SMYSL
FAKTŮ
Evžen
Neustupný, Praha Neustupný, E. 1995a: The significance of facts. Journal of European Archaeology 3.1, 189-212
|
Katedra
archeologie |
Obsah:
1. Úvod
2.1 Sociální svět
3.1 Rozměry účelu
3.2 Funkce kultury
4.1 Modely smyslu
4.3 Příklad 1: pravěká opevnění
4.5 Jiný model pro příklady 1 a 2
4.6 Interpretace příkladu 1 (pravěké fortifikace)
4.7 Interpretace příkladu 2 (zemnice)
4.8 Závěry
4.9 Poděkování
5. Literatura
V
tomto článku bych chtěl rozpracovat některé
metodologické principy
pro zacházení se symbolickým smyslem v archeologii, neboť mnoho autorů
se k problému smyslu přibližuje převážně z jeho teoretického aspektu a
explicitně nediskutují otázku, jak lze symbolický smysl odhalit na základě archeologických
pramenů. Zdá se mi, že metodologie se příliš často považuje za méně
zajímavý a možná disponibilní přívěsek k teorii.
Metodologie
a teorie ovšem od sebe nemohou být odděleny zcela; to je důvod,
proč tento článek nutně pojednává i o teoretických problémech. Moje
"příklady" jsou míněny jako příspěvky k archeologickému poznání
dvou témat (fortifikací a zemnic); nebyly připojeny jako pouhé
"ilustrace". Nesnažil jsem se však vyčerpat teoretický potenciál
těchto příkladů plně.
Hned na začátku bych chtěl upozornit na jednu zvláštní, ale podle mého názoru velmi důležitou otázku. Pevně věřím, že archeologické prameny sestávají z mrtvých materiálních předmětů, které jsou na cestě z minulého sociálního světa do dnešní přírody. Dříve, než se plně do přírody vrátí, stále ještě obsahují informaci o lidské minulosti, ale získání této informace není jednoduchým popisem založeným na jejich "četbě". Je vždycky důležité rozlišovat mezi mrtvými archeologickými prameny na straně jedné a žijící minulostí a jejím teoretickým modelem na straně druhé. Stále se musíme ptát, zda naše pojmy a výroky jsou o archeologických pramenech nebo o minulosti, jak ji žili pravěcí lidé. Je to nezbytné, pokud chceme odhalit funkci, společenský význam a symbolický smysl archeologických faktů. Abych vyjasnil svůj přístup k tomuto problému, zařadil jsem v úvodní části článku některé velmi obecné úvahy.
Skutečnost, že svoje empirické doklady beru hlavně z Čech, z regionu, který důvěrně znám a jenž má velký informativní potenciál, se odrazila v mých citacích. Protože se snažím představit zvláštní variantu řešení, nezařazuji existující literaturu k předmětu.[Obsah]
To, co lidé vnímají svými smysly, můžeme rozdělit na svět přírodní a svět sociální. Je ještě jiný svět, který můžeme označit jako individuální, protože nemůže být vnímám a existuje jen v individuích.
Příroda může existovat nezávisle na lidech a skutečně tak existovala po tisíce milionů let. Příroda vchází do sociálního světa poze tak, že se stává součástí artefaktu, instituce nebo "textu"; jinými slovy tak, že je stavebním kamenem lidské kultury. Přírodu proto v tomto článku nebudeme diskutovat jako nezávislý pojem.
Individuální
svět , jehož velká část nemá žádný přímý
dopad na lidskou kulturu, je třeba odlišit od interního sociálního světa, který je vyjádřen a sociálně
přijat, a je tím transformován do externího
sociálního světa. Na rozdíl od individuálního vědomí je interní svět
dostupný pro archeologický výzkum, neboť má doběr definované vstupy a výstupy
v externím světě, jenž jiní lidé mohou
vnímat svými smysly. Tímto způsobem se dvojdílný svět přírodní
a sociální stává ve skutečnosti světem trojdílným: přírodním, sociálním
a individuálním.
Sociální
svět sestává z interního
a externího světa lidí. První je tou částí individuálního světa,
která má schopnost být vyjádřena a přijata jinými lidmi, zatímco druhý
je tou částí přírodního světa, která je pozměněna (stvořena a/nebo
adaptována) lidskými bytostmi.
Tyto
dva spekty sociálního světa jsou spojovány procesem myšlení
a lidské
praktické aktivity , která má za výsledek fyzický výstup v přírodě, ať už je to "čistá" příroda
nebo příroda transformovaná člověkem. Fyzický výstup z myšlení sestává
nejen z pozměněných materiálních věcí, nýbrž může také zahrnovat
signály produkované lidským hlasem, tancem apod. (jakýkoliv takový signál
musí být nesen fyzickým kanálem). Sociální svět může být proto vždy
vnímán. To se také týká interního světa, který primárně existuje v
hlavách lidí: může být vnímán prostřednictvím svého výstupu. Tato
skutečnost je zvláště významná pro archeology, kteří mohou pozorovat výstup
interních světů dřívějších lidí, a na základě těchto pozorování
jej mohou rekonstruovat. Taková možnost neexistuje ve vztahu k individuálnímu
světu.
Sociální svět je ovšem podle mého názoru identický s kulturou. Důvodem, proč jsem použil první z uvedených výrazů, je vyloučenídefinice kultury jako extrasomatických prostředků Jestliže kultura obsahuje to, co jsem popsal jako interní sociální svět,, obsahuje definičně něco intrasomatického.
[Obsah]
Existují
tři hlavní třídy výstupů, do nichž lze rozdělit externí lidský svět.
Tyto tři třídy ovšem nerepresentují logickou (tri)partici pojmu, překrývají
se na několika úrovních. Artefakty
jsou materiální věci zformované intencionálně tak, aby sloužily nějakému
lidskému účelu, což implikuje,
že mají strukturu, kterou jim vtiskli lidé: tato struktura může být velmi
elementární, a její "vtištění" může jednoduše sestávat z
procesu výběru, ale obvykle je mnohem komplexnější.
Instituce
je pravidlo (nebo soubor pravidel), které řídí interakci individuí nebo
skupin individuí. Zatímco artefakty strukturují materiální svět, instituce
strukturují lidskou společnost. Pojem instituce, tak jak je užíván v tomto
článku, odráží vztah mezi osobami a skupinami osob, nepředstavuje jednoduše
pořádek věcí nebo lidské aktivity (ať praktické nebo jiné). Instituce se ovšem zdají být vztahy mezi věcmi, což je fakt,
který se odráží v Marxově pojmu fetišismu zboží. Instituce představují
více než další soubor lidských artefaktů: jsou to nemateriální entity,
které uspořádávají lidskou společnost. Jako jakýkoliv druh uspořádání,
i ony potřebují materiální nosič, aby se projevily v externím světě.
To,
co v tomto článku nazývám textem
(připouštím, že je toneobratné vyjádření), jsou vztahy mezi pojmy vyjádřené
prostřednictvím symbolů a/nebo znaků. Texty, které strukturují lidské myšlenky,
mají revoluční dopad na lidskou kulturu, ale přesto s ní nemohou být
identifikovány. Na rozdíl od textů, v nichž vztah mezi symboly (nebo
znaky) a jejich ideovým obsahem je arbitrární nebo poloarbitrární, vztahy
mezi materiálními věcmi a institucemi ne nearbitrární. Tak například
společenským významem (společenskou funkcí) dolu na pazourek může být dělba
práce nebo jiné lidská instituce, ale důl bude sotva vyjadřovat ideu nadpřirozené
bytosti. Pokud ano, důl se stává symbolem a jako takový představuje součást
nějakého textu.
Pevně věřím, že zmíněné tři pojmy zasluhují pozornost archeologů bez ohledu na to, jakým termínem jsou označeny. V důsledku toho externí svět sestává ze tří podsvětů, které se vzájemně nevylučují:
(1) | (pod)svět artefaktů, které primárně ovlivňují externí svět prosřednictvím své funkce, |
(2) | (pod)svět institucí, které působí hlavně tím, že sociálnímu světu dávají sociální význam, a |
(3) |
(pod)svět textů, které primárně ostarávají symbolický smysl externího světa. |
Vždycky
existovala tendence redukovat externí sociální svět pouze na jeden z těchto
tří podsvětů. Lidé zaměření ekonomicky měli často sklon uvažovat výlučně
o světu artefaktů, zejména o těch, které jsou spojeny s ekonomickými
aspekt, nebo tento podsvět alespoň přeceňovat. Sociologicky oreientovaní
lidé a právníci kladli důraz na důležitost institucí a filosofové snadno
přehléhnou cokoliv, co nepatří do světa textů. Všechny tyto tendence jsou
dobře známy z archeologie.
Realita artefaktů, institucí a textů neznamená, že jsou to oddělené nezávislé jevy. Obvyklá námitka, která se uvádí proti uvedené tripartici kultury jak byla nastíněna výše, zní, že ani artefakty ani instituce nemohou existovat bez bymbolického chování, a to je samozřejmě pravda. Neméně pravdicí je však také to, že symbolické chování je nemyslitelné mimo lidskou společnost a bez používání artefaktů (což je velmi jasné v případě výtvarného umění, ale i v poezii v její pravé podobě). Je nepravděpodobné, že někdo by nesouhlasil s tím, že lidské instituce by mohly vytvořeny bez symbolických textů a bez artefaktů. Nepochybná skutečnost, že individuální instituce a artefakty nelze realizovat dříve, než vzniknou v hlavách lidí, neprokazuje všemohoucnost lidského mozku a jeho symbolických výstupů. Existují komplikované zpětné vazbyx mezi všemi páry základních prvků lidské kultury.
[Obsah]
Předchozí
dělení platí ro živou kulturu tak jak ji žili nebo byli jejími svědky
pravěcí nebo moderní lidé. Živá kultura je
dynamický systém, který funguje v reálném čase, ačkoliv někdy
od nás vzdáleném. Živou kulturu uvádí do pohybu aktivita individuálních
živých lidí. Podsvěty živého světa a jejich účel jsou proto buď
bezprostředně přístupné jako samozřejmost nebo k nim lze přistoupit
prosřednictvím psaných dokumentů (protože lidský jazyk má schopnost vyjadřovat
dynamiku).
V důsledku
mnoha transformací, jimiž negramotný
nebo částečně gramotný sociální svět procházel na své cestě od svého
minulého živoucího stavu k archeologickým pramenům, hlavně
transformaci zánikové (srov. Neustupný 1993), archeologické prameny sestávají
z mrtvých věcí. Vše, co přežívá, jsou zbytky externího sociálního
světa, zatímco interní svět, representující individuální
"hybatele" kultury, mizí. To je něco, na co mnoho archeologů nebere
ohled; analogicky ke své současné zkušenosti předpokládají, že účel věcí
je zřejmý, daný, a není to předmět k ozsáhlému přemítání. Tím
de fakto předpokládají, že to, co jsem popsal jako interní sociální svět,
není důležité a v důsledku toho individuálními lidskými bytostmi
proto není třeba se zabývat. Je významné, že v tomto spojení se
objevují teorie o aktivním charakteru artefaktů, neboť aktivní role
artefaktů má nahradit aktivní roli minulých lidí samotných.
V mrtvé
kultuře, tj. v archeologických pramenech, je ovšem všechno
representováno artefakty a/nebo ekofakty. Instituce a texty jako takové už
neexistují; jsouce nedostupné přímo, existují pouze ve formě věcí a
jejich vztahů. Tato
"representace" by ovšem byla nemožná nebýt skutečnosti, že sociální
svět má svou externí formu. Cílem mnoha archeologů je rekonstrukce ideí
minulých lidí, avšak archeologové pzorují prostřednictvím svých pramenů
mrtvé věci, nikoliv ideje. V této souvislosti je podstatné si uvědomit,
že symbolický smysl, společenský význam a dokonce i praktická funkce jsou
termíny platné v živé kultuře, a lze na ně na základě archeologických
pramenů přijít pouze prosřednictvím archeologické metody završení vysvětlením
(interpretací).
Hlavním problémem archeologie smyslu je to, jak rekonstruovat smysl symbolů a znaků, kterých se nelze zmocnit přímo buď pozorováním nebo praktickým stykem s lidmi, kteří je vytvořili a užívali je. Když v archeologii rekonstruujeme symbolický smysl věcí, musíme si být stále vědomi rozdílů mezi živou a mrtvou kulturou. Části 1 a 2 tohoto článku jsou téměř úplně o živé kultuře, zatímco v části 3 jsem se pokusil popsat proces přechodu od mrtvé kultury k živé.
[Obsah]
Když
lidské bytosti cokoliv tvoří, vždy mají na mysli nějaký účel nebo úmysl:
chovají se intencionálně, nikoliv instinktivně. Zvířata mají možná nějakou
zkušenost jako lidé, ale neznají cokoliv jako účel; z tohoto důvodu
netvoří.
Lidská
mysl, vedená účelem, je aktivním činitelem kultury. Artefakty nelze srovnávat
s lidským mozkem co do aktivity, jsou to přírodní věci, nosiče pojmů
mysli, které zůstávají mrtvé dokud nejsou humanizovány a uvedeny do pohybu
mozkem.Všeobecně vzato, artefakty jsou "nástroji" lidské mysli v externím
světě. Účelná aktivita v našem dnešním světě neexistuje mimo
individuální lidské bytosti. Artefakty nejsou pasivní v tom smyslu, že
by byly zrcadlovým odrazem něčeho jiného, neboť jejich výběr a konkrétní
forma mohou stěží limitovat to, co mysl je schopna docílit. Nevidím ovšem
žádný důvod, proč jejich limitujíí funkci ve vztahu k mozku bychom
si měli plést s jejich aktivitou.
V důsledku
předchozího se na archeologické artefakty, a na lidské výtvory všeobecně,
můžeme dívat ze tří hledisek, která dohromady konstituují účel. Jedním
z nich je hledisko funkce, druhé
se vztahuje k jejich sociálnímu významu,
zatímco třetí je jejich symbolickým
smyslem. Funkci, význam a smysl si můžeme představit jako rozměry
účelu.
Nyní
vsvětlím, co rozumím funkcí, významem a smyslem, neboť tato tři slova
jsou v každodenním jazyce téměř synonyma. Funkce je možná nejobecnější
z této trojice. Když tyto termíny bereme v obecném smyslu,
"sociální význam" lze také popsat jako sociální funkci, a "symbolický smysl" jako symbolickou
funkce; "funkce" sama by pak byla něco jako praktická
funkce.
Funkce
a význam byly ovšem od sebe často oddělovány a používany jako dva
protikladné pojmy vzhledem k významné roli, jakou funkce hraje ve
funkcionalismu; když se toto oddělení provede, význam obvykle označuje jak
to, co označuji jako společenský význam tak i symbolický smysl. Tato dvě
slova (výrazy) se pak užívají záměnně.
Zatímco
mnoho autorů používá termín "symbolická funkce" pro to, co já
označuji jako "symbolický smysl", I.Hodder mluví o smyslu v případě
"strukturovaných systémů vztahů" (Hodder 1991, 124), tj. ve smyslu, kde většina
jiných autorů by použila termín "funkce". Zdá se mi, že je to
proto, aby vznikl všeobsáhlý pojem "význam", kterého je zapotřebí
pro pojímání kultury jako textu.
Slovům,
která označují naše pojmy, nemůže být ovšem přičítán prvořadý význam,
pokud nejsou v rozporu s pojmy, které označují. Věřím, že jsou
tři "významné" pojmy, které jsem popsal jako (praktickou) funkci, společenský význam
a symbolický smysl. Nenaléhám na zachování těchto tří slov,
pokud by někdo navrhl jinou lépe přijatelnou trojici, ale trval bych na užitečnosti
uvedených tří pojmů.
Uvedu
nyní příklady, abych usnadnil pochopení následujjících odstavců. Za prvé
vezměme kamennou sekerku. Její funkcí
(praktickou funkcí) je sekání dřeva nebo možná jiných materiálů. Jejím
společenským významem je "přirozená" dělba práce, neboť její
používání je v mnoha tradičních společnostech omezeno na dospělé
muže; její výskyt v hrobech dospělých mužů v evropském pravěku
vypovídá stejně (pokud významem sekerky v hrobě je na onom světě nějaká
práce, tj. není čistě symbolická). Sekerka je materiální (artefaktový)
element, který je prostředkem generování přirozené dělby práce. Sekerka
je proto výrazem určitých vztahů, které jsou charakteristické pro určitou
společnost. Působí, že tyto vztahy vypadají tak, jakoby vyplývala ze
sekerky. To nemá nic společného s otázkou, zda sekerka je také
symbolem určité sociální skupiny nebo božstva; víme z pravěkých
hrobů, že tomu tak bylo často, ale zdaleka ne vždy.Jestliže se ovšem
sekerka objeví v hrobě nedospělé osoby, aby vyjářila ideu nadpřirozených
sil zemřelého, stává se
symbolem a získává symbolický smysl.
Jiným příkladem je umístění obytného areálu uvnitř celkového sídelního areálu. Lze se domnívat, že má určitou funkci (která se například odráží ve výběru suchého rovného místa poblíž dostačujícího zdroje vody), určitý sociální význam (například vytváření společenských vyzeb, které umožňují kooperaci mezi členy komunity) a určitý symbolický smysl (tj. soubor společensky přijatých ideí, které doprovázejí výběr určité lokace ze souboru možných, z hlediska funkce a společenského významu víceméně rovnocenných lokací). Kuna a Adelsbergerová (Kuna, Adelsbergerová 1994) například argumentovali, že umístění sídlišť určitých období v pravěkých Čechách sledovalo tzv. hrany (pásy nápadně svažitého terénu), což mělo symbolický význam.
[Obsah]
Funkce
(nebo praktická funkce) je praktickým rozměrem kulturních entit vytvořených
člověkem, aspektem jejich účelu. Slovem "praktický" popisuji
aktivitu, kterou lidé směrují k materiálním objektům okolního světa
bez ohledu na to, zda charakter těchto objektů je čistě přírodní nebo
artefaktový. Ekonomický život a používání
faktů jako nosičů společenského významu
a symbolického smyslu jsou důležité kategorie
praktické aktivity. Žádná lidská aktivita, která není omezena na
individuální vnitřní reflexi, má svůj praktický aspekt, což nevylučuje
přítomnost jiných rozměrů. Mnoho z praktické aktivity (ale zdaleka ne
všechno) může být rovněž popsáno jako ekonomický rozměr entit.
Aby
lidé vytvořili společnost a ideologii, musí napřed zabezpečit svoje základní
potřeby prostřednictvím toho, co lze v uvedeném smyslu nazvat praktické
chování. Toto konstatování je ovšem dosti abstraktní a banální, a musí
být vždycky posuzovováno v rámci konkrétní historické situace.
Mnoho archeologů se doposud domnívá, že pravěcí lidé museli bojovat
s přírodou o přežití, což by ovšem učinilo z praktické funkce
kulturních věcí rozhodující rozměr kultury. Poslední desítiletí nás
poučila, že život v pravěku byl víceméně snadný, ačkoliv nikoli vždy
pohodlný, neboť lidé získávali svou obživu bez velkého úsilí (takzvaná
společnost hojnosti antropologické literatury). Ačkoliv tyto myšlenky
nepodkopávají význam ekonomiky, přece ejn nepodporují ekonomické vysvětlení
všech aspektů lidské kultury.
Společenský
význam (nebo společenskou funkci) archeologických entit můžeme pojímat
jako sociální rozměr lidského světa. Archeologické entity mají společenský
význam, který lze formulovat v termínech společenské
organizace (vytváření institucí) komunit, jejichž členové je vytvořili
a užívali, tj, v termínech vzájemných vztahů jednotlivců a jejich skupin.
Je důležité si uvědomit, že sociální význam je objektivní rozměr lidské kultury, jsou to vztahy, které objektivně existují a nikoliv jejich odraz v ideologii. Lidé například v průběhu své ekonomické aktivity vstupují do určitých vztahů, které lze označit jako dělbu práce. V eneolitu střední Evropy existovala přísně definovaná dělba práce, která přidělovala některé aktivity mužům a jiné ženám, takže artefakty spojené s takovými aktivitami získaly jasný společenský význam, ale většina těchto artefaktů se nikdy nestala symboly. V některých kulturních skupinách byly v hrobech nalezeny srpy, ale s výjimkou kultury se šňůrovou keramikou (Neustupný 1969) se srpy téměř nikdy nestaly symboly mužství. Stejně tak byl pluh velmi zřídka užíván jako symbol dělby práce (častěji tomu bylo v době bronzové). Odlišná situace nastávala u seker a sekeromlatů, které měly svůj sociální význam jako prostředky vyjadřující dělbu činností, ale současně s tím často získávaly "symbolickou funkci" tím, že označovaly dospělé muže a/nebo bojovníky (Zápototocký 1992).
[Obsah]
Archeologická
entita získává symbolický smysl v okamžiku, když se stává symbolem nebo
znakem, tj. když označuje něco odlišného od toho, co je. Spodní čelisti
kanců v hrobech kulovitých amfor nejsou zjevně jen potravou (v tom případě
bychom očekávali i jiné části jiných zvířat), ale rovněž symbolizují
něco, co není spodními čelistmi. Symbolický
smysl (neboli symbolickou funkci) archeologických entit lze formulovat v
termínech ideologie, kterou produkovaly komunity, v jejichž rámci byly tyto
entity vytvářeny a/nebo užívány. Smysl, který je souborem ideologických
ideí vztahujících se ke všem možným sférám lidské aktivity, může být
také pojímán jako symbolický rozměr archeologických entit.
Jakákoliv materiální věc lidské kultury se teoreticky může stát symbolem, a občas se skutečně stává, avšak v každodenním životě existuje mnoho kulturních věcí, které nemají vůbec žádný symbolický náboj, zatímco jiné jej mají. Již jsem zmínil rozdíl mezi pluhem a sekeromlatem. Vznikla domněna, a nikoliv bezdůvodná, že svět pravěkých komunit obsahoval mnohem více symbolů než náš vlastní svět. To je nepochybně pravda, ale přesto se mi nechce věřit, ře rozdíl mezi pravěkem a moderní dobou je v tomto ohledu absolutní, neboť to by znamenalo, že pravěcí lidé se od nás lišili principiálně. Přinejmenším pro mne je to obtížné věřit. Opozice pohřebišť a sídlišť svědčí o faktu, že i ve velmi vzdálených období pravěku existovalo mnoho profánního.
[Obsah]
3.5
Existuje jiná dimenze kultury?
Mohou tři rozměry účelu, jak jsme je právě nastínili, vysvětlit celou variabilitu lidské kultury? To je důležitá otázka, jejíž řešení může vést k překonání současných archeologických paradigmat, ať už typologického, procesuálního nabo postprocesuálního. Aniž bych nabízel řešení, zmíním některé z hlavních problémů.
Jedna
z možných příčin variability, která přesahuje funkci, společenský význam
a symbolický smysl je individuální variabilita způsobená osobními zálibami jednotlivých
tvůrců. Tu musíme předpokládat, ale z metodologických důvodů je velmi
obtížné ji specifikovat (Neustupný 1993,398). Jinou příčinou variability
je vzájemná souhra jednotlivých součástí kultury
jako systému (Neustupný 1972, 1116). Takzvané historické faktory se
samozřejmě ani nezdají být něčím, co bychom museli připojovat.
To, co jsme popsali jako účel, vede k pojetí kultury jako paralely jazyka v linguistice; mnoho z toho, co předchází pojímá kulturu jako paralelu promluvy. V archeologii nebylo ještě vytvořeno nic, co bychom mohli srovnat s teorií promluvy v linguistice, ale snahou některých postprocesuálních archeologů byl pohyb tímto směrem.
[Obsah]
Účel, který lidé vtiskují svým výtvorům, obecně má tři zmíněné rozměry. Existuje významný problém, zda všechny entity vytvořené člověkem vždycky mají současně funkci, společenský význam a symbolický smysl. Druhá možnost je ta, že některé entity mají například jes společenský význam a symbolický smysl ale nikoliv praktickou funkci.
Uvažujme příklad kamenných sekeromlatů. Přes skutečnost, že někteří archeologové se domnívali, že byly užívány k sekání, většina odborníků soudí, že sloužily jako (1) zbraně, (2) symboly společenského postavení (k označení válečníků nebo podobně) a (3) symboly určitých božstev (Zápotocký 1992). Jejich použití jako zbraní je jasně jejich společenským významem, neboť v této "funkci" se stávají "nástroji" pro řešení vztahů s jinými lidmi; jako symboly společenského postavení válečníků, nebo jako symboly božstev jsou to projevy jejich symbolického smyslu. Takto vzato sekeromlaty se zdají postrádat jakoukoliv praktickou funkci. Jejich nejabstraktnější praktickou funkcí je ovšem jejich užívání jako nosičů společenského významu a symbolické funkce, kterých nabývají.
Něco podobného se vztahuje na hliněné sošky používané v neolitickém kultu jihovýchodní Evropy. Bez ohledu na to, jaký mají smysl, mají velmi abstraktní funkci jak jsem ji popsal výše (tj. jako nosiče smyslu), ale primárně se zdají postrádat jakákoliv společenský význam. Jestliže existoval nějaký (sekundární) význam,, byl spojen s rituálem, v němž sošky subsituovaly něco jiného (tj. nějaký pojem, který označovaly), nikoliv se soškami jako takovými, Tato situace se jasně liší od situace sekeromlatů, které se užívaly v bitvách jako bojové zbraně, nikoliv jako symboly něčeho odlišného.
Existuje velká skupina archeologických entit, které mají dobře definované funkce, jejichž společenský význam a/nebo symbolický smysl pro minulé komunity je pochybný. Jak už jsem poznamenal, jakákoliv archeologická entita může být nadána nějakým symbolickým smyslem, tj. může být použita jako symbol. Věci, kterým je přičítán symbolický smysl, se v různých společnostech liší. Zatímco eneolitické mísy se zdají obsahovat nějaký symbolismus (srov. Neustupný 1991), nevím, jaký společenský význam nebo symbolický smysl by mohl být připsán prostým misám doby železné; jsou spousty takových artefaktů, u nichž není důvod předpokládat nějaký symbolismus, avšak připouštím, že se to obtížně prokazuje.
[Obsah]
Účel není v archeologických pramenech pozorovatelný a musí se proto získávat interpretací (nebo vysvětlením). Protože jsem o metodologii vedoucí k vasvětlení pojednal na jiném místě (Neustupný 1993), zmíním v tomto článku jenom nejzákladnější myšlenky mého přístupu.
Moje metodologie vychází z faktu, že archeologické prameny sestávají ze statických, formálních a objektově orientovaných věcí, které postrádají pozotovatelnou funkci, společenský význam a symbolický smysl. To je důsledek mnoha transformací, které postihujíkdysi živoucí kulturu a mění ji na mrtvou, archeologickou kulturu. V důsledku toho účel struktur rozpoznatelných v archeologických pramenech nemůže být vysvětlen výlučně v jejich termínech: je nezbytné používat modely odvozené z kontextů lidské aktivity, které jsou buď přímo pozorovatelné v jejich živé podobě, nebo které jsou k dispozici v popisech nějakým srozumitelným jazykem. Takové modely je třeba aplikovat v několika fázích archeologické metody, počínaje prvním krokem analýzy (popisu) a konče vysvětlením nebo interpretací. K dosažení spolehlivější interpretace musí být metoda aplikována iterativně. Interpretace v tomto smyslu znamená překlad mrtvé věci do kategorií živé kultury, není to jednoduše překódování z jednoho "jazyka" do jiného (což je víceméně úlolem hermeneutiky).
[Obsah]
Často
se předpokládá, že rekonstrukce funkce archeologických entit je dosti snadná,
zatímco jejich společenský význam je obtížné rozmotat; mnoho archeologů
souhlasí, že nejobtížnější, pokud ne téměř nemožné, je zmocnit se
toho, co nazývám symbolickým smyslem. Je vynikající zásluhou postprocesuálních
archeologů, že přesvědčili své kolegy, včetně mne, o užitečnosti a
proveditelnosti studia smyslu. Jakým empistemologickým procesem je však možno
rozpoznat symbolický smysl archeologických entit? Existuje vůbec takový
proces, nebo je nutno se vcítit do myslí
dřívějších lidí na víceméně subjektivním základě?
Nejzjevnějším
předpokladem je, že smysl symbolů lze rozpoznat na základě jejich forem,
zejména pokud jsou rozšířeny v prostoru a trvají v čase. Ačkoliv lze
argumentovat, že některé smboly jsou "realistické" a vyskytují se
na celém světě bez ohledu na kulturu, čas a místo (symboly slunce skládající
se z koleček s centrálním bodem a s paprsky vyzařujícími čtyřmi směry,
symboly vulvy ats.), většina symbolů je abstraktních a jsou specifické pro
společnosti omezené v prostoru a čase. Nadto formálně stejné symboly mohou
mít rozdílný symbolický smysl i v příbuzných společnostech. Tak například
symboly slunce vyrobené z jantaru jsou spojeny výlučně s muži v kultuře
kulovitých amfor v Polsku, zatímco přesně tytéž symboly vyrobené z říčních
mušlí (jiného opticky nápadného materiálu), se v Čechách a jinde
vyskytují výhradně v hrobech žen kultury se šňůrovou keramikou. Tyto dva
symboly, které jsou z formálního hlediska téměř identické, se zdají mít
různý symbolický smysl ve dvou velmi blízkých a geneticky propojených
kulturních prostředích.
Jakmile
se symboly vyvinou do znaků (tj. jakmile získají formy, které se nepodobají
předmětům, které označují), "zřejmé"
už není nic a žádná analogie nepomáhá. Často se vyskytuje názor,
že kontextuální informace může vést k vysvětlení nebo
interpretaci (Hodder 1991), ale já o tom pochybuji. Podle mého názoru velmi
abstraktní výchozí model musí být logicky odvozen z předchozího teoretického
posouzení kontextu. Kontextuální informace může jistě pomoci v průběhu
obohacení abstraktních modelů konkrétními prvky, a je důležitá pro
testování vysvětlení, ale ztěží sama o sobě může naznačit nějakou
interpretaci.
Toto není hra na "co je důležitější" nebo "co je také důležité": jakmile přijmeme tézi, že vysvětlení může být plně odvozeno z kontextu, automaticky přijímáme empiristické dogma, které říká, že archeologické prameny se samy mohou vysvětlit. K vysvětlení struktur už by nebylo zapotřebí nějaké teorie a platila by jednosměrná logiky vedoucí od faktů k teorii. Teorie (nebo obecněji předchozí lidské poznání) by ztratilo svůj epistemologický smysl a stalo by se epifenoménem trvdých faktů.
[Obsah]
Když
se archeologické struktury interpretují pomocí modelů, je často nutné
vyzkoušet několik alternativních modelů,
abychom rozhodli, které z nich neodpovídají a které odpovídají nejlépe
(Neustupný 1993, 177). "Eliminační metoda", popisovaná zde na příkladě
zemnic a takzvaných fortifikací, je ve skutečnosti zvažováním alternativních
modelů.
Logiku
této metody lze vyjádřit předpokladem, že praktická funkce a/nebo společenský
smysl mohou být určeny snadněji a spolehlivěji než symblický smysl věcí.
Ačkoliv to nemusí být vždy, často tomu tak je. Při uvažování funkce
a/nebo společenského významu pomáhá především časová trajektorie faktů.
Eliminační
metoda na zachycení symbolického smyslu probíhá na základě otázky, zda
lze artefaktovou strukturu plně vysvětlit určitou praktickou funkcí a/nebo
společenským smyslem. Ty aspekty struktury, které nemohou být vysvětleny
funkcí a společenským významem, se nezdají být "nutné" z
hlediska těchto dvou rozměrů účelu. V důsledku toho by měly být analyzovány
s hlediska svého možného symbolického
smyslu.
Připouštím,
že někdy může být nesnadné rozhodnout, co je "nutné" ve smyslu
funkce v lidské společnosti. Dosti bezpečná metoda pro rozhodnutí mnoha případů
je posouzení, jak daná archeologická struktura vypadala v chronologicky a
prostorově blízkých kulturách. Jsou domy typu zemnic nutné pro fungování
eneolitických kultur střední Evropy? Možná nikoliv, jestliže v tomtéž
regionu nejsou zemnice v neolitu a v mnoha skupinách doby bronzové. Musela se
populace řivnáčské kultury v Čechách bránit na silně opevněných výšinných
sídlištích, jestliže mnoho skupin lidí víceméně téhož archeologického
období šťastě přežilo bez takových opevnění?
Většina dosavadních archeologických studií buď výslovně nebo mlčky předpokládalo, že výběr místa pro založení vesnice stejně tak jako její vnitřní struktura byly určeny její funkcí, tj. víceméně praktickými úvahami (vzdálenost od vody, blízkost dobré zemědělské půdy atd.). Takové praktické faktory byly nepochybně velmi důležité, ale už teoretická úvaha naznačuje, že nemusely být rozhodující v každém ohledu. Často existuje více než jedno řešení pro mnoho "praktických" problémů, a je obtížné (někdy dokonce nemožné) najít "racionální" (tj. praktické nebo funkční) důvody pro to řešení, které si vybrali pravěcí lidé (srov. případ keramiky - Neustupný 1991). Lidé ovšem vždy uměli vybrat si takové důvody v rámci své ideologie: věděli, jak svému chování dodat symbolický smysl.
[Obsah]
4.3
Příklad 1: pravěká opevnění
Pravěké
zemědělství vyžadovalo víceméně rovný terén, neboť obdělávání většinou
začínalo žárovou technikou, která je nemyslitelná na svahu: první
podstatnější déšť by odnesl spálenou vrstvu smíšenou se setbou. To je důvod,
proč pravěcí zemědělci preferovali pro
svá pole a vesnice mírné svahy nebo téměř rovný terén (vesnice se
obvykle rozkládaly velmi blízko polí).
Jinou
podmínkou, kterou musela splňovat každá vesnice se smíšeným zemědělstvím,
byl stálý zdroj tekoucí vody, potřebný pro lidi i domácí zvířata: dočasný
zdroj nedostačoval. Tam, kde byl dostatek úrodné půdy, ale žádná snadno
dostupná tekoucí voda, bylo možno kopat studny, ale současné doklady pravěkých
studní nejsou zatím dostačující k tomu, abychom posoudili běžnost takového
řešení.
Je
proto překvapující, že řada lokalit určitých období pravěku byla umístěna
na vrcholcích kopců nebo dokonce hor, kde v bezprostředním sousedství
nebylo místo pro pole, a nebyla tam ani tekoucí voda (ačkoliv omezené množství
vody mohlo být v některých případech získáno z pramenů na svazích).
Protože tato místa bývají "opevněna" příkopy a valy, a moderním
lidem přichází snadno na mysl jejich "strategický význam", obecně
se věří, že to byly "pevnosti". Tento názor se zdá podporovat
fakt, že v některých případech byly takové pravěké "pevnosti"
rozloženy v lokalitách, které později zaujímaly časně středověké
fortifikace, o jejichž vojenské funkci se věří, že je nesporná. V důsledku
toho byly pravěké fortifikace interpretovány jako obranná zařízení s
mnoha funkcemi v oblasti, kterou jsem označil jako společenský význam. Velmi
detailní rozbor hlavních problémů pravěkých fortifikací v tomto pojetí
podal S.Vencl (Vencl 1984, 104-137). V následujících odstavcích předložím
argumenty pro jiné řešení.
U většiny
fortifikací, jak už naznačuje jejich situování na vrcholcích vyvýšených
poloh, lze uvažovat o to, že nemají žádnou (praktickou) funkci. Různí
autoři ovšem naznačovali, že některé ohrady a dokonce i určité příkopy
byly praktické konstrukce, mimo jiné určené pro chov dobytka. To snad může
být správný výklad pro některé malé palisádové příkopy, ale určitě
to neplatí pro složitá zemní díla. Mimochodem pochybnosti, že některá
"obranná zařízení" nemusela být vůbec fortifikacemi (srov. Zápototocký
1969), byly vyprovokovány tím, že se zdály být nedostatečné
k tomu, aby bránily cokoliv; tento argument lze ovšem použít i ve
prospěch jejich symbolického smyslu.
Normálně
by vznikl předpoklad, že fortifikace jsou příkladem archeologických pramenů,
které mají většinou (pokud ne výlučně) nějakou společenskou funkci, ale
žádnou praktickou funkci nebo symbolický smysl. Podívejme se na doklady z Čech
pro tento předpoklad a proti němu.
Ve
střední Evropě se fortifikace objevují v neolitu (kultura s volutovou
keramikou, např. Buttler a Haberey 1936, Podborský
1988, 182 apod.) a pokračují
až na samý konec pravěku (Smrž 1991). Je důležité poznamenat, že
fortifikace nebyly budováne ve všech fázích pravěku. V některých obdobích
jako je středoeneolitická řivnáčská skupina byly ovšem "obranné
struktury" tak časté, že je těžké s jistotou říci, že přinejmenším
některé lokality této skupiny neměly nějakou fortifikaci (např. Ehrich a
Pleslová 1968, Zápotocký a Zápotocká 1990). Z terénních výzkumů není přesně
známo, jak byla opevněna sídliště chamské kultury (blízce příbuzné řivnáčské),
ale všechna jsou situována na vyvýšených místech, na skaliscích apod. (J.Neustupný
1952, Bašta a Baštová 1989).
V jiných obdobích (např. Šaldová 1977, Smrž
1992, Bouzek, Koutecký
a Neustupný 1966) je spolehlivě dosvědčena dichotomie: existují jak opevněné
tak i neopevněné lokality, například v
pozdním halštatu, pozdním laténu atd. To je ovšem nejčastější případ.
Další období vůbec nemají fortifikace (šňůrová, zvoncovité poháry, střední
latén, řím a stěhování národů - srov. Neustupný et al. 1960, Pleiner a
Rybová 1978, Podborský 1993).
V některých
obdobích jsou fortifikace rozmístěny mimo hustě osídlená území, tj. v těch
částech Čech, kde jim současné osídlení je řídké. To je případ všech
českých oppid (Salač 1993). Některé jiné silně opevněné lokality
(obvykle těžko datovatelné) jsou situovány v horách s tak drsným klimatem,
že trvalé osídlení tam bylo téměř nemožné (Obří hrad u Kašperských
Hor na Šumavě - Slabina, Waldhauser a Kopečný 1990). Kromě toho tam nebylo
nic, co by bylo třeba bránit, a žádný nepřítel, kterého by bylo třeba
odstrašovat. Další fortifikace byly budovány na vrcholcích izolovaných hor
s řídkým osídlením v jejich okolí (Velký Blaník, Vladař); s ohledem na
pravěkou válečnou techniku nedávají velký smysl.
Ještě
méně pochopitelný je fakt, že ve většině oblastí se zdá, že
fortifikace se objevují jen tam, kde je příznivá konfigurace terénu. Často
tomu tak bývá na dolních tocích, kde řečiště se hluboce zařezávají do
okolní planiny a tvoří ostrohy s vysokými příkrými svahy (situace ideální
pro vybudování pevnosti). Horní toky s plochou geomorfologií mají stejnou
historii pravěkého osídlení, ale žádné fortifikace (mimochodem se zdá,
že to byl také případ gotických hradů). Byl život na horních tocích méně
nebezpečný než na dolních tocích vzdálených nějakých 20-30 kilometrů?
Výklad
"fortifikací" v termínech společenského významu ("společenské
funkce") ztrácí v důsledku toho alespoň částečně na věrohodnosti.
Většina archeologů, kteří obhajují takové vysvětlení budou pravděpodobně
tvrdit, že fortifikace znamenají buď "invazi" cizích kmenů nebo
mezikmenové boje uvnitř dané oblasti. Pak by bylo třeba vysvětlit, proč v
řivnáčském období bylo tolik válčení (téměř všechno je opevněno),
ale v období kultury se šňůrovou keramikou a zvoncovitých pohárů neprobíhaly
žádné boje (nejsou vůbec žádné fortifikace), zejmény když tyto dvě
kultury se považují za vetřelce odjinud. Rozdíly ve společenské struktuře byly v eneolitu a v době
bronzové malé, avšak některé skupiny budovaly fortifikace (michelsberg, nálevkovité
poháry, řivnáč, pozdní únětice, starší mohylová, pozdní mohylová,
knovízská a štítarská skupina), zatímco jiné nikoliv (šňůrová,
zvoncovité poháry, starší a klasické únětice, střední mohylová).
Tentýž
argument lze vztáhnout i na předchozí a na pozdější období. Tak například
pozdní fáze volutové keramiky, mladší vypíchaná, lengyel, halštat D, latén
D a období od 8.století po Kr. dále budovalo "fortifikace", zatímco
střední fáze volutové keramiky a vypíchané keramiky, halštat C (bylanská
kultura), střední latén, řím a stěhování národů opevnění nebudovaly.
J.Neustupný
(J.Neustupný 1968, 77) rozpoznal na základě empirických pozorování, že ty skupiny,
které budovaly fortifikace, nedávaly svým mrtvým na onen svět zbraně a
naopak (tam, kde jsou v hrobech zbraně, nejsou fortifikace); toto pozorování
platí přinejmenším pro Čechy. Podrobné studium dokladů možná objeví určitou
nedůslednost (zdá se například, že některé skupiny nálevkovitých pohárů
budovaly opevnění a současně ukládaly menší množství sekeromlatů v
hrobech), ale o všeobecné platnosti zmíněného pravidla nelze pochybovat. V
důsledku toho nenachází jasnou oporu "logická" domněnka, že
období s fortifikacemi znamenají časy intenzivních bojů, neboť uvedené
dva druhy dokladů si vzájemně protiřečí. Nejsem nakloněn názoru, že
periody, v jejichž průběhu se budovala "obranná" zařízení, představují
období konsolidace, zatímco periody se zbraněmi reprezentují sociální změny
a vnitřní rozpory vedoucí ke konfliktům (J.Neustupný
1968, 78). Jediným možným
závěrem je podle mého názoru to, že jak fortifikace,
tak i zbraně v hrobech primárně neznamenají
nic (tj. jejich budování nelze vysvětlit jako důsledek jejich společenského
významu, jak jsme jej definovali).
Fakty, které jsem doposud popsal, nemluví ve prospěch vysvětlení pravěkých (a možná i středověkých) fortifikací jakožto faktoru regulujícího rozvojem válečnické technologie společenské vztahy tohoto období. Jestliže "fortifikace" nebyly praktické konstrukce, a jestliže jsou vážné pochybnosti, že by sloužily vztahům mezi lidskými skupinami, zbývá jako vysvětlení jen symbolický smysl. Je ale nějaký důvod pro takovou interpretaci? Zakrátko se k tomuto problému vrátím.
[Obsah]
V některých
obdobích českého pravěku se budovaly zemnice s velkými pravoúhlými
jamami, víceméně rovnými dny a téměř svislými stěnami, zatímco v jiných
obdobích byly domy stavěny nad povrchem terénu s použitím kůlů,
jejichž kůlové jamky lze objevit archeologickými metodami. Nadto některá
období nezanechala žádné stopy domů, což naznačuje, že domy vůbec
nezasahovaly pod úroveň terénu. Na základě archeologických dokladů je
obvykle snadné určit, která z těchto technik byla použita. Ztěží
dochází k nejistotě v případě kulturních skupin, které jsou
uvedeny v Tabulce 1, ale připouštím, že budoucí výzkum může prokázat
větší variabilitu. Pokud vím, nebylo žádné období, kdy by se stavělo
jak nad povrchem země tak pod ním.
Tabulka
1. Technologie obytných stavebních
konstrukcí (skupiny s nejasnými doklady vynechány)
Období | zemnice | kůlové jamky | žádné stopy |
Novověk | x | ||
Časný středověk | x | ||
Řím (barbarský) | x | ||
Latén | x | ||
Pozdní halštat | x | ||
Štítary | x | ||
Knovíz | x | ||
Tumuli (MBA) | ? | ||
Únětice | x | ||
Bell Beaker | x | ||
Corded Ware | x | ||
Řivnáč | x | ||
Baden | x | ||
TRB | x | ||
Michelberg | ? | ||
Lengyel | x | ||
Stroke pottery | x | ||
Linear pottery | x | ||
Mesolithic | ? |
Co nám
říká Tabulka 1? Obvyklý úsudek archeologů zní buď že zemnice nebo
naopak dřevěné domové konstrukce jsou pro bydlení lepší z praktických
důvodů, tj. že funkce jednoho z uvedených dvou (nebo tří) typů domů
je lepší. Možnost, že lidé následné fáze tak často "zapomněli"
na výhody dřívější stavební techniky lze ovšem pominout, neboť naši předchůdci
určitě nebyli tak jednoduší.
Existují
doklady pro klimatické změny, které by mohly lidi zahnat pod úrovneň terénu
do zemnic (nebo naopak druhým směrem na povrch země)? Pro takovou domněnku
neexistují důvody, zejména s ohledem na časté změny podzemní a
nadzemní architektury v eneolitu a v době bronzové. Ani ti
archeologové, kteří milují klimatické změny jako vysvětlení čehokoliv
by se nemohli domnívat, že rychlé a hluboké klimatické fluktuace by mohly
vysvětlit jev zemnice/kůlové konstrukce, neboť domy těchto protikladných
typů se často nacházejí na těchže lokalitách (ovšem vybudované v různých
obdobích). Dovedu si ztěží představit nějaké jiné funkční vysvětlení
pro tento druh variability.
Budeme
nyní diskutovat problém, zde opozice zemnice/dřevěná architektura mohla mít
společenský význam (tj. společenskou funkci) v pravěké společnosti.
Opozice mezi neolitickými dlouhými domy a dosti malými (středo)eneolitickými
podzemními domy se obvykle vykládala společenským vývojem. U neolitických
domů se předpokládalo, že reprezentují velkorodiny žijící v matriarchátu
(Soudský 1966, Pleiner and Rybová
1978), zatímco podzemní obydlí měla být odrazem malých patriarchálních
rodin (velmi mnoho autorů, včetně mne). Další výzkum tohoto problému ovšem
odhalil, že dlouhé neolitické konstrukce rovněž sloužily každá jedné základní
rodině (nebo možná malé domácnosti. srov. Moddermann
1970, Neustupný 1984) a v tomto ohledu se nelišily od jakýchkoliv pozdějších domů,
které se stavěly v pravěkých Čechách. Velmi krátké a nepravidelné
období fluktuace protikladů ve stavebních technikách způsobuje obtížnost
nalézt jiný význam tohoto jevu.
Existuje nějaký důvod předpokládat pro uvedenou opozici symbolický smysl? Vrátím se k tomuto problému později.
[Obsah]
4.5
Jiný model pro příklady 1 a 2
Pokusím
se formulovat velmi abstraktní model některých aspektů starého světa a to
jednak na základě své současné teoretické zkušenosti, jednak na základě
toho, co už o pravěku víme. Tento model bude pojednávat o postoji
pravěkých lidí k pohybu ve vertikálním směru.
Předložím jej jako další alternativu k modelům diskutovaným v předchozích
odstavcích.
Určitě
vzniká silé pokušení začít vyjmenovávat etnografické nebo historické
analogie k tomu, jak lidé mohou reagovat na vertikální rozměr, věřím
ale, že to by byl chybný přístup k problému. Uspokojující model starého
světa lze vybudovat stejným způsobem jako v případě jiných
archeologických modelů: metodou logické expanze nejabstraktnější pojmové kategorie studované
oblasti (tzv. "klíčové kategorie", srov. Neustupný
1993:165), kterou je v tomto případě lidská artefaktová
aktivita ve vertikálním rozměru. Tento
metodologický přístup je v souladu jak s mými předchzími názory
na budování modelů v archeologii (Neustupný
1967;1971;1986;1993) a víceméně
se způsobem, jak Ian Hoder popsal "domestikaci Evropy" (Hodder
1990).
Při
budování modelu, tj. při výběru výchozí kategorie a všech dalších krocích,
se soustředím na to, jaký smysl mohly mít základní rozměry našeho světa
pro pravěké zemědělce ve střední Evropě. Základní rozměry prostoru
byly ovšem v těchto obdobích pravěku fyzicky stejné jako naše, ale
vzhledem ke specifickým omezením života v pravěku nemusely být stejným
způsobem vnímány.
Před
tím, než začnu diskutovat artefaktovou aktivitu lidských bytostí ve svislé
dimenzi, dotknu se stručně problému, jak se lidé pohybovali vertikálním směrem
aniž by tvořili nějaké artefakty, tj. jak se pohybovali víceméně jako přírodní
bytosti. To nutně neimplikuje chování mimo lidskou kulturu, neboť téměř všechno
lidské chování je kulturně určeno a to i v případě, že nevytváří
žádné artefakty.
V našem
kontextu je potřebné rozlišit mezi funkčním
prostorem, v jehož rámci lidská kultura funguje v průběhu každodenního
života, a geografickým nebo přesněji eukleidovským prostorem, který je přísně
vzato rozsáhle irrelevantní pro každodenní fungování lidské kultury. Funkční
prostor, zpravidla daleko omezenější než geografický, tvoří paralelu k funkčnímu
času, tj. času v němž individua prožívají svůj každodenní život
a v němž artefakty konají svou funkci, a který je odlišný od
astronomického času (srov. Neustupný 1986).
Není
pochyb, že pravěcí lidé, když vykonávali akty každodenního života, se
pohybovali v trojrozměrném funkčním prostoru. Jakýkoliv akt života všeobecně,
a jakýkoliv druh práce specielně, není ve skutečnosti možný bez zvedání
rukou a nohou, tj. bez trojrozměrného
pohybu ve funkčním prostoru. Kromě pracovních příležitostí lidé chodili
do jiných domů v téže vesnici, na svá pole, na místa, kde se pásla
jejich domácí zvířata, k nejbližším stálým zdrojům vody, na místa
sběru palivového dříví nebo divokých plodů atd. To všechno byl pohyb v komunitním
areálu, a víceméně v jedné horizontální úrovni: každodenní život
neznamenal příliš mnoho vertikálního pohybu.
Ačkoliv
pravěké společenské jednotky vyšší než komunita nemohou být objeveny
archeologickými metodami, lze předpokládat, že v některých případech
zaujímaly území několika sousedních toků. Pohyb územím takových vyšších
jednotek znamenal pohyb od jedné vesnice k další, a to opět znamenalo více
nebo méně horizontální pohyb; nutnost překračovat vysoké hřebeny, oddělující
vodní toky v některých typech reliefu, musela být výjimečná, jestliže
pěšiny spojující sousední vesnice vedly
podél vodních toků.
Nepochybně
existovaly určité případy, kdy pravěcí lidé více cestovali. Opouštěli
své komunitní areály
(1)
k návštěvě sousedů,
možná za účelem účasti na slavnostech organizovaných nad úrovní základní
komunity,
(2)
k účasti na náboženských obřadech mimo svoje komunitní areály, pokud se
takové obřady konaly,
(3)
k získání surovin jako je
pazourek, křemenec nebo rohovec k výrobě řezných nástrojů, k zajištění
břidlice pro sekery a tesly v době kamenné, nebo k získání kovů
ke stejnému účelu v pozdějších obdobích pravěku,
(4)
k vedení války se
sousedy nebo cizími kmeny.
Expedice zaměřené na suroviny se musely často různit
od pouhých návštěv sousedních vesnic. Obsidián z východního
Slovenska se nachází v jižním Polsku společně se střepy nádob
bukovohorské kultury, v nichž byl obsidián velmi pravděpodobně prodáván
(Kaczanowska 1971), zatímco jiné druhy matriálů cestovaly druhým směrem
(Kaczanowska 1971): to znamenalo dálkový obchod vedoucí před neosídlené
končiny Karpat. Podobně byl v Čechách nalezen bavorský rohovec (Vencl
1971), což opět implikuje expedice překonávající desítky kilometrů
neobydlené plochy v horském prostředí. Ačkoliv nemusela být slézána
žádná horstva jestliže cesta šla údolím řek, takové expedice musely přivést
pravěké lidi do přímého kontaktu s horami. V Ötztalských Alpách
existují doklady, že lidé vystupovali do značných výšek a bezpečně se
vraceli domů (Lippert
and Spindler 1991).
O
pravěkém válečnictví toho víme velmi málo, je ale pravděpodobné, že to
byla vysoce symbolická aktivita, a o lidech, kteří se účastnili válečných
výprav, se předpokládalo, že se dostanou do nezvyklých situací.
Z předchozích
paragrafů vyplývá, že pravěcí lidé
žili převážně ve dvourozměrném prostoru, který byl někdy skloněn,
ale přesto zůstával plochý nebo rovný. Chtěl bych argumentovat, že všechno,
co se nacházelo na nějaké hoře, dostatečně vysoko nad zemským povrchem, a
všechno pod povrchem, bylo ve skutečnosti něco nepraktického a nesociálního
a v důsledku toho symbolického, protože to leželo mimo funkční a společenský
prostor každodenní životní zkušenosti pravěkých lidí. To se nezdá být
něčím, co by bylo omezeno na období pravěku, ale dá se ukázat, že pravěcí
lidé si byli jasně vědomi svého vztahu k vertikálnímu rozměru.
Archeologové
(a moderní lidé všeobecně) si vpodstatě neuvědomují jak neobvyklé bylo
pro pravěkého člověka kopat do země a stavět něco, co sahalo nad zem více
než několik stop (tj. pohybovat se mimo "funkční prostor"). Je to
proto, že archeologové nejčastěji pojednávají právě o těch případech,
kdy pravěcí lidé hloubili pod zemí dutiny a nad zemí budovali architekturu;
neporovnávají tyto případy, které musely být dosti vzácné, s mnohem
běžnějšími životními aktivitami tohoto období lidské historie, které
se odehrávaly na
povrchu a ve dvou rozměrech.
To všechno podporuje myšlenku, že vertikální pohyb byl něčím neobvyklým, neočekávaným, podivným a proto musel být považován za něco mimo praktický život a běžnou společenskou zkušenost. To zase implikuje, že ztotožnění této aktivity (tj. vertikálního pohybu) s nějakým druhem symbolického chování se pravěkým zemědělcům muselo zdát jako něco dosti logického. Jestliže tedy shrneme klíčovou myšlenku našeho modelu, docházíme k tomu, že pohyb vertikálním směrem měl silný symbolický náboj.
[Obsah]
4.6
Interpretace příkladu 1 (pravěké fortifikace)
Fortifikace,
ať sestávaly z příkopů, valů nebo obojího, představovaly výrazné
vertikální artefakty. Příkopy otevíraly zemi a způsobovaly její
diskontinuitu; představovaly symbolickou
překážku, někdy také fyzickou překážku. Z hlediska jejich
symbolického smyslu nebylo zvlášť důležité, zda příkop byl hluboký
nebo mělký, a zda byl souvislý či nikoliv. Důležité bylo, že země byla
příkopem přerušena a tak byla vytvořena čára
diskontinuity.
Zatímco
příkopy mohou representovat ideu diskontinuity, "vchody" (jichž je
někdy tolik, že v rámci obranné teorie je jejich role nepochopitelná)
representují omezenou kontinuitu. V tomto smyslu tábory se vstupy
[causewayed camps] a podobné konstrukce jsou příkladem dialektiky reálného
světa, které vyjadřují současně kontinuitu i diskontinuitu.
Kruhové
památníky [henges] se podobají příkopům v tom, že vyznačují
omezenou plochu prostřednictvím vertikální překážky tvořící kruhové
linie. Je mnoho vstupů, které v řadě případů spojují památníky s nebeskými
tělesy, plné symbolismu v průběhu lidské historie.
Valy
přestavují jiný druh vertikálního artefaktu. Nepřerušují zemi, ale doplňují
účinek diskontinuity příkopů tím, že vnitřní plochu dělají nejen nepřístupnou,
nýbrž také zvenku neviditelnou (nebo alespoň částečně neviditelnou).
Tento efekt může být také důvodem skutečnosti, že jsou někdy umístěny
vně příkopů, což se zdá být nepochopitelné z hlediska jejich obranného
vysvětlení. Účinek
vybudování valu vně může být zesílen kombinací s palisádou nebo někdy
samostatným palisádovým kruhem.
Fortifikace
často sestávají ze souboru několika koncentrických linií. Oddělují
díl terénu od okolní krajiny a někdy vytvářejí hierarchii
oddělených ploch. To lze vysvětlit
jako odraz společenské hierarchie v pravěké společnosti. Co bylo uvnitř
takového oddělení se nemohlo snadno
mísit s tím, co bylo vně, bylo to přístupné pouze prostřednictvím vchodů.
Lze předpokládat, že nebylo ideologicky žádoucí dovolit nekontrolovaný
styk vnějšku s vnitřkem, avšak kontakt byl zřejmě přípustný přes
řadu předdefinovaných chodů, které většinou splňovaly nějakou
symbolickou podmínku. Je dobře známo, nebo přinejmenším se to často předpokládá,
že vchody do zemních děl [earthworks] byly orientovány na základě
astronomických pozorování (např. Pleslová, Marek and Horský
1980, Podborský 1992).
Linie fortifikací
často vypadají tak, jako by nebyly dokončeny.
To by bylo ovšem nepochopitelné, kdyby fortifikace byly opravdu obranné, ale
zřejmě by to příliš nevadilo, kdyby byly symbolické. Tyto "nadbytečné
vchody", vytvořené vedle "pravidelných" naznačují, že byly
nějaké "nepravidelné" důvody pro komunikaci mezi vnitřkem a vnějškem
vyděleného prostoru. Můžeme stěží kdy poznat "důvod" (nebo, lépe,
ideologickou výmluvu) proč diskontinuita
vytvořená těmito "nadbytečnými vchody" nebyla škodlivá nebo
nebezpečná, nebo proč byly možná výhodou; v případě
obrany před lidským nepřítelem by vždy byly závažnou nevýhodou.
Impresivnost
vertikálního artefaktu tvořeného liniemi fortifikací je často zvýšena umístěním
celé lokality na kopci nebo na vrcholu příkrých svahů, které ji obklopují
z několika stran. To je jiný způsob jak podtrhnout vertikalitu, někdy
jdoucí do extrému, a zvláště se aplikuje na případy, kde fortifikace je
umístěna v horském hřebenu nebo na vrcholku vyčnívající izolované
hory.
Jinou
metodou jak zvýšit symbolickou povahu mnoha fortifikací bylo jejich užití
jako obřadních center. To je doloženo v případě příkopů
michelsberské kultury (Bertemes 1991), "neolitických" fortifikací v Británii
(Mercer 1980), v případě projevů doby bronzové jako je Blučina a
Velim (Salaš 1990, Hrala, Sedláček and Vávra 1992) nebo příkop na oppidu Titelberg v Lucembursku
(Metzler 1991). V celé Evropě lze najít mnoho dalších příkladů.
Nejzřetelnějším projem takových obřadů jsou lidské oběti (někdy velmi
početné a zjevně překračující úroveň jedné komunity). Ve fortifikacích
mohly být mnohem častější, neboť jsou náznaky, že v mnoha případech,
například v neolitických příkopech ve sprašových oblastech, se
kostry v důsledku tafonomických procesů nezachovaly. Jakmile nastoupila
doba kovová, mnoho "fortifikací" se stalo místy oblíbenými pro
ukládání depotů a to jak předmětů zlatých tak i předmětů z méně
drahých kovů. Tak například ve Velimi se zatím našlo 5 depotů zlatých předmětů
a 3 poklady bronzových artefaktů (J.Hrala, osobní sdělení).
Některé
z fortifikací nebyly zjevně vůbec
obydleny, jiné vykazují doklady sídlení, a další obsahují stopy
intenzivního osídlení. Tento poslední případ dokumentuje praktickou
funkci, která nemusí být stejná jako funkce neopevněných lokalit (srov.
Andersen 1991:486), a nutně nevylučuje symbolický smysl daného místa, v některých
případech ani jeho určitý společenský význam (tj. fortifikace měly jistě
druhotný společenský význam jak popíšeme dále, a mohly být použity
pro omezenou obranu proti lidskému nepříteli). Ačkoliv pevně věřím, že
hlavní účel pravěkých fortifikací byl symbolický, nechtěl bych úplně
vylučovat ostatní dva rozměry účelu.
Argumentoval
jsem pro symbolický smysl toho, co se tradičně označovalo jako fortifikace.
Lze prokázat, že život a společenský řád v pravěku nevyžadoval obrovská
"obranná" zařízení, která byla často
nehajitelná lokálními komunitami, obvykle dosti malými. Symbolická
povaha fenoménu fortifikací je podle mého názoru zřejmá. Lze ji vysvětlit
symbolismem vztahujícím se k vertikálnímu rozměru.
Idea
diskontinuity a omezené kontinuity, stejně jako ideje exkluzivity a
hierarchie, jsou blízké principům, na nichž je založena lidská společnost.
V tomto ohledu mohly být fortifikace
vytvořeny proto, aby symbolizovaly lidskou společnost. Pokud je to pravda,
vztah mezi označovaným a označujícím je v tomto případě arbitrární,
tj. fortifikace jsou znaky používané pravěkými lidmi k tomu, aby
symbolizovaly jejich společenské vztahy. To je hypotéza, kterou by bylo možno
testovat empirickým pozorováním "obranných zařízení" a jejich
porovnáním s odpovídajícím společenským uspořádáním. Byla by to
paralela ke keramice z eneolitu a doby bronzové ve střední Evropě, která
byla rovněž vysvětlena jako symbol pravěké společnosti (Neustupný
1991).
Existují
některá obecná fakta svědčící o tom, že tato hypotéza má šanci, aby
byla v průběhu testování přijata. Fortifikace jsou zjevně spojeny se společenským
uspořádáním a často tak byly interpretovány. Již jen fakt, že zdaleka ne
všechny pravěké lokality byly opevněny, mnoho napovídá. Fortifikace jasně
byly vlastní jen omezenému počtu komunit. Jak ukazuje počet koster nalezených
v Hambledon Hillu, Velimi, Blučině apod., opevněná místa musela být užívány
jednotkami vyššími než jedna komunita, tj. jednotkami, které je pomocí
archeologických pramenů obtížné identifikovat. Již pouhá skutečnost, zmíněná
dříve, že tolik "fortifikací" bylo užíváno jako rituální
centra, která vykazovala ve vztahu k "obvyklým" lokalitám zvláštní
rysy, je v plném souladu s tímto pozorováním. Fortifikace takto plnily sociální
fukci (měly sociální význam) jako
symboly, nikoliv jako artefakty.
K úplnosti je třeba dodat, že další "sekundární" společenský význam fortifikací spočívá ve skutečnosti, že jejich konstrukce vyžadovala účast osob z mnoha komunit a v tomto směru posilovala společenské vztahy. Je pravděpodobné, že v mnoha zvláštních případech pravěkých fortifikací bude možno jít do detailů a získat konkrétnější vysvětlení. Nebudu se o to pokoušet při této příležitosti.
[Obsah]
4.7
Interpretace příkladu 2 (zemnice)
atímco
fortifikace, které jsme diskutovali v předchozích odstavcích, měly ve většině
případů sotva nějakou funkci nebo primární společenský význam, zemnice
jasně měly jak dobře definovanou funkci, tak i určitý společenský význam.
Tyto dva rozměry účelu nemohou ovšem vysvětlit celou variabilitu pravěkých
domů. Je něco, co zbývá, a nemůže být vysvětleno ani funkcí ani společenským
významem. Jedna část tohoto "něčeho" je opozice mezi "nad
zemí" a "pod zemí".
Vzhledem
ke stutečnosti, že je tak obtížné najít "racionální" vysvětlení
pro zakopávání pravěkých obydlí v Čechách pod zem, je vhodné hledat možnost
vysvětlení tohoto jevu prostřednictvím jeho symbolického smyslu. Idea oddělení
domu od "divočiny" mimo něj (Hodder 1990) není podle mého názoru
dostatečným vysvětlením, neboť je tak obecná, že je možno ji aplikovat
na jakékoliv obydlí kdekoliv a kdykoliv; nemůže vysvětlit posunutí podlahy
domu pod povrch země.
Nemohu
najít žádné vysvětlení kromě myšlenky ochrany
před silami mimofyzického světa: pohyb ve vertikálním, symbolickém rozměru
mohl k tomuto účelu dostačovat. Zatímco ochranu proti silám přírody nelze
určitě dlouhodobě opomíjet, je vždy možno opomenout nebezpečí přicházející
například od duchů, neboť to lze snadno překonat jinými, symbolickými
prostředky. Nebezpečí tohoto druhu je možno považovat za přechodné, což
v našem případě otevírá cestu k druhé variantě stavební techniky.
Chtěl
bych upozornit na jiný zvláštní případ stavebních zvyků v evropském
neolitu, který lze vysvětlit obdobně. Jde o dlouhé mělké jámy, které na
bocích doprovázejí domy kultury s volutovou keramikou a jiné neolitické
domy. Takové jámy (které by v mnoha případech měly být označeny jako příkopy)
byly původně hodnoceny jako obydlí (Buttler and Haberey
1936), ale v poslední
době převládlo vysvětlení Soudského (Soudský 1966), že sloužily jako zdroj hlíny
pro omazávání stěn neolitických domů.
To
je dokonalé funkční vysvětlení a nepochybně by bylo možno je přijmout,
kdyby nebylo v konfliktu s určitými fakty. Především je mnoho případů,
kdy jámy jsou zapuštěny do písku nebo dokonce do štěrkopísku (např.
Koutecký 1965), zatímco mazanice vyžaduje hlínu, do níž lze písek přimísit
jen v omezeném množství. Zadruhé je mnoho domů, které nemají kolem sebe jámy
tohoto typu a to přesto, že jsou situovány na dobré hlíně: jak byly omazávány
jejich stěny? Dlouhé jámy byly evidentně pominutelné. Za třetí, jámy
sotva zvýšily kvalitu bydlení v domech,
tj. neznamenaly funkční zlepšení, neboť musely sbírat vodu ze střechy
a tak zvlhčovat vnitřek domu. Začtvrté, podobné jámy, které doprovázejí
některé megalitické hroby (Hodder 1990, 146 s bibliografií), a které jasně
vyjadřují stejnou ideu jako jámy doprovázející domy, nemohou být vysvětleny
jako zdroj hlíny pro omazávání stěn, jestliže hroby neměly žádné omazávané
stěny. Tento případ by ovšem mohl být vysvětlen jako relikt, který
ztratil svou funkci. Konečně platí, že v pozdějším pravěku neexistuje
nic jako tyto jámy, ačkoliv stavební technologie byla často obdobná (tj. stěny
domů byly budovány a opravovány omazáváním).
Toto
všechno ukazuje, že dlouhé jámy, které doprovázejí neolitické domy,
mohou být ztěží vysvětleny funkčně. Když se díváme na neolitický dům
obklopený jeho jamami, získáváme často dojem malého obdélníkového tábora
se vstupy [causewayed camp]. Možnost vysvětlit jámy jako symbolickou ochranu
domu je zřejmá. Takové vysvětlení by odstranilo všechny obtíže, které
jsme vyjmenovali v předchozím odstavci a, pokud vím, by nevytvořilo žádné
nové problémy.
Když se vrátíme zpět k problému zemnic, můžeme naznačit, že idea symbolické ochrany lidských obydlí kopáním pod zem může být stará, při nejmenším neolitická.
[Obsah]
Je
potřebné znovu uvážit některá dřívější vysvětlení pravěkých stveb
tak, že budeme hledat jejich symbolický smysl. Metodologie hledání smyslu se
principiálně neodlišuje od případu hledání funkce a významu.
Děkuji Martinovi Kunovi a Jiřímu Neustupnému za komentář k první verzi tohoto článku. Jako obvykle jsem vždycky neuposlechl jejich rady.
[Obsah]
Andersen,N.H.
1991. Das
Trichterbecher-Grabensystem von
Sarup auf Fünen (Dänemark)
im Vergleich
zu den gleichzeitigen
Megalithgräbern und den
Grabensystemen der Michelsberger Kultur.
In J.Lichardus (ed.), Die
Kupferzeit als historische Epoche
(Symposium Saarbrücken
und Otzenhausen 6.-13.11.1988. Teil 1):
483-488. Bonn: R.Habelt.
Bašta,J.
and D.Baštová
1989. Neue
Erkentnisse über die Chamer
Kultur in Westböhmen. In
Das Äneolithikum
und die früheste Bronzezeit (C14
3000-2000 b.c.)
in Mitteleuropa: kulturelle
und chronologische
Beziehungen. (Praehistorica
15). Praha 85-93.
Bertemes,F.
1991. Untersuchungen zur Funktion
der Erdwerke der Michelsberger Kultur
im Rahmen
der Kupferzeitlichen Zivilisation. In
J.Lichardus (ed.),
Die Kupferzeit
als historische Epoche (
Symposium Saarbrücken
und Otzenhausen 6.-13.11.1988. Teil
1): 441-446. Bonn: R.Habelt.
Bouzek,J.,
D.Koutecký and
E.Neustupný 1966.
The Knovíz settlement of
North-West Bohemia
- Knovízské osídlení severozápadních
Čech (Fontes
Archaeologici Pragenses 10).
Prague: National Museum.
Buttler,W.
and W.Haberey 1936. Die bandkeramische
Ansiedlung bei Köln-Lindenthal (Römisch-germanische Forschungen
Bd.11). Berlin: W.de
Gruyter&Co.
Ehrich,R.W.
and E.Pleslová-Štiková
1968. Homolka:
An Eneolithic Site in Bohemia.
Praha: Academia.
Hodder,I.
1990. The
Domestication of Europe. Structure
and Contingency in Neolithic Societies. Oxford: Basil Blackwell
Hodder,I.
1991. Reading
the Past.
Current approaches to
interpretation in
archaeology. 2nd
edition. Cambridge:
Cambridge University Press.
Hrala,J.,
Z.Sedláček and M.Vávra 1992. Velim: a hilltop site of the
Middle Bronze Age in Bohemia.
Památky archeologické 83:288-308.
Kaczanowska,M.
1971. Krzemienne
materialy kultur
neolitycznych pochodzenia poludniwego
z terenu Nowej Huty- Les outillages en
silex des
civilisations néolithiques
danubiennes découverts
sur le terrain de
Nowa Huta. In Z badań nad
krzemieniarstwem neolitycznym i
eneolitycznym (Kraków-Nowa Huta
10-11 maja 1971): 10-24.
Kraków: Polskie Towarzystwo Archeologiczne.
Koutecký,D.
1965. Neolitický dům z Vikletic
- Habitation néolithique de
Vikletice. Památky archeologické
56:584-604.
Kozłowski,J.
1971. Uwagi o znaczeniu i metodach badań nad
neolitycznymi inwentarzami
krzemiennymi - Remarques
sur l'importance et sur
les méthodes
de recherche
sur les outillages lithiques
du néolithique. In Z badań
nad krzemieniarstwem neolitycznym
i eneolitycznym (Kraków-Nowa
Huta 10-11 maja 1971): 139-146.
Kraków: Polskie Towarzystwo Archeologiczne.
Kuna,M.
and D.Adelsbergerová
1994. Prehistoric
location preferences: An
application of
GIS to
Vinořský potok project,
Bohemia. In Lock G., Stancic Z.
(eds.), The impact of GIS on
archaeology: A European
perspective. In print.
Lippert,A.
und K.Spindler
1991. Die
Auffindung einer frühbronzezeitlichen
Gletschermumie am Hauslabjoch
in den Ötztaler Alpen (Gem.
Schnals). Archäologie
Österreichs 2/2:11-17.
Mercer,R.J.
1980. Hambledon
Hill - a Neolithic
Landscape. Edinburgh: University Press
Metzler,J.
1991. Sanctuaires gaulois en
territoire Trévir. In Les sanctuaires celtiques et leur
rapports avec le monde méditeranéen
(Archéologie
d'aujourdhui,
Dossier
de protohistoire No 3):28-41 . Paris: Editions Errance.
Modderman,P.J.R.
1970. Linearbandkeramik
aus Elsloo
und Stein (Analecta
Praehistorica Leidensia III). Leiden.
Neustupný,E.
1967. K počátkům patriarchátu ve střední
Evropě - The beginnings
of patriarchy in Central Europe (Rozpravy
ČSAV 77/2). Praha:
Nakladatelství ČSAV.
Neustupný,E.
1969. Economy
of the
Corded Ware cultures -
Hospodářství kultur se
šňůrovou keramikou. Archeologické rozhledy 21:43-68.
Neustupný,E.
1971. Whither archaeology?. Antiquity
45:34-39.
Neustupný,E.
1972. Das jüngere Äneolithikum in
Mitteleuropa - Mladší eneolit
ve střední
Evropě. Musaica
(Zborník filozofickej fakulty
univerzity Komenského) 12:91-120.
Neustupný,E.
1984. Archeologická
prospekce s
využitím pravděpodobnostních
metod -
Prospecting by means
of probabilistic methods.
In Nové
prospekční metody v archeologii
(Výzkumy
v Čechách,
Supplementum 1984): 105-130. Praha: Archeologický ústav.
Neustupný,E.
1986. Nástin archeologické metody
- An outline of the
archaeological method. Archeologické rozhledy 38:525-549.
Neustupný,E.
1986. Some
thoughts on absolute
chronology. Acta Interdisciplinaria Archaeologica (Nitra) 4:7-10.
Neustupný,E.
1991. Zum
Begriff des
mitteleuropäischen Äneolithikums.
In J. Lichardus (ed.):
Die Kupferzeit
als historische Epoche: 747-752. Bonn: R.Habelt.
Neustupný,E.
1993. Archaeological
Method. Cambridge: Cambridge University Press.
Neustupný,E.
1994. Settlement area theory - Teorie sídelních areálů. Památky archeologické 85:
Neustupný,J. 1952.
Výzkum eneolitických sídlišť - Exploration
de stations
énéolithiques en 1951.
Archeologické rozhledy
2:217-222,378.
Neustupný,J.
1968. Otázky
pravěkého osídlení
československého území - Some problems
of the settlement of Czechoslovak territory
in prehistory.
Sborník Národního
muzea v
Praze -
Acta
Musei Nationalis
Pragae, řada
A - historie
XXII/2:61-119.
Neustupný,J.,
I.Hásek, J.Hralová, J.Břeň and
R.Turek 1960. Pravěk Československa. Praha: Orbis
Pleiner,R.
and A.Rybová (eds) 1978. Pravěké
dějiny Čech. Praha: Academia
Pleslová-Štiková,
E., F.Marek and Z.Horský
1980. A square enclosure of
the Funnel
Beaker Culture
(3500 B.C.) at Makotřasy
(Central Bohemia). Archeologické
rozhledy 32:3-35.
Podborský,V.
1988. Těšetice-Kyjovice
IV. Rondel osady lidu s
moravskou malovanou
keramikou. Brno:
Universita J.E.Purkyně
Podborský,V.
1992. Poznámky
ke kruhovým
architekturám pravěké a
raně historické
Evropy -
Notizen zu
den Kreisarchitektur des
vor- un
frühgeschichtlichen Europa. Pravěk
N.S. 1:90-148.
Podborský,V.
(ed.) 1993. Pravěké dějiny Moravy.
Brno
Salač,V.
1993. Production
and exchange
in late La Tene Bohemia. Journal
of European Archaeology 1.2:73-99.
Salaš,M.
1990. To the problem of human skeletal remains from the Late Bronze Age in Cézavy
near Blučina. Anthropologie (Brno) 28:221-229.
Šaldová,V.
1977. Sociálně-ekonomické
podmínky vzniku a
funkce hradišť z pozdní doby
bronzové v západních Čechách - Die sozialökonomischen
Bedingungen der
Entstehung und Funktion
der spätbronzezeitlichen
Höhensiedlungen in Westböhmen. Památky
archeologické 68:117-163.
Slabina,M.,
J.Waldhauser and L.Konečný
1990. Pravěké
ohrazení Obří hrad
na Kašperskohorsku. Vlastivědné
zprávy muzea Šumavy 2:1-38. Sušice: Muzeum Šumavy.
Smrž,Z.
1991. Výšinné
lokality mladší
doby kamenné
až ranného středověku
v severozápadních Čechách - Höhenlokalitäten
in der Zeitspanne von
der jüngeren Steinzeit bis
zum frühen Mittelalter im
nordwestlichen Teil Böhmens. Archeologické rozhledy 43:63-89.
Smrž,Z.
1992. Späthallstattzeitliche
Burgwälle und Höhensiedlungen
in Nordwestböhmen. Památky
archeologické 83:88-104.
Soudský,B.
1966. Bylany,
osada
nejstarších zemědělců z mladší
doby kamenné
- Bylany, station
des premiers agriculteurs de
l`age de la pierre polie.
Prague: Academia.
Vencl,S.
1971. Současný
stav poznání
postmezolitických štípaných industrií v Československu
- On the present state of knowledge
of the post-mesolithic chipped
industry. In Z
badan nad krzemieniarstwem
neolitycznym i eneolitycznym
(Kraków-Nowa Huta 10-11
maja 1971): 74-99. Kraków:
Polskie Towarzystwo Archeologiczne.
Vencl,S.
1984. Otázky
poznání vojenství
v archeologii - Problems relating
to the
knowledge of
warfare in archaeology
(Archeologické studijní materiály 14).
Praha: AÚ ČSAV
Zápotocký,M.
1969. K
významu Labe
jako spojovací cesty a
dopravní tepny - Zur Bedeutung der
Elbe als Verbindungs- und Transportweg. Památky
archeologické 60:277-366.
Zápotocký,M.
1992. Streitäxte
des mitteleuropäischen
Äneolithikums (Acta Humaniora Band 6). Weinheim: VCH
Zápotocký,M. and M.Zápotocká 1990. Kutná Hora (Dänemark) - eine befestigte Höhensiedlung der mitteläneolithischen Řivnáč-Kultur in Böhmen. Jahresschrift Halle 73:203-211.
[Obsah]