Téze o pravěku a učebnice pravěku Evžen Neustupný (Archeologické rozhledy XLVIII, 311-322).
|
Obsah:
Úvod
V
roce 1995 vydalo nakladatelství
Fortuna moji učebnici dějin
pravěku určenou
pro základní
školy (E.Neustupný, Pravěk,
řada Lidé v dějinách,
55 stran textu a obrázků). Jde u nás o
zatím nejrozsáhlejší učební text o
pravěku; má sloužit jako
podklad pro
základní vzdělání,
kterého se dostává celé populaci.
Chtěl bych ovšem upozornit, že
dnes už existuje celá řada textů určených pro tentýž typ a stupeň škol;
záleží na učitelích,
kterou konkrétní učebnici
pro svoje žáky vyberou.
V
následujících odstavcích chci
komentovat koncepci své učebnice a některé zásady, s nimiž jsem k práci přistupoval.
Protože pojetí učebnice je pravděpodobně nekonvenční
i po archeologické stránce (použil
jsem některé myšlenky, které
jsem doposud jinde nerozvedl), chtěl
bych alespoň upozornit na vybrané teoretické problémy, na jejichž řešení
jsem svoji práci založil. Pokusím
se hlavní z nich nastínit
ve formě tézí; tento výklad však nepovažuji za
jejich zdůvodnění, spíše je určen
jako informace těm kolegům, jimž
se učebnice nedostane do rukou. Text
následujících odstavců jde
v některých ohledech o něco dále, než
to bylo možné v rámci učebnice. Následně
se zmíním o některých otázkách
učebních textů všeobecně.
[Obsah]
Některé
obecné téze
1.
Struktura dějin a velké příběhy
Na
rozdíl od
procesualistů a
postprocesualistů, kteří
zpravidla pracují s
problémy středního rozsahu,
nastoluji znovu otázku velkých
procesů (dějinných struktur)
a jejich příčin; jde o taková témata učebnice
jako je nová formulace vzniku člověka,
příčina změn
sociálního světa,
problém pokroku, úloha
artefaktuální a symbolické
sféry, úloha soukromého
vlastnictví, člověk
a příroda, nerovnoměrnost
kulturního vývoje
apod.). Jsou
to tzv. obecné problémy, k
nimž archeologie
má rozhodně
co říci,
v některých případech je
její úloha rozhodující. Stále se
domnívám, že poznání struktury pravěké lidské
skutečnosti a jejích dějin je jedním ze základních přínosů
prehistorie současnosti.
Současně
se v učebnici nevyhýbám velkým příběhům
jako je původ Indoevropanů,
vznik moderních národů a ve zmínkách
příběhům jiným.
Elementárním příběhům (událostem)
však v učebnici vzhledem k
jejímu rozsahu nemohla být
věnována velká pozornost.
I tento
historický aspekt
prehistorie (příběhy) má
svou konkrétností
spojenou s
jednotlivými památkami význam pro současného člověka.
Jde o zásadní paradigmatické postoje (k paradigmatům srov. Neustupný 1976; 1993a). Mohlo by se zdát, že stimulem zájmu o jmenovaná témata byl úkol napsat učebnici; v té souvislosti ale upozorňuji, že takový úkol lze rovněž splnit ve formě evolucionistického vyprávění o vzniku člověka a řady jednotlivých příběhů bez velké vnitřní logické souvislosti.
2.
Úloha artefaktů
Artefakty je třeba chápat jako něco, co vyčleňuje člověka z přírody, co ho staví mimo přírodu, vytváří jeho specifiku v rámci světa a odděluje ho od závislosti na přírodě. Od samého počátku svého vznikání člověk tvoří sociální svět ve formě artefaktů, ekofaktuálního působení a bazálních symbolů, později ve formě artefaktových systémů, institucí a textů (k těmto pojmům srov. Neustupný 1995a). Sociální svět je proto ve stále menším měřítku omezován okolní přírodou, a ve stále větším rozsahu tuto přírodu určuje. V tomto směru má zejména důležitost to, že artefakty ruší přírodní závislost života na živočišné dědičnosti tím, že se oddělily od jeho tělesných orgánů. Toto všechno je logický důsledek archeologického poznání minulosti a jeden ze základních přínosů archeologie.
3.
Úloha symbolů
Obrovskou
roli v lidské kultuře
hrají symbolické systémy, které lze rekonstruovat na
základě pravěkých artefaktů. Tak jako
"živé" artefakty
jsou nástroje
lidských rukou (což nevylučuje jejich
hlubokou souvislost s myšlením), "živé" symboly
jsou nástroji lidského mozku (což
nevylučuje jejich souvislost s
lidskou praktickou činností).
Člověk jakožto bytost hodná
tohoto jména
nemůže existovat bez obojího;
proto jsem nepovažoval
za možné označit za
"plné" dějiny člověka
období staršího
a středního
paleolitu, kdy jak artefakty
tak symboly teprve vznikaly. Pravěké komunity měly vedle svých artefaktuálních
tradic také svůj folklór, o němž
archeologové musí
začít uvažovat,
jakkoliv je
to metodologicky obtížné.
Můj zájem o symbolické
systémy (nejde pochopitelně jen o
můj osobní zájem, ten se
projevuje téměř na celém světě)
není módní
záležitostí. Jak
tradiční tak
i procesuální archeologie výzkum těchto systémů hrubě podcenila
(prakticky je redukovala na tzv. náboženství),
ačkoliv je zřejmé, že k duchovnímu aspektu
pravěké kultury se
nelze dobrat bez prostřednictví symbolů.
Ukazuje se,
že vysvětlení pomocí symbolických
struktur je
případné u mnohem rozsáhlejšího
okruhu jevů, než
jsme si dosud dovedli představit, a že
v mnoha případech
(jako je
např. užití kovů)
symbolické aspekty artefaktů předcházejí praktickým (Kuna 1986, 1989a).
4.
Příčiny změn kultury
Sociální
svět člověka neboli jeho
kultura se nemění ani v důsledku
změn přírody ani v důsledku vynálezů nebo objevů. Příčinou změn je
samovývoj kultury jakožto řešení
problémů, které
si lidé
v rámci
své kultury sami vytvářejí.
Jako příklad jsem uvedl vznik eneolitu, který pojímám jako řešení určité
"krize" (která vzniká
uvnitř kultury, není to krize
ekologická). Ve
valné části
Evropy vznikla
devastací listnatých lesů
neolitickým žárovým
zemědělstvím a byla důsledkem neadkvátnosti zemědělského
systému; problém byl proto
vyřešen rovněž
v oblasti
zemědělských systémů
(prostřednictvím přílohového
zemědělství). Primárně šlo
o zavedení oradla
taženého dobytčaty;
oradlo mělo další systémové
důsledky, které
změnily ostatní
prvky lidské kultury.
Domnívám se, že
myšlenka o samovývoji
lidského světa v tomto pojetí je
principiálně novým řešením
jedné významné otázky, která
patří mezi
"velké" problémy; současně jde o řešení, které nebylo
možno vyslovit
v době
vlády komunistické ideologie,
která v
podstatě akceptovala
racionalistické dogma o určujícím významu vynálezů.
5.
Člověk a příroda
Lidský
(sociální) svět je něco,
co díky úloze artefaktů a
symbolů stojí
mimo přírodu.
Tam kde
se pravěcí lidé v důsledku
svého tvoření
nebo samovolných
změn přírody dostávali s přírodou
do konfliktu,
překonávali tento konflikt dalším tvořením,
nikoliv pasivní
adaptací, tj. uvedením ekologického
systému do rovnováhy (to je reakce
typická pro živé
organismy, které se v důsledku přírodní
dědičnosti nemohou změnit
dostatečně rychle, aby mohly na environmentální změny reagovat aktivním způsobem).
Tak např. nedostatek surovin k výrobě bronzu
nepřekonali pravěcí lidé omezením spotřeby bronzu
nebo návratem
ke kameni, nýbrž zavedením železa
apod. Dominantním rysem lidstva je jeho tvoření
mimopřírodního (sociálního)
světa (a v souvislosti s tím jeho
působení na
přírodu), nikoliv přizpůsobování
přírodě nebo boj s přírodou. Tyto
skutečnosti také staví na hlavu různé
katastrofické scénáře přírodovědných
ekologů; protiklad mezi člověkem a přírodou totiž dostává zcela
jinou dimenzi, ve které není místo pro naivní a přízemní
návrat člověka k přírodě, jakkoliv pojatý.
6.
Problém
pokroku
V
lidské kultuře
existuje celá
řada směrovaných změn, u
nichž sled stavů
lze chápat jako pokrok
(takto se mění např. složitost lidské kultury,
rozsah lidského působení na přírodu,
spotřeba surovin
a energie,
průměrný věk lidí
apod.). V mnoha případech
však jde jenom
o vznik něčeho nového, odlišného,
nikoliv o něco dokonalejšího. Celá řada proměn
lidské kultury (variabilita
kultury v čase) nebyla proto
pokrokem, nýbrž
prostou změnou,
vznikem variant (domovní
architektura, vývoj mnoha
nástrojů, vznik uměleckých
stylů apod.). Takové pojetí
kulturní variability má zásadní
důležitost i
pro pochopení
současného světa a tolerantní zhodnocení jeho časové i místní
proměnlivosti.
7.
Soukromé
vlastnictví
Chybění
soukromého vlastnictví půdy
a vůbec nerozvinutost vlastnictví
v pravěku bylo příčinou
malé rychlosti
dějin v tomto období,
protože nerozvinuté
formy vlastnictví
nestimulovaly iniciativu lidí.
Lidská společnost se totiž
vyvíjí v závislosti na formách
vlastnictví, které souvisejí se specializací (srov. Neustupný
1995b). Pomalý nebo naopak rychlejší
rozvoj soukromého
vlastnictví byl rozhodujícím
faktorem přechodu od
pravěku k civilizaci (výzkum
různých forem vlastnictví v pravěku je zatím v počátcích).
8.
Antropologické pojetí pravěku
Antropologickým
pojetím zde pochopitelně
myslím pojetí ve smyslu kulturní
antropologie, tj. pojetí strukturální.
Jde o rozčlenění pravěku
na části,
které jsou
z hlediska ekonomického,
společenského a
ideologického specifickými strukturami.
(Protikladem takového
postupu je rozčlenění
pravěkého vývoje
podle chronologických nebo formálních
hledisek, např.
pojímání paleolitu
jako celku, oddělení
eneolitu od doby
bronzové, doby římské od
doby stěhování národů apod.).
Toto pojetí
(podobně viz
Kuna 1995) se v učebnici
projevilo vytvořením určitých
celků, zpravidla daných jednotlivými kapitolami,
které z antropologického
hlediska představují
více či
méně homogenní
systémy se strukturou, která znamená více než
kumulativní soubor jejich částí, více
než chronologickou následnost
archeologických pozorování.
Nedostatečná provázanost
jednotlivých prvků
antropologických struktur
v naznačeném
slova smyslu
je největším nedostatkem učebnice. K
její úspěšné realizaci by bylo
nutno provést obrovskou práci
na základě konkrétního empirického materiálu;
je to úkol téměř pro
jednu generaci archeologů.
9.
Historické pojetí pravěku
Takovým
pojetím chápu
závislost jednotlivých
forem sociálního světa na jejich
okolí a na jejich trajektorii v čase.
To se projevilo vylíčením
následných období jako vzájemně odlišných
celků; prostorová
odlišnost mohla být přitom zmíněna jen okrajově (např. postupnost
osídlení Země, pobaltský mezolit,
nejstarší civilizace,
nerovnoměrnost vývoje lidské kultury apod.).
V učebnici
je implicitně obsažena téze,
že pravěk
jako celek
byl odlišný
od pozdějších období (srov. Kuna
1995, Neustupný 1995b) a také to,
že existovaly
podstatné i
vnějškové odlišnosti mezi jednotlivými
obdobími pravěku (jeho
strukturálními celky) navzájem.
10.
Migrace
V
rámci historického pojetí
pravěku jsem zaujal v ohledu
pravěkých migrací stejné stanovisko, které
prosazuji již po desítiletí. Jako
prokázanou migraci lze
podle mého názoru uvést neolitickou
kolonizaci našich zemí, další prokázané migrace
souvisí až
s vyspělou
dobou železnou
a mají specifickou formu.
(V učebnici jsem se nezmínil
o takových pohybech obyvatelstva, jako je
případ kultury kulovitých amfor - srov. Neustupný
1982). Migrace jsem vyložil nikoliv jako
přírodní události
(způsobené přelidněním
na základě nekontrolovaného růstu
apod.), nýbrž
jako historické
události produkované určitou strukturou společnosti.
11.
Archeologické kultury
S
problematikou symbolických
systémů souvisí
pojem tzv. archeologických
kultur. V
celé učebnici
jsem pojem archeologické
kultury potlačil (str. 27). Vedla
mne k tomu skutečnost, že
mnoho těchto
"kultur" je
víceméně jen klasifikační
pomůckou archeologů
(tak např. tzv. kultura s
lineární keramikou a kultura s
vypíchanou keramikou tvoří jeden logický
celek) a dále
obava, aby znovu nedocházelo
k jejich identifikaci s etnickými celky. Pojem archeologické kultury
však má
i racionální jádro
a souvisí s určitou jednotnotou symbolických
systémů. Toto
pojetí archeologických
kultur však
doposud nebylo
nijak prostudováno, i když pro konkrétní případy už bylo naznačeno
(např. Megaw 1995).
Jednotlivá
období
12.
Starý
a střední
paleolit
Toto
období jsem výrazně oddělil od
vlastních dějin lidstva jakožto období
vznikajícího, nehotového
člověka. "Lidé"
staršího a středního paleolitu neměli doposud vytvořeno plné symbolické
myšlení, to mělo ve starším a
středním paleolitu teprve své počátky
(chybí umění
a náboženství, což není
nedostatek pramenů).
Také abstraktní
myšlení, na
které můžeme usuzovat z
technologie výroby nástrojů,
ve starším a středním paleolitu teprve vznikalo.
Netrvám na
termínech "poločlověk"
nebo "opravdový"
člověk apod. (i když si myslím, že
odpor proti nim je spíše způsoben nezvyklostí
myšlenkového obsahu
než neobratnou terminologií),
ale trvám na tom, že plně vyvinuté abstraktní myšlení
schopné vytváření celých
soustav
symbolů je nutný atribut člověka. Lidé jako jsme
my a všechny ostatní žijící lidské skupiny
(tedy všeobecně řečeno člověk) vznikli, jak se dnes
zdá, opravdu někdy
před 40 tisíci léty;
"lidské bytosti" staršího
data nám nebyly vývojově
rovny, byly to jiné bytosti, i když
třeba naši předkové.
Mohli bychom se přít, že
symbolické myšlení vzniklo již dříve než před 40 tisíci lety,
a pokud pro to někdo přinese doklady,
není důvodu to nepřijmout. Názor, že symbolické
myšlení bylo plně rozvinuté už od počátku výroby nástrojů se mi však
zdá nejen neprokazatelné, ale logicky neobhajitelné. Vede nutně k nějakému
mýtu o stvoření. Kromě toho zařazování bytostí vytvářejících kulturu
staršího a středního paleolitu mezi lidi
vynucuje přijetí myšlenky,
že v rámci lidského rodu
existují vývojově nižší a vyšší formy.
13.
Mladší
paleolit a mezolit
"Opravdový"
člověk, s
plně rozvinutým systémem
všech lidských
atributů (rozvinuté abstraktní
myšlení, používání symbolických systémů,
mnoho druhů
artefaktů, společnost založená
na specializaci) vznikl teprve asi
před 40 tisíci lety. Během poměrně krátké doby došlo nejen ke změně
fyzické formy člověka
(takže všechny
moderní formy člověka
jsou vývojově rovnocenné), nýbrž
zejména k obrovskému rozkvětu
lidské kultury,
u níž
lze oprávněně
uvažovat o
všech subkulturách stejných
jako u
moderního lidstva.
Je prokazatelný poměrně
náhlý rozkět
symbolického myšlení. Lidská
kultura dovedla
svým rozvojem
překonat velmi nepříznivé
přírodní podmínky (život v tundře) a jejich náhlé změny (doba poledová).
14.
Neolit
Neolitické
osídlení vzniklo postupnou
kolonizací zemědělců, kteří se posunovali do dosud neosídlených krajin,
protože se snažili vylepšit si
hustotu svých společenských
vztahů. Už tito nejstarší zemědělci byli
Indoevropané, neboť od tohoto období
trvá v širším
rámci střední
Evropy kontinuita osídlení
(J.Neustupný 1976). Neolitické vesnice, sestávající z několika málo velkých domů obývaných
vždy jednou rodinou (asi 4
osoby včetně dětí),
se poměrně často (po méně
než jednom desítiletí)
přesouvaly v
sekundárním lese, který
využívaly k žárovému zemědělství.
Vesnice byly
malé (s počtem obyvatel zřídka
přesahujícím 20 osob), ale
byly v krajině hustě rozloženy
(Neustupný 1984,
1985). To v průběhu neolitu vedlo ke
krizové situaci, neboť
les po mnoha staletích obdělávání ohněm
přestal v dostačující míře regenerovat vymlazováním, takže
pravé žárové zemědělství se stávalo
stále obtížnějším (srov.
poněkud odlišné řešení
M.Kuny 1989b, 27).
Protože to mezi našimi archeology není ještě plně známo, připomínám,
že P.Moddermann dokázal
(1970, 1986 aj.),
že neolitické domy kultury
s volutovou keramikou sestávají
ze tří konstrukčně zcela odlišných částí;
je logické, že každá tato část měla jiný účel. Tímto poznáním se
ale každý dlouhý neolitický dům
rozpadá na mnohem
menší části, které jsou
svou velikostí
srovnatelné s
domy z
mladších období.
Odvozovat počet obyvatel z plochy
neolitického domu, jak to bylo dříve
běžné a jak
to nyní naznačuje S.Vencl
(1995, 283), se mi proto zdá být málo
opodstatněné. Připoměl bych ještě, že
promýšlením Moddermannova objevu vyvstává opět problém
symbolického smyslu
tří částí neolitických
domů. Nebo máme věřit,
že tento "luxus"
byl v neolitu
funkčně (prakticky) nezbytný,
a v
celém zbývajícím
pravěku (s výjimkami) už
byl funkčně nepotřebný? To zejména,
pokud přijmeme symbolický význam tzv. stavebních jam,
které po stranách
doprovázejí některé
neolitické domy
(Neustupný 1995a, 208).
15.
Eneolit a
doba bronzová
Tato
dvě období
jsem spojil,
protože tvoří strukturální celek, jehož
součásti mají navzájem více společného
než se sousedním neolitem a
vyspělou dobou železnou.
Je to doba zcela specifického
vývoje střední
Evropy a
některých sousedních území
(společnost tohoto
období jsem
kdysi označil jako patriarchát). Stejně
jako ve svých předchozích pracech
jsem při
pojednání o
tomto období
v učebnici zdůraznil roli
oradla (jehož zavedení objasňuji "neolitickou krizí" - viz výše)
a návazných strukturálních změn. Připojil jsem
význam vzácného kovu (měď,
pak bronz) pro vytvoření
společenského systému
doby bronzové
v protikladu k následujícímu
období. V oblasti symbolických struktur jsem vyzvedl zejména dvě
významné skutečnosti:
kumulativní budování mohylových
pohřebišť, která zaujímala velkou
část tehdejších sídelních areálů (tato pohřebiště začala v časném
až starším eneolitu a
trvala až do počátečních fází doby železné), a rituální zabíjení
velké části populace ("pohřby na
sídlištích" a lokality
typu Velim).
Tyto jevy jsou v tomto rozsahu charakteristické
právě pro eneolit a dobu
bronzovou.
16.
Doba laténská
Rozvinutá
výroba železa
radikálním způsobem
rozrušila specializační vztahy,
které se
předtím vytvořily v době
bronzové (síť směny bronzové
suroviny a
výrobků) a tím změnila
celou společnost.
Systémové změny,
které následovaly, lze
označit jako
revoluci doby
železné. Docházelo ke koncentraci výroby a celkově vývoj společnosti směřoval k civilizaci.
Nová situace
vyústila v
pojetí pohřebního ritu
odlišném od předchozích dob (tento ritus
přestal být výrazem vztahů v živé společnosti a výrazem její kontinuity
- proto
diskontinuita pohřebišť).
V rozvinuté době železné
zanikají kulty, které byly
rozšířeny v době bronzové.
Význam hlubokých změn souvisejících
se zavedením železa jsem zdůraznil
mimo jiné
proto, že
mezi historiky a
sociology je
stále ještě
rozšířen názor,
že feudální (případně tradiční)
společnost následovala
po jakési společnosti
rodové v romantickém pojetí.
17.
Doba
římská a stěhování národů
K
poněkud jinému
řazení problémů
než v
předchozích kapitolách mne
vedla potřeba
vysvětlit určité historické události, významné
i pro pochopení našich národních
dějin. Potlačil jsem
neodůvodněné teorie
o dalekosáhlém
civilizačním významu expanze římského impéria pro naše země. Teprve v
tomto období se realizovaly společenské předpoklady pro
migrace dílčích
částí společnosti, nemigrovaly celé populace.
Zcela jsem
opustil výklad
o Slovanech
jako specifické etnické
skupině odlišující
se od
"Germánů" a dalších národů,
nehledal jsem
jejich pravlast (což od
období romantismu patřilo k
nepominutelným problémům) apod. Naopak jsem
příchod Čechů a Moravanů, Sámovu
říši apod. pojal jako příběh
obvyklý v Evropě té doby, příběh,
který i na našem území
nebyl ojedinělý. Češi a Moravané
přišli jako dobyvatelé z území dnešního Polska, podrobili si starší
"germánské" obyvatelstvo a velmi rychle se stali spolutvůrci středoevropského
a západoevropského prostředí.
Problémy
učebnice
Domnívám
se, že
vědecký pracovník
ve svém
oboru nutně produkuje vědecká
díla, ať jsou formulována
jako vědecké studie,
populární literatura nebo
učebnice. Pokud by tomu tak nebylo,
mohli by
učebnice psát
laikové, což
má prokazatelně tragické
(někdy tragikomické) důsledky.
Mnoho lidí se domnívá, že do učebnice patří
jen to, co už se
bezpečně ví,
a vědecké spory
mají jít stranou.
Mimochodem, právě tato téze umožňuje
psát učebnice laikům, protože v
tomto pojetí jde vlastně
jen o výběr "poznatků" z odborné (vědecké)
literatury. Něco podobného by ale
možná podepsali i někteří
odborníci. Za "bezpečné znalosti"
se v tomto smyslu
zpravidla považují
téze toho paradigmatu, které v dané vědecké
komunitě převládá.
V souvislosti s takovým názorem
jsem stál před otázkou, do jaké míry
se mám přidržet tradičních schémat a tradičního pojetí pravěku, které
jsou běžné, a v
důsledku univerzitního vzdělání
je zastává velký počet našich archeologů.
Právě takové pojetí však bylo v centrech archeologického bádání
ve světě v minulých
desítiletích opuštěno, protože neodpovídá novým vědeckým
paradigmatům. Pokud řekneme, že se v uplynulých
desetiletích téměř
vše měnilo,
platí to pochopitelně jen o tzv.
paradigmatických otázkách. Lidské
poznání je kumulativní v tom smyslu, že při změmě paradigmat velká část
faktických poznatků přetrvává,
a přetrvává také řešení tzv. neparadigmatických
problémů. Přesto rozpor mezi starými
"zabydlenými" paradigmaty a paradigmaty
novými zůstává problémem. Názory
platné v rámci nových paradigmat označují
tradicionalisté různými
nálepkami jako "módní",
"neprokázané", a vyhledávají
zdánlivě absurdní důsledky, ke kterým údajně vedou.
Je nesporné, že předmětem "trvalých
znalostí", které se už nemění, jsou
především určitá fakta, získaná
empirickým výzkumem (zejména
archeologické nálezy,
jejich fyzická podoba
a prostorové
určení) a
do určité míry i některé
neparadigmatické otázky
(např. archeologické
klasifikace, ustálená absolutní
a relativní chronologie).
Jakmile však zasáhneme do
oblasti interpretace
(vysvětlení faktů), všechno se dostává
do pohybu,
protože se
zde objevuje závislost na
paradigmatických postojích
a individualitě autora.
Fakta totiž
nejsou přístupná,
aniž bychom přistoupili k
jejich alespoň elementárnímu popisu;
při tom už ale záleží na teorii - z principiálních důvodů nemůže být
žádný popis
"plně objektivní" ve smyslu nezávislosti
na teorii (Neustupný 1993a), a tím
méně už mohou být v tomto smyslu
"objektivní" další
produkty teoretické
práce archeologa.
Protože učebnice (a vůbec
jakékoliv archeologické dílo) musí
představovat více
než fotografický
snímek archeologických faktů,
tj. musí
obsahovat vysvětlení
(interpretace), nikdo
se nemůže vyhnout tomu, aby
do svého díla nevložil přijaté
paradigma a
případně i
svou individualitu (i tu
vlastně vkládá vždy, ale někdy
je tato individualita "nulová").
Nesnažil jsem se proto o
falešnou objektivitu, potencionálně
vyjádřitelnou jako
snůška tradičních hypotéz, které
nebyly nikdy prokázány a jejichž
legitimací je jen to, že jim věřily předchozí
generace.
Nevidím proto
důvodu, proč
bych měl
školním dětem vykládat
teorie, které se silou přežívajícího
typologického paragigmatu udržují v naší archeologii od prvních desítiletí
našeho (dvacátého) století,
pokud je zřejmé, že
neobstojí při kritice
ať už paradigmatu
procesuálního nebo
postprocesuálního. Nevěřme na to, že
takové teorie, jako je (například) příchod pozdněeneolitických kultur ze
vzdálených končin, byly někdy
prokázány: jsou to typické
produkty své doby a nestojí za nimi vůbec žádné důkazy.
Na některých místech učebnice jsem
uvedl různé varianty řešení
archeologických problémů
(např. v
případě neandertálců) nebo prostě skutečnost, že něco ještě nevíme. Myslím
si totiž, že žáci
našich škol by se
měli konečně dozvědět, že jednotlivé vědní
obory nejsou
souhrnem vědomostí ("faktů"),
nýbrž spíše souhrnem řešení vědeckých problémů,
a že alepoň v
některých případech lze
tentýž problém řešit různě, pokud vůbec nějaké věrohodné řešení má.
Zde je ovšem nutno volit určitou
míru, aby nedošlo k úplné
relativizaci vědění
doprovázené domněnkou,
že jakýkoliv názor je
vlastně stejně dobrý.
Jeden problém společný učebnicím
a populárním pracem je to, zda
okruh diskutovaných témat
zde má být tentýž jako v
pracech vědeckých. Je zřejmé,
že v
učebnicích a populárních dílech
(pokud nemají
za cíl popularizovat
archeologickou metodologii) nebudou
asi detailně rozváděny problémy
metodologické a zejména ne
klasifikační; nemohou však být
pominuty úplně, protože každý,
kdo se o pravěk zajímá, by měl
vědět, jak se poznatky o pravěku získávají. Někteří archeologové se
domnívají, že
práce psané
pro nearcheology mohou
být barvitější,
že mohou
diskutovat problémy, které
by se
jinak v
"seriozní" publikaci
neodvážili ani
naznačit. Proto
v uplynulých desítiletích v učebnicích
dějin pravěku
nechyběly teorie
o migracích a etnických poměrech,
ačkoliv zejména druhé téma bylo
v té době ve "vědecké"
literatuře téměř tabu (s
výjimkou tzv. Slovanů). Myslím si, že učebnice
a populární díla o pravěku by měly obsahovat v
přiměřené míře všechny důležité otázky, které
současná archeologie diskutuje;
ve středu zájmu by měla být ovšem situace v pravěké živé kultuře,
nikoliv popis archeologických pramenů a jejich klasifikace. Otázky jako je
pravěký folklor
a učení
v pravěku
proto považuji
za legitimní vědecké problémy
(jakkoliv zatím o nich dovedeme říci
velmi málo), nejsou to jen témata pro osvěžení žactva.
Jiným problémem
učebnic je
nebezpečí zahlcení fakty
a poznatky vůbec. Učebnice dějin pravěku může mít jen určitý rozsah,
daný jednak počtem vyučovacích
hodin, které jsou tomuto
období v našich školách
věnovány, jednak mentální
vyspělostí žáků. Omezení
rozsahu učebnice se nutně projeví
jako omezení témat co do detailnosti jejich pojednání: jinak řečeno,
při koncipování učebnice
jsem musel něco
vyložit velmi zkráceně a
něco vůbec
vynechat. Každý specialista najde
takových témat
nepochybně velké
množství. I nespecialista si např.
všimne, že o době halštatské jsou v učebnici jen zmínky apod.
Jakkoliv je učebnice,
o které zde podávám
informaci, zatím nejpodrobnějším učebním textem o pravěku u nás,
nemůže pochopitelně látku dělit
na pravěk českých zemí
a pravěk světa. V učebnici jde proto o určitou směs: "světové
dějiny" zasahují mnohem
výrazněji ve
starších obdobích, kdy
bez poznatků z
jiných zemí
by souvislejší
výklad ani nebyl možný. Na druhé
straně v mladších obdobích převládá
látka z Čech a Moravy. V současné době si nedovedu představit jiný
postup.
Text má sloužit
na území celé České
republiky a bylo proto třeba
se vyhnout
preferenci Čech
na úkor Moravy; doufám, že
se mi to
podařilo. Tento aspekt
vystupuje do popředí zejména
při zmínkách o nalezištích,
kde jsem se kromě toho ještě
snažil zahrnout
něco i z jednotlivých
subregionů. Jde
o úlohu
velmi obtížnou,
protože archeologický výzkum
jednotlivých částí Čech
a Moravy je velmi nerovnoměrný.
Na přiměřenou
representaci regionů je
nutno dbát také při výběru obrázků. To je úloha velmi obtížná
také proto, že v okamžiku, kdy resignujeme
na předvádění hezkých předmětů
(zejména šperků a keramiky),
narazíme na spoustu problémů.
Tak např.
většina archeologických
vyobrazení předvádí
fragmenty, neúplné
předměty nebo
věci nějak deformované. Chybění částí
z organických hmot spolu s
nezvyklým tvarem vytváří nepochybně
v mnoha případech obtížně
rozluštitelná zobrazení. Terénní
kresby obsahují
hranice sond,
místa vedení profilů nebo různé
značky, které laik obtížně oddělí od
pozitivní informace.
Podobně je
tomu ale
i s řadou terénních fotografií,
které by
často potřebovaly dlouhý
komentář vysvětlující, co vlastně zobrazenují. Tyto problémy nelze
paušálně řešit
rekonstrukcemi: nejen proto, že
se nelze vzdát autencity
památek (která
má pro laika velký význam),
ale i proto, že
věrohodná rekonstrukce, která by
měla požadovanou výtvarnou
úroveň, je vlastně
samostatným výzkumným úkolem,
kterým se archeologové
zřídka zabývají. Kromě toho jsou
takové rekonstrukce velmi drahé.
Odhaduji, že vybavení
učebnice adekvátní
kombinací rekonstrukcí a
zobrazení autentických
objektů, je
pracnější a mnohem dražší
než napsání
textu. To
je v rozporu s politikou nakladatelů,
kteří se domnívají, že
"obrázky" by vlastně
měly být zadarmo, protože se jednoduše odněkud převezmou.
Autor učebnice musí také brát určitý
ohled na koncepci celé učebnicové
řady, kterou pro případ
"Lidí v dějinách"
vytvořil Vratislav Čapek. Tato koncepce
byla velmi přínosná jednak tím,
že kladla
velký důraz
na každodenní život v
minulosti (a tak umožnila předvést pravěkou kulturu mnohem detailněji
než běžné učebnice
soustředěné na "historické"
události), jednak
tím, že
požadovala doprovodit
každou kapitolu tzv. příběhem,
konkrétním a
živějším líčením nějakého detailního úseku
(texty tištěné
modrou barvou, kromě str.
14, 15 a
53, kde je typografickým
omylem text vytištěn černě).
Takový "příběh" se dá snadno
vybrat na základě psaných pramenů,
ale v případě pravěku je to
velmi obtížný problém;
ve všech
případech nejsem sám
spokojen s tím, jak jsem tento problém vyřešil.
S celkovou koncepcí učebnice souvisí
ještě následující poznámka. Byla
zde představa o
určitém počtu "témat" (na pravěk
připadla nakonec
"témata" dvě), která
měla být členěna
do víceméně
stejného počtu
"obrazů" (toho, co
nakonec má v
učebnici charakter kapitol).
Z nejrůznějších důvodů nelze
ovšem takové
pravidelné rozdělení
dějin provést. Snaha podřídit
se mu alespoň částečně mne vedla k zařazení samostatné
kapitoly o mezolitu,
která je možná vzhledem k rozsahu a logické struktuře učebnice
nadbytečná.
Někteří kolegové,
kteří učebnici
četli, byli
toho názoru, že text
je pro
děti na
základní škole příliš
obtížný; mohu se snad přiznat, že
takové podezření jsem měl původně i
já. To
ale kupodivu kontrastovalo
s míněním zkušených pedagogů
a lidí,
kteří neměli žádné předchozí
znalosti o pravěku.
Teprve postupně jsem si
uvědomil, že archeologové do obtížnosti
započítávají "novost" nebo
lépe řečeno nezvyklost některých pasáží
pro ně samé a to, že by na
základě dosavadních
zkušeností s
obdobnými texty očekávali
něco jiného.
Ačkoliv učebnice a populární práce není
totéž, zdá se mi, že
mnoho z předcházejících odstavců
je možno vztáhnout také na tzv. populárně-vědeckou literaturu.
Význam
pravěku pro dnešek
Myslím,
že mnoho míst učebnice
prozrazuje moje přesvědčení, že "archeologie není pro minulost, ale pro současnost, a že není
pro archeology, nýbrž pro
všechny" (Neustupný 1991,
364). Tuto tézi
nelze chápat jako služebnost archeologie nějaké momentálně módní ideologii; dobrá
archeologie je však nutně spojena
s problémy,
které
řeší "její" společnost. Přitom si myslím, že
archeologie, jakožto součást vědy, musí řešit daleko větší počet a
větší okruh otázek, než kolik se jich současná společnost ptá,
neboli nutně by měl existovat určitý přetlak
nabídky nad poptávkou; kromě toho
věda bude řešit také otázky, jejichž
aktuálnost se
vyjeví až za dlouhou dobu. Nejsem
si jist,
do jaké míry jsou taková
dezideráta realistická v případě
české archeologie; začíná se
ukazovat, že
obavy z
její provincializace nebyly bezpředmětné (Neustupný 1993b, 130).
Existují některé
problémy, kde
je třeba
odstranit ideologické nánosy
minulého režimu. Jde například
o vznik soukromého vlastnictví, které bylo ještě v nedávné minulosti vykládáno
jako určitá
katastrofa, která lidstvo
potkala. Dále jde např. o správné
zhodnocení významu duchovní sféry
v počátcích lidstva
(to souvisí
se symbolickými systémy; minulá ideologie
zde měla
mnoho styčných bodů
s naivním přírodovědným materialismem) atd. Restituce nekomunistického
myšlení jde až
k takovým detailům jako je
datování "před Kristem" a
"po Kristu", které
patří k naší intelektuální
tradici bez ohledu
na náš vztah k církvím.
Jde ale také o to, alespoň se zmínit
o Rómech, naší největší menšině, aby jejich existence
nebyla z našich škol vůbec
vytlačena bez jakékoliv zmínky.
Nepochybně by nebylo dobré snažit
se všechno obrátit na ruby, ale
myslím, že takové
nebezpečí ani nehrozí.
Mnoho lidí si stále ještě plete
tradice s komunistickou minulostí a konservatismus se zpátečnictvím.
V učebnicích dějepisu to ještě haraší třídními boji, selskými vzpourami a dělnickými stávkami
(nepochybně to jsou určitá
platná témata) a vím o nejméně jedné
vysoké škole, kde se v
r.1996 vyučovalo o prvobytně-pospolné společnosti.
Roli alespoň částečného vyrovnání s minulostí neplní ani texty,
třeba vyráběné profesionálními
archeology, pokud se omezují na
tradicionalistické pojetí
archeologie jako směsi klasifikace, evolucionistického pohledu
na vznik člověka a několika
romanticky zabarvených
"historických" příběhů. Tím méně ji může plnit text
laika, zpravidla vybraný z notně zastaralé archeologické literatury.
Jsem přesvědčen,
že pravěk
dává tak
výjimečnou příležitost pro
vysvětlení některých
důležitých myšlenek "antropologického" charakteru (o
jejichž existenci se jinak český
školák nikdy
nedozví -
pojem artefaktu, kultury,
civilizace apod.), a že dějiny našeho pravěku jsou natolik významné
pro pochopení našeho
místa v Evropě,
že rozsah učebnice není
nadměrný. Kořeny našich počátků
jsou přece v pravěku a
neměli bychom připustit, aby
byly vysvětlovány mýtem o našem slovanství, ať
už v jeho nacionalistické nebo komunistické
podobě. Pravěk
ukazuje tu
část minulosti, kterou máme
společnou s ostatními evropskými
národy. Je to minulost, na
kterou můžeme být
hrdi; také proto, že jsme
zatím významným způsobem přispívali k jejímu poznávání.
Kuna,
M. 1986:
Artifacts as
tools and
signs: On
the interpretation of
the earliest
metallurgy of
copper. Archaeological Objectivity
in Interpretation, Vol.2, Theme 2,
Section B (pre-print z
World Archaeological Congress,
Southampton).
Kuna,
M. 1989a:
Soziale und
oekonomische Faktoren
der Entwicklung der fruehen Kupfermetallurgie
in Suedost- und Mitteleuropa. XIV.
Internationales Symposium, Praehistorica XV:33-38. Praha: Universita
Karlova.
Kuna,
M. 1989b:
Brandýsko v
proměnách času
(průvodce expozicí). Brandýs n/L: Okresní muzeum.
Kuna,
M. 1995:
Pre-historic prehistory.
In: M. Kuna - N. Venclová
(eds.), Whither archaeology?. Papers
in honour of Evžen Neustupný, 43-51. Praha: Archeologický ústav.
Megaw,
V. - R. Megaw 1995: The prehistoric
Celts: Identity and contextuality.
In: M.Kuna
and N.Venclová,
Whither archaeology ? Papers in honour
of Evžen Neustupný, 230-245. Praha: Archeologický ústav.
Modderman,
P.J.R. 1970:
Linienbandkeramik aus Elsloo
und Stein (Analecta Praehistorica Leidensia III). Leiden.
Modderman P.J.R. 1986:
On the typology of the houseplans and their European setting. In:
Pavlů, Rulf and Zápotocká 1986, 383-394.
Neustupný, E.
1976: Paradigmata ve středoevropském
neolitu a eneolitu - Paradigmata im mitteleuropäischen Neolithikum und Äneolithikum. Sborník
prací filozofické fakulty brněnské univerzity E 20-21, 125-132.
Neustupný, E.
1982: Prehistoric migrations by
infiltration - Infil`tracija kak
forma drevnich migracij.
Archeologické rozhledy 34, 278-293.
Neustupný,
E. 1984:
Archeologická prospekce s
využitím pravděpodobnostních
metod -
Prospecting by
means of probabilistic
methods. In:
Nové prospekční metody v archeologii
(Výzkumy v
Čechách, Supplementum
1984), 105-130. Praha: Archeologický ústav.
Neustupný, E. 1985: K
holocénu Komořanského jezera -
On the Holocene period
in the
Komořany Lake
area. Památky archeologické
76, 9-70.
Neustupný,
E. 1991: Kam
česká archeologie?
- Whither Bohemian
archaeology?. Archeologické rozhledy 43, 361-370.
Neustupný, E. 1993a:
Archaeological Method. Cambridge: CUP.
Neustupný, E.
1993b: Czechoslovakia: the last
three years. Antiquity 67, 129-134.
Neustupný, E.
1995a: The significance of facts.
Journal of European Archaeology 3.1, 189-212.
Neustupný, E.
1995b: Úvaha
o specializaci
v pravěku - Thoughts on specialisation in
prehistory. Archeologické rozhledy
XLVII, 641-650.
Neustupný,
J. 1976:
Archaeological comments
on the Indoeuropean problem.
Origini 10, 7-18.
Vencl,
S. 1995:
Pravěk ve
škole. Historický
obzor 6, 282-284.