslu výběru a získávání tzv. dokumentačního minima (Kuna – Klápště 1990, str. 435, 438, 442). Smyslem záchranné archeologie by mělo být nahrazování zanikajících a omezených primárních archeologických pramenů výsledky záchranných výzkumů, které nepředstavují pouze dokumentaci archeologických situací, ale také odpovědi na rozmanité otázky, jejichž řešení výzkum každé ohrožené archeologické lokality nabízí. Prioritou v přístupu k výzkumu ohrožené lokality tak zůstane řešení otázky „Jaký vědecký přínos může tento vynucený výzkum poskytnout“ spíše než „Zda se tento konkrétní výzkum hodí k řešení otázek, kterými se právě shodou okolností zabýváme“.

 

Rozpočet a harmonogram projektu a jejich kontrola

        Při přípravě  a realizaci projektu je třeba vycházet z jeho logické vnitřní struktury (obr. 1).  V rámci  řešení projektu podle diagramu na obr. 1 lze rozeznat cyklicky se opakující kroky:

 

 
 

Obr. 3: Cyklická posloupnost kroků během řešení archeologického projektu.

Průběžné sledování kroků dle obr. 3 je základem úspěšného řízení archeologického projektu. Postup od jedné fáze výzkumu k druhé by měl být podmíněn věcnou kritikou a kontrolou čerpání rozpočtu během předchozí fáze projektu. Teprve po zjištění, že skutečný postup prací i postup čerpání rozpočtu jsou v souladu s původním projektem, je možno přistoupit k řešení další fáze. V případě, že dojde k odchylkám, je třeba revidovat jak rozpočet, tak věcný záměr další fáze projektu. Obdobně se postupuje i v případě harmonogramu. Jednotlivé fáze a kroky detailně zobrazuje obr. 1.

 

Týmová práce, řízení týmu. Efektivita a produktivita výzkumné práce.

            I ten nejlépe připravený projekt většinou nelze realizovat v jedné osobě. Pro rozsáhlé archeologické projekty je většinou zapotřebí sestavit tým. Tým je zpravidla malou skupinkou lidí (7 – 12), kterou spojuje společný cíl, působení jednotlivých členů na sebe navazuje a vzájemně se doplňuje. Členové týmu mají rovnoprávné postavení a jsou mezi nimi jasně vymezené odpovědnosti a role. V týmu probíhá jednoznačná efektivní komunikace a vznikající spory jsou konstruktivně řešeny, panuje všeobecná ochota a schopnost hodnotit proces spolupráce, vládne klima důvěry a jsou navázány dobré mezilidské vztahy ( Plamínek – Svatoš – Hledíková – Babouček – Jandáková – Zetěk 1996, 33).

Optimální archeologický tým obsahuje nejen odborníky specializované na jednotlivé dílčí úkoly, jejichž řešení se předpokládá, ale  i technické pracovníky. Vhodné je, jestliže tým pokrývá nejen spektrum odborností, ale i spektrum osobnostních charakteristik. Osobnostní charakteristiky jsou pak určující pro ustanovení týmových rolí (např. vymýšlející, konající, řídící atd.).  Každý tým musí mít svého vedoucího.

Tým může pracovat sám o sobě, anebo může pracovat několik týmů v rámci celého pracoviště. Týmy mohou být sestavovány na různě dlouhá období v závislosti na délce projektu resp. projektů, které tým řeší.  Možnost pracovat týmově v rámci pracoviště je značnou měrou podmíněna způsobem řízení a strukturou organizace pracoviště.

 

 
 

Obr. 4 : Manažerská mřížka  (Plamínek – Svatoš – Hledíková – Babouček – Jandáková – Zetěk 1996, 42).

 

Na obr. 4 jsou znázorněny jednotlivé typy řízení v závislosti na jejich zaměření. V domácím archeologickém prostředí se ovšem běžně nesetkáváme s celým spektrem uvedeným v mřížce. Pro autoritářské vedení je v institucích zabývajících se archeologií málo prostoru, kde uplatňovat autoritu, vedoucí nemá k dispozici finanční nástroje (omezené finanční zdroje, mzdové tabulky)  a jen omezeně může disponovat pracovně právními předpisy. Navíc v současnosti stále neexistuje armáda nezaměstnaných archeologů a technického personálu, která by zvýšila konkurenci v oboru a ve svém důsledku by tak tlačila na větší výkonnost zaměstnaných kolegů. Můžeme se setkat jak s formálním vedením (vedoucímu nejde ani o lidi ani o výsledek, věci běží samospádem), tak s řízením „zájmového“ klubu (vedoucí se zaměřuje především na vytváření příjemných mezilidských vztahů, což vede k volnému pracovnímu tempu). Nejčastějším typem řízení zejména ve velkých institucích je rutinní vedení (vedoucí se snaží nejít do konfliktu s podřízenými, na druhou stranu se však snaží udržet určitou míru pracovní morálky a dosáhnout tak nějakých výsledků), nicméně nejoptimálnějším a to nejen pro archeologii je vedení týmové  (Plamínek – Svatoš – Hledíková – Babouček – Jandáková – Zetěk 1996).

Mezi archeologickými institucemi respektive mezi institucemi, které mají větší nebo menší archeologická pracoviště, lze rozeznávat tři typy organizační struktury, v jejichž rámci lze více či méně uplatňovat zásady týmové práce.

 
 

Obr. 5:  Funkcionální organizační struktura na příkladu většího regionálního muzea.

 

V našich podmínkách nejběžnější strukturou je funkcionální organizační struktura (obr. 5), běžná ve větších státních organizacích zejména muzejního nebo památkového typu. Tento model je vysoce hiearchický  a z důvodu kontroly toku peněz ze státního rozpočtu v podstatě  kopíruje   strukturu státních úřadů. Odpovědnosti jsou delegovány z vyšších na nižší vedoucí až na jednotlivé pracovníky. Pravomoci naopak zůstávají na vyšších vedoucích. Práce je relativně jasně rozdělena mezi jednotlivá oddělení a dále mezi jednotlivé pracovníky. Prostoru pro vytvoření týmu je relativně málo: pouze při řešení konkrétního úkolu,  nejčastěji v rámci jednoho oddělení se ad hoc vytvářejí nevelké týmy pracující po dobu trvání daného úkolu (např. příprava expozice či výstavy).

 

 
 

Obr. 6 : Projektová organizační struktura

            Na rozdíl od funkcionální struktury je projektová struktura dostatečně flexibilní, prostor pro vytváření týmů v rámci realizace projektů je veliký.  Aparát organizace je minimální a zajišťuje kontinuitu a servis  vedoucím projektů. Vedoucí projektů jsou velice samostatní a mají vysoké pravomoci i odpovědnosti.  Tento model však může vést k dezintegraci pracoviště a v případě archeologie může dojít k neekonomickému využívání technické a speciální podpory: Každý projektový tým bude mít například svoji keramickou laboratoř, své dodavatele kresličských či konzervátorských prací bez ohledu na to, zda by nebylo výhodnější zřídit pro více týmů jednu konzervátorskou dílnu, nebo keramickou laboratoř.

 

 
 

 

Obr.7: Příklad maticové organizační struktury archeologické  instituce.

            Nejvhodnějším modelem  pro archeologickou instituci je maticová organizační struktura (na obr. 7). Ta je ovšem také nejnáročnější pro management. Projekty jsou řízeny samostatně svými vedoucími, kteří za ně nesou vysokou míru odpovědnosti a pro řešení projektu a řízení zainteresovaného týmu jsou vybaveni potřebnými pravomocemi. Týmová spolupráce se  odehrává nejen v rámci řešení projektů, ale i mezi jednotlivými vedoucími specialisty (na obr. 7 ve svislém směru). Vedoucí specialisté se po dobu  jejich působení na konkrétním projektu  stávají součástí příslušného týmu (na obr. 7 ve vodorovném směru). Maticová struktura navíc umožňuje, aby jedna a táž osoba byla zároveň vedoucím projektu a zároveň vedoucím specialistou participujícím se na jiném projektu či projektech. Výhoda vysoké flexibility a možnosti téměř absolutního využití všech volných kapacit však s sebou nese kromě vysokých nároků na řízení také proměnlivost, která je zároveň hlavním rizikem tohoto modelu. Organizačně nezvládnutá organizace s maticovou strukturou se rychle utápí v chaosu.

 

Práce s veřejností a s médii

            Potřeba popularizace a vzdělávání v archeologii je výstižným způsobem charakterizována v článku 9/I tzv. Maltské konvence, který zavazuje smluvní strany „realizovat vzdělávací aktivity s cílem zvyšovat a rozvíjet uvědomění veřejného mínění o hodnotě archeologického dědictví pro pochopení minulosti a o tom, co je pro toto dědictví hrozbou“ (CoE 1992). Význam popularizace vychází také z přesvědčení, že jakákoliv restriktivní legislativa nutně ztrácí funkčnost v prostředí neinformované a k historickému dědictví lhostejné společnosti.

            Důležitým podnětem pro informování veřejnosti by měla být skutečnost,  že v našem právním řádu jsou archeologické nálezy a památky veřejným statkem.  Morální povinností archeologa  tudíž je veřejnost informovat odpovídajícím způsobem tj. nejen občasnými výstavami a expozicemi v muzeích.  Lidé jsou dnes zvyklí, že informace za nimi přicházejí, spíše než aby sami informace vyhledávali.  Z těchto uvedených důvodů nelze považovat čas strávený informováním medií a veřejnosti za ztracený, a to i v případě, že media se s archeologickou informací nevypořádají podle archeologových představ. Je třeba si uvědomit, že taková informace není určena archeologické obci, ale nejširší veřejnosti. Bývá tedy cennější dostat do povědomí veřejnosti to, že se v regionu provádějí archeologické výzkumy, že existuje cosi jako archeologická památková péče, nebo že v jejich městě/vsi byl učiněn významný archeologický nález, než přesnou informaci o datování takového zveřejněného nálezu.

 

Dny otevřených dveří

Pro osvětlení smyslu, metod  a výsledků archeologických výzkumů ohrožených lokalit nejširší veřejnosti z bezprostředního okolí právě zkoumané lokality jsou nejvhodnější dny otevřených dveří (Bureš a kol. 1995). Stovky návštěvníků dokládají značný zájem o archeologické památky a indikují obrovský potenciál, který obor dosud nedokáže využít.

Tiskové zprávy

Nejběžnějším způsobem komunikace archeologie s širokou veřejností jsou zprávy v tisku. Představitelé tisku zejména regionálního či lokálního se většinou sami zajímají o archeologické nálezy a výzkumy v jejich regionu, pokud se o nich náhodou dovědí. Archeolog by ovšem neměl informovanost veřejnosti ponechávat na náhodě.

K efektivní komunikaci archeologa s tiskem slouží tisková zpráva. Čím precizněji je tisková zpráva zpracována tím menšímu riziku jejího zkomolení redaktorem se archeolog vystavuje. Pro zpracování tiskové zprávy platí velice jednoduché zásady: Zpráva nesmí být delší než jedna strana, optimální délka je  tři čtvrtiny strany.  V prvních dvou větách musí být upoutána pozornost čtenáře, nález musí být pochopitelnou a co nejméně odbornou formou představen. Následuje popis nálezových okolností eventuálně některé údaje odbornějšího rázu. Nesmí chybět hypotéza interpretace nálezu. Před koncem se umisťují provozní informace např. o délce trvání výzkumu a jeho výhledech do budoucna. Referují-li se movité nálezy, měla by být v závěru zprávy umístěna informace o tom, kdy a kde (rámcově) je čtenář bude moci spatřit. Součástí tiskové zprávy musí být kontaktní telefonní číslo a jméno osoby, která může poskytnout další informace. V době mobilních telefonů je přirozeně nejvhodnější, aby kontakt byl přímo na vedoucího výzkumu. Není–li to možné, je lepší, když je uveden kontakt na kolegu do kanceláře, který sice neví o výzkumu všechny podrobnosti, ale jako odborník může ledacos okamžitě vysvětlit. Pakliže se deník rozhodne zprávu zveřejnit, nepřipadá v úvahu, že bude tři dny shánět vedoucího výzkumu.  Buď sežene informace ještě téhož dne, nebo zprávu neuveřejní, nebo ji uveřejní tak, jak ji pochopil, což může přirozeně vést k dezinformaci.    

Tiskovou zprávu lze distribuovat nejlépe faxem, možno též poštou nebo e-mailem. Zpráva se zpravidla zasílá ČTK, regionálnímu listu a regionální redakci   novin s celostátní působností. V případě nálezu  republikového významu je možno zprávu zaslat do ústředních redakcí celostátních deníků rovnou, jinak je to ovšem zbytečná práce, neboť ty využívají v případě svého zájmu nebo nedostatku aktuálních zpráv servisu ČTK.

Televize a rozhlas

            Jak rozhlas, tak televize využívají servisu ČTK a v případě zájmu se  obrací  s žádostí o přímé vstupy. Regionální rozhlasovou stanici, která uvádí regionální zpravodajství je vhodné informovat přímo obdobně jako regionální tisk tiskovou nebo telefonickou zprávou. Kontaktovat televizi přímo je vhodné jenom když si autor výzkumu je jistý, že je co ukazovat. Televize je vizuální medium, nález či výzkum musí být tudíž divákem vizuálně uchopitelný a pochopitelný.  Zájem televize je velmi proměnlivý, obecně platí, že zájem mají kanály vysílající regionální zpravodajství, často též ranní vysílaní zpestřují své komponované pořady aktuálními vstupy tohoto druhu. V každém případě archeolog musí počítat s tím, že televizi se musí chvíli na lokalitě či u nálezu věnovat v termínu, který vyhovuje televizi, ale již nemusí vyhovovat archeologovi . 

      

Použitá literatura:

Bureš, M. 1997: Archeologická památková péče u nás a v zahraničí, in: Archeologická památková péče – legislativa a skutečnost, Olomouc, 82 – 88.

Bureš, M. a kol. 1995: Archaia, zpráva o činnosti v letech 1991 – 1993 a výroční zpráva za rok 1994, Archaia, Praha.

Bureš, M. – Kašpar, V. – Vařeka, P. 1999: Archaia – nestátní archeologický ústav: Metody a přístupy, in: Badania archeologiczne na Górnym Slasku i zemiach pogranicznych w 1996 roku, Katowice.

Bureš, M. – Vařeka, P. v tisku: Rukověť archeologického výzkumu.

CoE 1992: European Convention on the Protection of the Archaeological Heritage, Council of Europe, Strasbourg.

English Heritage 1991: Management of Archaeological Projects, Historic Buildings and Monuments Commission for England, London.

Hrdlička, L.1983: Strategie a taktika současného archeologického výzkumu v historickém jádru Prahy, Archeologické rozhledy 35, 609 – 638.

Kuna, M. – Klápště, J. 1990: Poznámky ke koncepci terénní archeologické práce, Archeologické rozhledy 42, 435 – 445.

Lawson, A. J. 1997: English archaeological units as contractors, in: Hunter, J. – Ralston, J. (eds.): Archaeological resource management  in the UK, an introduction,  Stroud, 149 – 157.

Plamínek,J. – Svatoš, V. – Hledíková, J. – Babouček, P. – Jandáková, P. – Zetěk, J. 1996: Řízení neziskových organizací, Praha.