Základní prehistorické modely Evžen Neustupný (Neustupný,
E. 1967d: Základní prehistorické modely. Dějiny a současnost 9,
32-34)
|
Katedra
archeologie |
Obsah:
1. Úvod
4. Model nulový
5. Model obecný
1. Úvod
I když modelování ve společenských vědách je logický
postup starý přesně tak jako tyto vědy samy, je přece pojem modelování módní
novinkou posledních let. Jistě bude mít pravdu ten, kdo tvrdí, že
pochopení dějin je možné i beze slova model, avšak sotva uspěje s tvrzením,
že pojem modelování je zbytečným a bezdůvodným rozšiřováním
archeologovy metodologické báze. Již samotná formulace starých a známých
problémů s pomocí tohoto pojmu značně zpřesňuje naše úvahy a vyjasňuje
vztahy, které jinak zůstávají skryty. Pokusíme se to zde ukázat na základních
prehistorických modelech, tj. na základních způsobech interpretace
archeologických dat [1]
Nebylo by snad účelné šířit se zde o teorii
modelování a jejích logických základech: k těmto problémům existuje
dnes množství i populární literatury. Poznamenáme pouze, že modelování
se zakládá na filosofickém poznatku jednoty hmotného světa a zejména
na zvláštním produktu této jednoty, kterým je izomorfismus. Modelování
netvrdí, že model a předloha jsou totožné, že jedno je možné nahradit
druhým; tvrdí však, že v určitém případě je možno předlohu
nahradit modelem, jestliže z nějakých důvodů nemůžeme zkoumat nějaký
objekt přímo, můžeme vyhledat jeho model, který je našemu poznání lépe
přístupný, a poznatky získané na modelu pak přenést na původní objekt.
Je to spojeno s řadou překážek a s možností velmi četných omylů vzájemně
se násobících. V tomto smyslu je modelování do značné míry shodné s
interpretací.
Archeolog je odkázán na svůj model, neboť přímá
metoda, která by ho dovedla k plnému pochopení jeho objektu, neexistuje. Vyplývá
to z celé řady specifik archeologických pramenů. Proto také neexistuje a nikdy
neexistovala prehistorie bez nějakého modelu, a všechny pokusy archeologie o
vytvoření prehistorie bez modelu byly zcela neúspěšné.
Základním modelem prehistorie zde nazýváme model,
který se snaží interpretovat převážnou část systému archeologických
pramenů, model, který určuje základní vědecký postoj vědce nebo vědecké
školy. Je pochopitelné, že u téhož badatele se mohou vyskytovat prvky různých
základních modelů; stává se to tím častěji, čím méně si tento
badatel uvědomuje, že vůbec má nějaký model.
Archeologie se nejdříve intepretovala ve svých
sesterských disciplínách, tj, brala si jako své základní modely takové vědy,
jako je etnografie nebo historie. Tyto modely jsou z filosofického hlediska zvláštní.
Bylo by jistě možné vytvořit i obecný model archeologie tím, že by se
archeologie interpretovala v nějaké obecné teorii, avšak snahy v tomto směru
jsou mezi archeology vzácné.
Zmíníme se proto nejdříve o dvou nejběžnějších prehistorických modelech - historickém a etnografickém, pak o modelu, který předstírá, že není modelem, a nakonec připojíme poznámky k vytvoření modelu obecného.
[Obsah]
Historický model je historicky nejstarší a také nejpochopitelnější.
Snaha protáhnout "historii" nazpět do pravěku vedla k tomu, že se
považovalo za evidentní, že pravěk je stejný jako historie. Historický
model je v archeologii stále jedním z nejvlivnějších.
Mnoho ovšem záleží na tom, jakou historii si prehistorik
vybere jako svůj model. Sledování těchto otázek v dějinách prehistorie by
se jistě stalo významným přínosem ke studiu ideologie. My se zde ovšem
omezíme na některé příklady, které se nám zdají být aktuální. Podotýkáme,
že následující úvahy se plně netýkají nejmladších fází pravěku, kde
historie přebírá i jiné funkce, než je funkce základního modelu.
Modelem, ve kterém středoevropští archeologové nejčastěji interpretovali své prameny, byla romantická historie přechodu z pravěku do feudalismu, často ideologicky reakční (G. Kossinna aj.).
Tato historie vnutila archeologům především okruh
otázek, kterými se měli zajímat: původ jednotlivých etnických skupin, otázky
jejich styku, migraci, zániku apod. V rozdílech archeologických skupin hledal
tento model etnické rozdíly, podceňoval ekonomiku, často přeceňoval
prameny k dějinám náboženství (např. studium hrobů) a nekriticky
posuzoval závěry fyzické antropologie.
Tento model vyhovoval archeologům zejména ve vztahu
ke specifice jejich pramenů. Nemohla se jim totiž stát modelem historie
diplomacie nebo historie ve formě životopisů panovníků: k pojmům, se kterými
takové historie pracovaly, nebylo možno nalézt téměř žádné analogie v
systému archeologických pramenů. Zato romantická historie konce pravěku a
počátků středověku pracovala především s pojmy, jejichž odraz mohl být
archeologií hledán; subjektem zde nebyli jednotlivci, nýbrž celé etnické
skupiny, zdánlivě snadno identifikovatelné v archeologických pramenech.
Historický model popsaného typu byl použit např. při
interpretaci českého eneolitu. Kulturní skupiny, o nichž dnes víme, že
následovaly jedna po druhé, byly prohlašovány za víceméně současné
representanty různých etnických skupin a bylo uvažováno, odkud která z nich
přišla. Byly sledovány styky těchto etnických skupin, pořadí jejich příchodu
do Čech, jejich symbióza a konečné splynutí v únětické kultuře starší
doby bronzové (tzv. stmelovací proces). Současná existence dvou i více
etnik na tomtéž území byla předpokládána jako něco evidentního, neboť
v historickém modelu byly pro podobné případy četné analogie (tzv. stěhování
národů). V kultuře se šňůrovou keramikou byly "nalezeny"
obdoby k historickým nomádským skupinám východoevropských stepí a byly
proto na ni přeneseny některé pojmy, pro které nebyla v archeologických
pramenech nejmenší opora (pastevectví). Síla historického modelu byla tak
velká, že fakta ukazující neudržitelnost této koncepce eneolitu byla přezírána
anebo prostě ignorována, jako třeba stratigrafie v Jevišovicích ukazující
místo současnosti následnost jednotlivých eneolitických skupin. Ještě
dnes působí sama myšlenka o kontrole tradičního modelu kultury se šňůrovou
keramikou na některé archeology jako "překvapující" a nepochopitelná.
Zmínili jsme se o některých negativních stránkách historického modelu, nechceme však zakrývat skutečnost, že v mnoha ohledech působil tento model pozitivně, zejména v období, kdy byl ještě historicky nutnou variantou naší interpretace vůbec. Tak např. zdůrazňoval jednotu historického procesu (pravěk není nic nesmiřitelně odlišného od "doby historické")a pro mladší období mohl přinést i mnoho konkrétních poznatků. Hlavním záporem všech historických modelů však je, že jsou nehistorické: neberou ohled na to, že pravěk jakožto období pravěké společnosti byl něčím odlišným od "doby historické"; specifické kategorie pravěké společnosti nemají proto v historickém modelu místa a naopak některé kategorie pozdějších společností jsou do pravěku vnášeny jako anachronismy nebo jsou absolutisovány.
[Obsah]
Vídeňská škola byla otevřeně a bojovně
antievolucionistická. Podle jejího učení existovalo původně na Zemi několik
kulturních okruhů a nové kulturní skupiny a jevy nevznikaly progresivním
vývojem, nýbrž difuzí kulturních prvků z původních kulturních okruhů.
Později vídeňská škola opustila teorii kulturních okruhů a ponechala
si jako hlavní kategorii pouze difuzi, kterou chápe jako víceméně mechanické
míšeni kulturních prvků. Difundují různé druhy ornamentů stejně tak
jako ekonomické vztahy, formy organizace společnosti a ideologie. Otázky
vývoje ekonomiky, společenské struktury, apod. klasickou vídeňskou školu
buď vůbec nezajímají, nebo se jimi zabývá jen okrajově z hlediska teorie
difuze.
Dokonalou aplikaci tohoto etnografického modelu na
archeologický materiál představuje dílo rakouského archeologa 0.
Menghina, které, ačkoliv odmítáno, přece zanechalo silný vliv v naší
archeologii. Tento vliv se projevil především prostřednictvím okruhu otázek,
které prehistorie řešila, a prostřednictvím pojmů, které přitom používala.
V české archeologii se ovšem tento model neuplatnil samostatně, nejčastěji
tvořil jen doplněk k modelu historickému. Jeho nejtypičtějším projevem je
"vlivologie", tj. zcela neúměrné zdůrazňováni vnějších
kulturních vlivů při formaci pravěkých kultur. Nezájem o určité otázky
třeba rovněž připsat – přinejmenším zčásti – působení tohoto
modelu.
Pro posouzení vlivu různých modelů v české archeologii je zajímavé např. studium teorií o vzniku jednotlivých archeologických kultur. Podle pojetí českého pravěku všeobecně přijímaného až do nedávné doby vznikly archeologické kultury na území Čech takto (bez paleolitu):
migrací |
asi 70 % kulturních skupin |
migrací s následujícím splynutím se starším obyvatelstvem | asi 10 % |
splynutím kulturních prvků | asi 5 % |
působením silných vlivů zvenčí | asi 10 % |
vývojem ze starších kultur | asi 10 % |
(čísla jsou zaokrouhlena a součet proto nedává 100 ).
Podle
"čistého" historického modelu je zde řešeno 70 % situací, podle
difuzionistického 15 %; 10 % připadá na smíšený model
historicko-difuzionistický a jen asi 10 % na model evolucionistický. Bylo by
ovšem čirým schematismem chtít stanovit předem tato procenta; přesto jsou
však uvedená čísla na první pohled zcela nepravděpodobná - a to tím spíše,
že podobná situace se předpokládá i pro sousední území.
Ještě jeden etnografický model měl v archeologii
silný vliv: byla to evolucionistická etnografie L. H. Morgana. Řada
archeologů se dokonce domnívala, že marxistické pojetí pravěku je totožné
s tímto modelem. L. H. Morgan se značně přiblížil tomu, co zde nazýváme
obecným modelem pravěké společnosti, avšak přesto zůstal etnografem (a z
malé části také historikem). Jeho práce je naplněna především etnografickou
problematikou, jako jsou dějiny rodiny, rodu atd. Tato problematika není
dostatek obecná, aby se mohla stát prehistorickým modelem pro archeology: může
být aplikována na archeologické prameny jen výjimečně nebo křečovitě.
Řadu významných otázek opomíji. Je zajímavé, že při aplikacích
tohoto morganovského "marxistického" modelu pravěku téměř vždy
zůstávalo mimo nejen celé Marxovo ekonomické učení, nýbrž i ta místa Původu
rodiny, soukromého vlastnictví a státu, která v tomto směru L. H. Morgana
doplňovala.
Etnografické modely byly jako celek v prehistorii velmi plodné. Na jejich základě archeologie nejen rozřešila řadu konkrétních otázek, ale i dosáhla dosti dokonalého celkového obrazu pravěku, zejména při použiti morganovského modelu. Přece však z nich pramenily omyly, kterým se archeologové nemohli vyhnout; zdrojem omylů byla zejména redukce problematiky na omezený okruh otázek a přílišná konkrétnost modelu, vedoucí někdy až k absurdním analogiím. Někteří archeologové si to dobře uvědomovali, snažili se vytvořit prehistorii bez modelu.
[Obsah]
Je vůbec možná prehistorie s výhradním použitím
archeologických pramenů? Představme si, že najdeme kterýkoliv archeologický
pramen, a předpokládejme, že předem víme, že je to archeologický pramen.
(Již tento předpoklad není tak samozřejmý!) Funkce a tedy i název našeho
předmětu (pramene) nám mohou být buď na první pohled zřejmé, nebo nám
mohou být zcela nejasné. V prvním případě ovšem zřejmost neznamená
samozřejmost: funkci předmětu (např. nádoby) poznáváme prostě proto, že
jej známe ze svého dnešního okolí, z moderního životního prostředí.
V
tomto případě jde evidentně o určitý mezní případ historického modelu.
V případě druhém musíme již na tomto elementárním stupni našeho
poznání použít nějakého modelu. Tak např. funkce neolitických kamenných
klínů (seker) byla skutečně rozpoznána až po objevení Ameriky a Tichomoří
na základě etnografických analogií: do té doby byly tyto kamenné sekerky
pro Evropany buď "hromovými klíny" nebo jinou hříčkou přírody.
Někdo namítne, že těmto nesnázím se můžeme vyhnout
tím, že při označování archeologických pramenů budeme užívat popisných
názvů (např. "plochý kámen oválného tvaru s ostrou hranou na kratší
straně" pro kamennou sekerku), případně že je budeme označovat
symboly (např. písmeny a čísly), které mohou být definovány popisně.
Tento postup je jistě možný, a archeologie k němu dokonce musí v brzké
budoucnosti přistoupit. Tímto postupem lze zachytit všechny vztahy mezi
jednotlivými archeologickými prameny i jejich skupinami, poznat jejich systém
a strukturu. Avšak bez použití nearcheologického modelu získáme takto
pouze formální strukturu, o níž můžeme třebas zjistit, že je formálně
shodná s nějakou biologickou nebo jazykovědnou teorií, ale nikdy z ní
nepoznáme ani kousek prehistorie. Poznatek o následnosti dvou typů není např.
poznatkem prehistorickým; stává se jím teprve tehdy, když tyto typy
interpretujeme jako výrobní prostředky a tím jim poskytneme možnost vypovídat
o závažných historických otázkách. Je tedy vždy třeba dalšího kroku:
srovnání archeologické struktury s nějakým modelem, který dá této formální
struktuře historický (prehistorický) význam. Opracované kameny a kusy vypálené
hlíny samy o sobě historický význam nemají.
Modelování je také jediná cesta, jak převést formální
archeologickou strukturu do formy, která je pochopitelná historikům. Společný
jazyk všech historiků je odlišný od jazyka archeologů a nemůže existovat
nějaký kompromis, který by ležel uprostřed. To je dáno tím, že
prehistorie má svůj cíl v přítomnosti, a musí se proto vyjadřovat
jazykem této přítomnosti blízkým. Formalizující jazyk archeologie je se
současností sám o sobě nesrovnatelný; spojitosti se objeví teprve
tehdy, když teorii současnosti užijeme jako (historický) model k
intepretaci archeologie. Není ovšem zanedbatelná (zatím spíše potenciálně)
ani úloha archeologie při rozvíjení formálních teorií: avšak tato úloha
není v současné době příliš aktuální.
Jestliže je tomu tak, jak jsme se právě pokusili
doložit, pak by se mohlo zdát nepochopitelným, jak vůbec mohl "nulový
model" existovat, jestliže vlastně nemohl dojít k žádným prehistorickým
závěrům. Odpověd je celkem jednoduchá: Zastánci nulového modelu v konkrétní
práci vždy nějaký model používali, ovšem nevědomky.
Zastánce nulového modelu bude třebas argumentovat takto: Představte si, že najdeme nějaký velmi bohatý hrob uprostřed pohřebiště se samými chudými hroby. Bohatý hrob bude obsahovat cenné předměty: zlaté a stříbrné šperky, množství kovových předmětů, třebas i dovezených ze vzdálených končin apod. Pak je přece bez jakéhokoliv modelu zřejmé, že člověk pohřbený v bohatém hrobě zaujímal v tehdejší společnosti vedoucí postavení, že to byl nějaký kmenový náčelník nebo "kníže", nebo možná bohatý kupec. Tento příklad může snad na první pohled vypadat přesvědčivě. Ne však, když ho rozebereme blíže. Zjistíme totiž, že historický a etnografický model se do těchto úvah vloudil prostřednictvím nenápadných "samozřejmých" pojmů. Bohatství a chudoba jsou vysloveně historické kategorie; že zlato a stříbro jsou něco mimořádného, poznáváme opět jen ze srovnání s historickým nebo "současným" modelem; tvrzení, že pohřbený zaujímal vedoucí místo ve společnosti, předpokládá opět historický pojem sociálně diferencované společnosti. O pojmech jako je kmen, kníže a kupec již sotva lze pochybovat, že jsou vypůjčeny z historických a etnografických modelů. Je tedy tento příklad prehistorie bez modelu plný skrytých modelů, které jsou nebezpečné právě tím, že zůstávají skryty. Tato okolnost je u zastánců nulových modelů nejnebezpečnější, neboť do našich úvah tímto způsobem nekontrolovaně pronikají neurčité a nejasné pojmy a často i anachronismy.
[Obsah]
Domníváme se, že řešení je ve vytvoření modelu
obecného, který má několik stupňů obecnosti. Nejobecnější je teorie
lidské společnosti vůbec, nazývaná zpravidla historickým materialismem.
Zvláštní je teorie pravěké společnosti, jejíž základy rovněž položili
K. Marx a B. Engels. Ještě menší míru obecnosti mají teorie dílčích
úseků pravěku, např. teorie patriarchátu, které dosud většinou nejsou
vypracovány. Obecný model není ovšem našemu poznání dán nějak
bezprostředně, nýbrž je vypracován na základě zobecnění poznatků různých
konkrétních věd, zejména ekonomie, historie (včetně prehistorie) a etnografie.
Používat při intepretaci archeologickych pramenů
obecný model znamená snažit se najít v archeologických pramenech ty
vztahy, které odpovídají jednotlivým pojmům obecné teorie a jejich
strukturám. Úplné shody nemůže být ovšem nikdy dosaženo: Obecná teorie
zůstane bohatší o některé prvky, které nenacházejí snadno materiální
odraz, a naopak systém archeologických pramenů zůstane bohatší svou konkrétností.
Právě tato konkrétnost se může stát východiskem pro obohacení obecné
teorie.
Jak etnografický, tak i historický model jsou jednostranné,
neboť zabírají každý jen jednu stránku minulosti; obecný model je v tomto
směru překonává. Přednost obecného modelu je však hlavně v tom, že je v určitém
smyslu abstraktní a přenechává proto konkrétnost archeologickým pramenům.
Je tedy méně schematizující než konkrétní modely historické nebo
etnografické. (O konkrétní použití obecného modelu jsme se pokusili v práci
"K počátkům patriarchátu ve Střední Evropě", která vychází v
Rozpravách ČSAV; proto zde neuvádíme příklady).
V předchozím jsme viděli, že přechod od "čisté"
archeologie k prehistorii je zcela nutně spojen s užitím modelu, který by
dal formálnímu archeologickému systému historický význam. Prehistorie
bez modelu je utopií.
Je
samozřejmé, že model vnucuje své předloze některé své vlastnosti. Především
je to kruh otázek, které jsou vůbec řešeny, a jejich relativní důležitost.
Poznamenali jsme např., že historický model běžně používaný ve středoevropské
prehistorii víceméně ignoroval otázky vývoje ekonomiky a orientoval
prehistorii téměř výhradně na sledování jednotlivých etnik.
V podstatě tomu bylo stejně u modelu morganovského,
neboť Morganův názor na poměr ekonomiky a forem rodiny byl nedůsledný;
v podstatě považoval tyto jevy za paralelní; zkoumání pravěké společnosti
bylo proto možné i bez zkoumání výrobních sil a výrobních vztahů.
Naopak, obecný model, o kterém jsme se zmínili, bude jistě přikládat
ekonomii značný význam, který jí přísluší. Každý model favorizuje určitá
řešení, nebo dokonce připouští jen některá řešení a jiná vylučuje.
Viděli jsme např., že archeolog, který plně přijme etnografický model
antievolucionistické vídeňské školy, sotva připadne na myšlenku progresivního
vývoje. Přívrženec morganovského modelu, který v podstatě nezná difuzi,
spíše asi bude vysvětlovat všechno evolucionisticky.
Pravdivost našeho poznání tedy do značné míry závisí
na pravdivosti použitého modelu. Významnou součástí pravdivosti je také
úplnost poznání. Obojí může poskytnout model, který jsme označili jako
obecný, a který kromě toho dává ještě plnou možnost pro uplatnění
konkrétnosti archeologických pramenů.
[1] Předem ovšem musíme zdůraznit, že modelování má v archeologii i prehistorii mnohem více a snad i důležitějších aplikací; nejsou však tolik obecné jako použití, o kterém se zmíníme.
[Obsah]