Uvědomování minulosti Evžen Neustupný (Archeologické rozhledy 49, 1997, 217-230).
|
1. ÚVOD
2. STRUKTURY
3. UDÁLOSTI
4.
ČAS UDÁLOSTÍ A ČAS STRUKTUR
4.1. Čas v přírodě a ve společnosti
4.2. Periodicita archeologických událostí
4.3. Uspořádání událostí
5.1. Prostředky sociální paměti
5.3. Pojem jinosti
6.
LITERATURA
1. ÚVOD
Uvědomování
minulosti je jednou součástí celkového sebeuvědomování člověka. Je překonáváním
jinosti vnějšího světa její přeměnou na jinost vědomě (kognitivně)
strukturovanou. Řešení témat jako je sebeuvědomování není v současné
archeologii dobře připraveno, protože de facto vyžaduje změnu paradigmatu.
Současná paradigmata, ať procesuální nebo postprocesuální, nevytvářejí
pro nové řešení vhodný prostor ani teoreticky ani metodologicky. Pokusím
se zde proto stručně nastínit některé jednoduché myšlenky, které se snad
mohou stát východiskem pro postup za uvedené hranice.
Pro
pochopení našich problémů jsou klíčové dva vzájemně protikladné
výchozí pojmy: archeologická událost a archeologická struktura. Zcela zřejmě
jde o tutéž pojmovou dvojici, která se v jazykovědě reprodukuje jako
protiklad mezi promluvou (mluvou, případně
jejím psaným ekvivalentem - textem) na jedné straně a
jazykovou strukturou na straně druhé. Procesuální archeologie se v
podstatě soustředila na hledání zákonitostí, pravidel, struktur, a
kategorie události se jí nijak nedotkla. Postprocesuální archeologie se v
mnoha ohledech velmi přiblížila studiu událostí, ale k nějaké (třeba
abstraktní) teorii událostí se nedostala, protože zůstala v zajetí
kognitivity chápané jako determinant skutečnosti.
Rozlišení
mezi událostí a strukturou (uspořádaností, pravidelností, zákonitostí)
společenských faktů se týká úrovně
pojmů, tj. nastupuje v okamžiku, kdy se člověk mentálně zmocňuje této
oblasti. Struktury (ale ovšem i jejich protiklad -
události) jsou tudíž abstrakce,
které jsou plodem a vlastností našeho ducha; struktury a události existují
odděleně jenom ve světě pojmů, nikoliv tedy jako reálné entity. U
entit reálného světa, v našem případě u
faktů sociálního světa, zůstávají jejich strukturní a nestrukturní
stránky nerozděleny. Jejich oddělení v procesu lidského poznání je ovšem
tak produktivní, že se ho současná věda ztěží může vzdát. Mentální
charakter struktury a událostí se tedy dotýká jen jejich "původu",
odvození ze světa teoretických systémů, nikoliv jejich obsahu.
Události
nejsou pouze událostmi politických dějin související s vůlí vládnoucích
jednotlivců, jak kdysi byly v historii chápány. Tzv. událostní pojetí dějin, které zná pouze události tohoto
druhu, bylo ovšem v rámci historiografie právem kritizováno (srov. např. Topolski
1983). Ve formě známé z historie nebylo v archeologii nikdy vlivné,
protože archeologické prameny takové pojetí téměř vylučují, pokud jsou
události chápány jako důsledek vůle vládců. Ve své archeologické
interpretaci však událostní logika vytvořila tzv. typologické paradigma s
jeho migracemi a difuzí. Událostní pojetí dějin v tomto slova smyslu je
neuspokojující nejen proto, že redukuje události na jejich jeden zvláštní
případ (převážně na události politické nebo jejich ekvivalenty - např.
pravěké migrace), nýbrž také proto, že přeceňuje vliv jednotlivců (a vůbec
jednotlivostí) na dějiny.
Pochopení termínů
struktura a událost je velmi významné, protože - zejména u struktury - se
jedná o pojem, chápaný velmi různě. Proto se v následujících odstavcích
pokusím vymezit termíny struktura a událost tak, jak budou používány v dalších
částech textu.
[Obsah]
2.
STRUKTURY
Strukturou
lidského faktu (součásti lidského světa) nazveme takovou síť jeho elementů,
bez níž by fakt byl faktem jiného druhu; struktury tedy odlišují druhy
lidských faktů navzájem. Odtud vyplývá, že řada různých faktů má tutéž
strukturu. Pojem struktury umožňuje vytvářet nejen třídy faktů, nýbrž i
třídy takových tříd a uspořádávat tak skutečnost.
Struktury
existují pouze prostřednictvím jednotlivých událostí, neexistují samy o
sobě. Na druhé straně nejsou takové události, které by neměly určitou
strukturu; kdyby ji totiž neměly, nemohli bychom takovou událost označit
jinak než osobním jménem, tj. neměla by jméno druhové a v důsledku toho
bychom se jich nemohli pojmově zmocnit. Jinak řečeno, události jsou
'subjekty struktur' (k subjektům archeologických struktur srov. Neustupný
1993, 77, 80). V předchozích větách mám ovšem na mysli struktury
objektivní, které existují bez ohledu na to, zda si je lidé uvědomují.
Kromě toho ovšem existují i struktury uvědomované, kognitivní. Později
bych chtěl argumentovat, že uvědomování minulosti je právě přiřazování
jednotlivých událostí jejich kognitivním strukturám.
Jsou
struktury synchronní, kterými se např. zabýval strukturalismus v jazykovědě,
a struktury diachronní. Vlastní
oblastí, kde se projevuje synchronní struktura faktu, je jeho aplikace k nějakému
účelu. Mluvíme zde o synchronii, ačkoliv je zřejmé, že jde o abstrakci:
ve vnějším světě nemůže existovat nic, co by nepodléhalo změně a
pohybu: i synchronní struktury se proto realizují v čase. Jde však zřejmě
o jiný čas než ten, v němž se odehrávají události (viz dále).
Pro
struktury diachronní se hodí označení
"procesy", ačkoliv proces se vždy takto nechápe (srov. např. Hodder
1991, 161). Strukturalismus o diachronii věděl, ale ze strukturálního
hlediska ji nestudoval; zdá se, že ho příliš nezajímala. Příkladem
procesu je vývoj v němž se realizuje pokrok, směrování lidské existence.
Patří sem samotný vznik člověka, realizace příčin proměn sociálního
světa apod. Oddělení procesů od příběhů,
které jsou řetězcem událostí, je ovšem často problematické. Je možné,
že jazykověda proces nestudovala právě proto, že bylo obtížné
rozhodnout, co vlastně v jazyce představuje směrované změny, které jsou
"pokrokem" (srov. Skalička 1960). Změny v
jazyce, které popisovala historická filologie, byly totiž zjevně na úrovni
událostí, nikoliv struktur.
Mluvím
zde o strukturách živých jevů,
které jsem kdysi označil jako kategorie
(Neustupný 1993, 157). Tyto živé struktury tedy
implikují jak určitou materiální
strukturu (srovnatelnou se strukturou archeologickou), tak i určitý účel
(tj. praktickou funkci, společenský význam, symbolický smysl). Jedná se o
relativní protiklad k archeologickým strukturám, které samy o sobě účel
neobsahují.
[Obsah]
3.
UDÁLOSTI
Jako
událost označíme každou změnu vnějšího světa, která vede ke změnám
okolností lidské existence. Všimněme si, že zatímco struktura je něco uvnitř určitého elementu sociálního světa, je událost
spojena se vztahy takových elementů
navenek, do okolí (ať už je spojena s jinými elementy sociálního světa
nebo s elementy přírody). Kromě toho je podle předchozí definice událost vždy
nějak vázána na člověka: vylučuji tudíž takové přírodní události,
které na člověka nemají vliv. Vnější svět v tomto pojetí obsahuje podsvět
artefaktový, společenský i symbolický; sestává nejen z artefaktových předmětů,
institucí a "textů", nýbrž i z ekofaktů a z takových přírodních
předmětů, které mohou člověka ovlivnit (k těmto pojmům srov. Neustupný
1995). Okolnostmi (podmínkami) lidské existence rozumím okolnosti
ekonomické, sociální, ideologické, biologické, geologické, klimatické aj.
(všeobecně vzato přírodní). To všechno vede k obrovské rozrůzněnosti
pojmu události.
Existují
i události diachronické, například lidské činnosti, které mají určité
trvání a pro které se snad hodí název akce;
v průběhu akcí je jim vlastní určitá
časová a prostorová trajektorie. Příkladem je život jednotlivce, válečné
tažení, pohřební obřady. Akce byly doposud v archeologii velmi málo studovány,
zřejmě proto, že trajektorie předpokládají znalost času (času událostí)
a jsou proto obtížně zachytitelné. Každá akce je ovšem charakterizována
svým počátkem a koncem (vznikem a zánikem) a tyto krajní body (nebo alespoň
jeden z nich - např. smrt člověka) jsou často archeologicky identifikovatelné
nebo alespoň je možno je spojit s určitou archaeologickou událostí (např.
s pohřbem). Rozdíl mezi statickou událostí a dynamickou akcí je relativní,
je to otázka pohledu. Každá "událost" má nějaké trvání a
rozlohu v prostoru a z tohoto hlediska je akcí; každá akce může být
representována jedním okamžikem a jedním bodem její trajektorie.
Aktivním elementem společenského světa je člověk nebo skupina lidí, kteří produkují události prostřednictvím svého chování (nejasnosti mohou vzniknout tím, že i realizace účelu, tedy strukturální záležitost, bývá někdy označována jako chování systému).
[Obsah]
3.1.
Událost v archeologii
Pokud
přijmeme vymezení, že událostí je každá změna vnějšího světa, která
vede ke změnám okolností lidské existence, pak v živé kultuře je událostí
rovněž vytvoření každého artefaktu
a většina lidských zásahů do přírody (ekofaktových). Událostí je ovšem
materiální forma artefaktu, nikoliv jeho
formální struktura. Materiální formu lze analyticky vyjádřit
deskripcí artefaktu. Na úrovni strukturálního účelu má artefakt jakožto
událost pouze užití. Jak už jsem
uvedl, akce (diachronní události) mají svoji trajektorii, která sice není přímo
pozorovatelná, ale zanechává stavy, z nichž lze na trajektorii usoudit. Již
odtud je zřejmé, že události lze charakterizovat určitou sérií pojmů,
které je odlišují od pojmů platných pro struktury a procesy. Některé tyto
vztahy lze (zatím nesystematicky) vyjádřit následujícím schematem, který
ve svém druhém sloupci obsahuje ekvivalenty na úrovni struktur:
úroveň události | úroveň struktury |
vytvoření a zánik artefaktu | aplikace artefaktu |
materiální forma | formální struktura |
užití | účel |
chování | fungování |
deskripce | konkrétní struktura |
deskriptivní systém | ortogonální faktory |
trajektorie | |
akce | proces |
deskriptory | strukturující prvky |
polygony | areály |
subjekty struktur | struktury |
Jestliže vytvoření nebo užití živého artefaktu je událostí, pak svědkem události je i mrtvý, archeologický artefakt. Tato téze je východiskem k poznání událostí na základě archeologických pramenů.
[Obsah]
3.2.
Individuálnost událostí
Základní
vlastností události je její individuálnost.
Fakt nelze realizovat jinak než s individuálními rysy, protože jeho tvůrcem
je jednotlivec nebo skupina jednotlivců, kteří nikdy nejsou plně determinováni,
takže tvoří různě; kromě toho mohou mít určité motivy k tomu, aby
událost měla právě určité vlastnosti. Individualita dvou faktů téhož
druhu vytvářených v různých okamžicích je zaručena materiálním
algoritmem tvorby: lidé nejsou schopni opakovaně vytvořit dva zcela totožné
artefakty (Neustupný 1993). To produkuje různost.
Na druhé straně se individua snaží vytvořit fakt tak, aby byl společensky
akceptován, tj. snaží se mu dát společensky uznanou formu (strukturu) a to
vede k určité stabilitě forem. Událost
je tudíž nositelem variability a
individuality, individuální motivovanosti, zatímco struktura je nositelem
stability a společenskosti faktu.
Prostřednictvím události do společenského světa proniká změna, která
jej konec konců mění strukturálně.
Individuálnost
(individualitu) lze prostřednictvím archeologických pramenů zachytit pouze
na úrovni událostí. Individualita události se projevuje jejím časovým určením
(přiřazením časové souřadnice), jejím určením místním (v geografickém
prostoru) a jejím určením formálním (materiální formou). Formální určení
události může být v praxi nejasné u periodických událostí, ačkoliv
teoreticky je i v tomto případě možno očekávat určitou individualitu, tj.
alespoň částečnou odlišnost. Zatímco synchronní událost má jen jednu časovou
souřadnici a jen jedno prostorové určení (třebas nebodové), diachronní událost
(akce) má nejméně dvě časové souřadnice (vznik a zánik) a jejím
prostorovým určením je její trajektorie.
Z
individuálnosti událostí vyplývá možnost
oddělit konkrétní událost od jiných událostí, tj. vyplývá odtud možnost
její identifikace. Teoreticky je to
možné vždy (pokud známe časové, prostorové a formální určení události);
v archeologické praxi to může být nesnadné. Je to možné proto, že
jakkoliv událost sama je dynamickým aktem (změna vnějšího světa), je relativně ukončená, statická v okamžiku, kdy už se udála (to
lze říci i o akcích). Pro archeologickou událost platí, že po vytvoření
nějakého artefaktu a jeho průchodu transformacemi zůstává výsledek události
(archeologický fakt) po dobu studia relativně neměný.
[Obsah]
4.
ČAS UDÁLOSTÍ A ČAS STRUKTUR
Čas
se nezřídka vydává za základní parametr archeologických jevů, za měřítko
minulosti. Přitom se směšují dvě odlišné věci:
1.
čas v minulých živých společenstvích
byl opravdu jedním ze základních parametrů, ale tento čas zmizel v zánikové
transformaci, není to tudíž čas archeologických pramenů,
2.
v mrtvém sociálním světě, tj. v archeologických pramenech, je čas
nepozorovatelný, můžeme na něj maximálně usuzovat z formálních a
prostorových vlastností archeologických pramenů (tyto druhy vlastností jsou
v moderní době pozorovatelné, cf. Spaulding 1960).
Čas
je tudíž typickým příkladem něčeho, co je do archeologických pramenů
vkládáno zvenčí, protože minulý čas pozorovat nelze. Následující
odstavce o čase mají proto převážně charakter teoretických modelů a
metodologických zásad, které mají archeologii pomoci ve správném uchopení
problematiky času.
[Obsah]
4.1.
Čas v přírodě a ve společnosti
Čas
v přírodě i ve společnosti souvisí se změnou, je abstrakcí změny. Čas v
sociálním světě je vytvářen změnou tohoto sociálního světa, jeho událostmi
a akcemi. Objektivní čas ve společnosti
je její změna, pohyb, které ovšem v pravěku nemohly být chápány jako
kontinuální: v elementárním případě to byla směna dvou následných událostí.
Čas ve vědomí pravěké společnosti, tj.
subjektivní (kognitivní)
čas, byl abstraktní pojem, který byl určen opozicí nejméně dvou událostních
stavů: přítomnosti a minulosti. Nebyl to ovšem pojem abstraktního, prázdného
času, času bez událostí.
Sociální
svět je sice produkován a reprodukován jednotlivými lidmi prostřednictvím
událostí, to ovšem neznamená, že pojem času by byl závislý na individuálním
vědomí (jinak řečeno, že by byl výsledkem individuálního uvědomování).
Každý pojem, i pojem času, je sociálním produktem, přinejmenším proto,
že
(1) každý pojem je získán deduktivně z jiných pojmů; tyto pojmy vznikají sice ve vědomí jednotlivce, ale na základě předaného společenského vědomí)
(2)
pokud pojem vzniká nově, musí být sociálně akceptován, jinak by zůstal
jen součástí světa individuálního, nikoliv interního sociálního světa
(k rozdílu těchto světů srov. Neustupný 1995).
Abstraktní pojmy nejsou proto nikdy prostým produktem individuální mentální
aktivity.
Dokud
společnost existuje jako živá instituce, nedá se její čas zastavit; teprve
tam, kde společnost a její kultura umírá, mizí její čas jako pozorovatelný
parametr. To se stává všem minulým společnostem, které studuje
archeologie: jsou mrtvé a to i v případě, že nevymřely. V průběhu zánikové
transformace tak z formujících se archeologických pramenů zmizel
pozorovatelný čas proto, že přestal existovat pohyb, změny minulých společenství.
Další (pozdější) pohyb (změna) archeologických pramenů, pokud k nim dochází,
je pohybem (změnou) pozdějšího nebo i současného moderního světa. Jestliže
prehistorie chce rekonstruovat minulý pohyb, může tak učinit jenom proto, že
zanechal stopy změn ve formě a prostorovém rozmístění faktů minulosti;
minulý čas je v archeologických pramenech přímo nezachytitelný. Poněkud odlišná je situace v historii
psaných zpráv, protože lidská řeč
má schopnost určitým způsobem zachytit dynamiku a registrovat tak čas; tím
se psané prameny principiálně odlišují od archeologických.
Jestliže
čas se odvozuje abstrakcí z pohybu jednotlivých částí současného světa,
pak nemá smyslu uvažovat o tom, kterému času dát přednost. Něco jiného
než čas je ovšem měření času. To se v minulosti vždy uskutečňovalo
prostřednictvím výrazných, dobře definovatelných periodických jevů společných
pro větší společenství lidí. Takové jevy nacházeli lidé v přírodě
(zejména v pohybu nebeských těles), ale nikoliv výlučně. Tak např. je
jistě signifikantní, že události nejstarší historie se určovaly vesměs
podle životního cyklu lidí (panovníků), tj. nikoliv podle měřítka
odvozeného z přírody (astronomického času).
[Obsah]
4.2.
Periodicita archeologických událostí
V
běžné představě je čas něco, co nezačíná ani nekončí. Ve skutečnosti
je v předmoderním období čas obvykle spojen s periodickými jevy, které mají
svůj počátek a konec, případně počátek cyklu a konec cyklu. Periodické
jevy jsou dvojího druhu (srov. tzv. "vývoj" fluktuující a
"arbitrární": Neustupný 1958). Mnoho z
nich má několik period (přesněji více než jednu); jsou to pravé
periodické jevy, jejichž příkladem je pohyb nebeských těles nebo změny
profilu nádob od ostrých tvarů k splývavým a zpět. Některé velmi příbuzné
jevy však mají jen jednu periodu;
označil bych je jako nepravé periodické
jevy, které mají počátek, trvání a konec (příkladem je rozpad
radioaktivního prvku v nějakém objektu nebo změny některých ornamentů na
keramice).
Společenské
jevy podléhají tudíž rozsáhlé periodicitě: mají svůj počátek, trvání
a konec. V životě tradiční společnosti periodické jevy (zejména v ročním
cyklu) převládají. Mnoho z nich se podobá pravým periodickým jevům (život
jednotlivců apod.). Periodické jevy se jasně prosazují i u artefaktů: svědčí
o tom jejich vznik, užívání, zánik (v zánikové transformaci) následované
dalšími transformacemi, které nakonec mohou vést až k úplnému návratu
substance artefaktu do přírody (zejména u organických materiálů). Tento
"cyklus" probíhá u většiny drobných artefaktů s periodou,
která je kratší než lidský život, ale u staveb s periodou srovnatelnou
nebo delší než lidský život. Takové instituce jako je archeologická
kultura pak mají obvykle periodu několika staletí.
Vznik
jakýchkoliv společenských faktů, tedy i periodických, je událostí v tom
slova smyslu, který jsem objasnil už dříve. Často se soudí, že právě
tato periodicita, "neustálé opakování", činí z takových událostí
pouhé epizody, které mají pro dějiny jen malý význam. Pouhé opakování
události ještě nevytváří nějakou strukturu: i opakující se události zůstávají
událostmi. K tomu, abychom konstatovali opakování, není třeba více než
zjistit totožnost nebo podobnost, a to je možné v rámci událostní
archeologie. Domnívám se, že periodicitu archeologické události bychom neměli
přeceňovat.
Pramenem
periodicity prehistorických událostí bývá někdy periodicita přírodního
původu (např. roční cyklus v zemědělství). Stále častěji se však jedná
o periody vytvořené lidskou činností, jak je tomu u všech artefaktů a
pochopitelně i u jiných lidských výtvorů. Periodicita zde určitým způsobem
souvisí s charakterem tzv. materiálního algoritmu, kterým se produkují
artefakty.
V
přírodě existuje i neperiodický pohyb
fyzikálních těles, ten ale nemůže měřit čas, sám měřítko času vyžaduje.
Neperiodickým procesem je i vývoj vesmíru
přes živé organismy směrem k člověku a odtud dále do budoucnosti, kterou
zatím nedovedeme blíže charakterizovat (Neustupný
1995, 9). Se vznikem lidské společnosti se vývoj vesmíru (jeho
neperiodický pohyb) oddělil od přírody a pokračuje pouze v sociálním světě;
je zřejmé, že ve své příští kvalitě přeroste ještě dále mimo přírodu.
Fyzikální
pohyb a proto i fyzikální čas je pochopitelný pouze jako pohyb a čas
kontinuální, kde diference mezi dvěma nejbližšími stavy je nekonečně malá.
Popisuje se proto pomocí diferenciálních
rovnic. Oproti tomu čas, určený jednotlivými událostmi má diskrétní
charakter, a to i tehdy, když v něm dochází k rozsáhlému časovému
"překrývání" událostí. K jeho popisu proto postačují
diferenční nástroje. Tím nechci říci, že fyzikální pojetí času,
aplikované jako metodologický prostředek na společenské prostředí, by
nemohlo být produktivní.
[Obsah]
4.3.
Uspořádání událostí
Události
vytvářejí množiny, které jsou v matematickém slova smyslu částečně uspořádány v čase a určitým způsobem uspořádány
(shloučeny) v prostoru. O
částečném uspořádání v čase mluvím jednak proto, že následnost některých
událostí je obtížné zjistit (příliš mnoho událostí se děje v době,
kterou lidé považují za okamžik), u jiných událostí ani jejich současníci
nepovažují dobu jejich vzniku za závažný údaj. Přesto lze všeobecně říci,
že novodobé události vytvářejí množiny "hustě" uspořádané v
čase, zatímco pravěké události vytvářely "řídce" uspořádané
množiny, a to už před všemi transformacemi, kterými vznikají archeologické
prameny.
Chtěl
bych zdůraznit, že uspořádání v čase se týká událostí, nikoliv
struktur. Struktury implicitně neoznačují ani "kalendářní" čas
ani "geografický" prostor; v tomto smyslu jsou nadčasové, kalendářní
čas a geografický prostor se do nich dostávají teprve prostřednictvím příslušných
událostí. To je důvodem, proč událostně orientovaní archeologové (ať už
v kterémkoliv slova smyslu) nemají rádi nebo dokonce nechápou snahu svých
"strukturálně" orientovaných kolegů o nalezení struktury
historických jevů překračující chronologii.
Subjekty
struktur, jak jsem již uvedl, jsou ovšem události a jsou proto uspořádány
v čase událostí. Odtud vyplývá zdání, že struktury takové, jako jsou
například archeologické kultury nebo typy nádob, měří čas.
Předchozí
odstavce platí o uspořádání "živých událostí". V případě
archeologických pramenů je uspořádávání v čase komplikovanějším úkolem,
protože při extinkci pravěkého času v příslušné zánikové transformaci
nelze říci, co je mladší a co starší. Takovou znalost však často můžeme
odvodit z formální a prostorové analýzy; existuje k tomu řada tradičních
i matematických algoritmů, např. tzv. seriační analýza (Salač 1993). Úloha
uspořádání se pak rozpadá do dvou kroků: v prvním kroku uspořádáme
soubor událostí ve formálním nebo eukleidovském prostoru (stratigrafie
apod.; zjistíme tak časovou strukturu souboru událostí), v druhém kroku
zjistíme vlastní předpokládané uspořádání v čase. Tento postup tedy vyžaduje
hledání struktur.
[Obsah]
4.4.
Čas událostí a prostor událostí
Událost
se někdy v každodenním jazyce chápe jako něco momentálního co nemá trvání.
Takové pojetí události je nepochybně příliš úzké, ale přesto je zřejmé,
že událost lze s určitou tolerancí znázornit jako bod na časové ose, tj.
přiřadit jí určitý okamžik (mimochodem, i "oka mžik" něco trvá).
Jestliže událost chápeme jako akci (srov. výše), lze ji charakterizovat
nejméně dvěma body na časové ose. Pokud časová osa má nějaký počátek
(okamžik kalendářní nuly), lze také určit datum události jako nějaké číslo
nebo interval čísel. Počáteční bod osy, který umožňuje měření času,
bývá arbitrérně ztotožněn s nějakou minulou událostí, jednotky bývají
v moderní době odvozeny z astronomických period (roky apod.).
Časová
osa, chápaná jako množina reálných čísel, není nikdy diskrétními událostmi
a akcemi naplněna souvisle. Teoreticky je nepravděpodobné, že dvě různé
události by byly situovány do téhož bodu časové osy, ale v praxi, která
nutně pracuje s určitou časovou rozlišovací schopností, je to časté.
Dochází také k tomu, že se dvě události (nebo více událostí) navzájem
překrývají. To evidentně souvisí nejen s vymezením konkrétních událostí,
nýbrž i s tím, že v praxi je časová osa určena krokem časové stupnice,
není to množina reálných čísel.
Hustota a druh událostí nepochybně charakterizují každou konkrétní
společnost, ale pokud je mi známo, empirické výzkumy v tomto směru dosud
chybí.
V
archeologii se kalendářní čas událostí měří různými radiometrickými
metodami, dendrochronologicky, pomocí psaných zpráv apod. Je zajímavé, že
všechny tyto metody lze použít, aniž bychom se uchylovali ke strukturálnímu
studiu. Naopak uspořádat množinu událostí na základě jejich formálních
vlastností nelze bez předchozího zjištění struktury (strukturujících
elementů).
Na tomto místě jen poznamenávám, že prostorovému rozložení událostí odpovídá geografický prostor, jehož objekty jsou polygony (k podrobnější diskusi geografického prostoru srov. Neustupný 1996). Není to nutně vektorový geografický prostor s počátkem, souřadnicemi a metrikou, zdá se, že tzv. relační nebo obecný geografický prostor jsou pro zařazení událostí stejně vyhovující. Geografickému prostoru je cizí pojem účelu, zato se v něm dobře odrážejí holé události.
[Obsah]
4.5.
Čas struktur a prostor struktur
Struktury
vždy zachycují nějaký pořádek neboli uspořádání v jednom nebo v mnoha
rozměrech vyjadřujících různé aspekty skutečnosti: jen část tohoto uspořádání
bývá v čase. Není to však čas kalendářní, čas událostí, nýbrž
pouze čas tohoto konkrétního uspořádání. Proto se často toto uspořádání
ani nevnímá jako čas, naopak se mluví o struktuře synchronních jevů.
Jak
už jsem konstatoval, struktury jsou vlastní
třídám faktů a nemá proto smysl zařazovat je v kalendářním čase
jinak než intervalem výskytu jejich subjektů. Třídy jsou ovšem neuzavřené
vzhledem k novým událostem, které jsou jejich subjekty, takže je vždy možné,
že do nich ještě přibude nějaký nový subjekt, který změní jejich časové
zařazení. Živým strukturám však odpovídá určitý účel (praktická
funkce, společenský význam a symbolický smysl) a účel je kategorie, která
je úzce propojená s časem: funkce, význam a smysl mají vždy nějaké trvání
v čase, není to však čas událostí.
Ačkoliv
účel probíhá v čase, je evidentně irrelevantní, do kterého okamžiku
kalendářního času položíme jeho počátek a kam jeho konec: důležité je
jen trvání intervalu. Kde je umístěna kalendářní nula a jakými
jednotkami čas měříme, je zcela nedůležité. Sekání sekerkou, což je
realizace jejího účelu (funkce), nutně probíhá po určitou dobu.
Ideologické (symbolické) působení pravěkého opevnění počíná s jeho
vybudováním a končí s jeho zánikem. Velmi často je čas struktury dán dvěma
událostmi, jako v předchozím případě; kdy (v kterém kalendářním roce)
bylo opevnění vybudováno, je otázka událostního aspektu, zatímco působení
jeho smyslu je otázkou strukturální. Doba (čas), v níž se realizuje účel
struktur, je zřejmě něco zcela odlišného od doby (času), kdy se udála nějaká
událost.
Také
prostor struktur je účelově určen. Jeho určitost není vytvářena nějakými
souřadnicemi, nýbrž množinou účelově určených míst, tzv. areály. Každá živá společnost si vytváří takové areály,
které nemusí být vzájemně disjunktní. V archeologii jsou výsledkem
prostorové syntézy a jejich účel se zjišťuje interpretací. Na určité úrovni
jsem takové areály popsal v souvislosti s teorií sídelních areálů, je ale
třeba další konkretizace i zobecnění (Neustupný 1986, 1994).
[Obsah]
5.
VĚDOMÍ MINULOSTI
Čas
struktur z předchozích odstavců zřejmě nevytváří jinou minulost než
minulost gramatického minulého času. Trvání technologického procesu,
fungování nějakého nástroje, smysl nějakého obřadu nebo jakákoliv
instituce trvají v čase a mohou být v určitém slova smyslu minulostí, ale
sotva kdo je takto bude brát. Nemá smysl určovat jejich dobu datem v kalendářním
čase: tento čas je spíše určen k zaznamenávání jednotlivých událostí,
i když nikoliv každá společnost každou událost takto určuje. Jestliže
tedy mluvíme o vědomí minulosti, nemáme zřejmě na mysli minulost určenou
časem struktur. To však není jediný problém.
Často
se předpokládá, že minulost existovala vždy a lidé si ji uvědomovali při
každém novém východu slunce, který z předchozího dne vytvářel včerejšek.
V tomto pojetí je minulostí doba, kterou nelze vrátit. Takové tvrzení se na
první pohled zdá být oprávněné, nebere však ohled na to, že minulost v
sobě zahrnuje dva pojmy: objektivní
minulost, čas, který v dějinách Země předcházel nějakému konkrétnímu
období, a subjektivní, uvědomovanou minulost, čas, který si jako minulé období,
odlišné od současnosti, lidé uvědomovali. Pro subjektivní minulost je
důležitá opozice mezi minulostí a současností; její uchopení není tudíž
jen chronometrická záležitost. Odlišnost (jinost) minulosti nelze rozpoznat
na čistě událostním základě: k myšlence o časové jinosti lze dospět
jen tehdy, jestliže pochopíme, že minulá událost (minulé události)
representuje nějakou strukturu odlišnou od struktury současnosti. Událost,
která se strukturálně neliší ode dneška, je přítomnou událostí, třebaže
o ní lze hovořit v minulém čase; taková událost sama o sobě nevytváří
žádné vědomí minulosti. Minulost, kterou si uvědomujeme, je
měřitelná v čase událostí. Nadto uvědomovaná, subjektivní minulost
předpokládá schopnost vymezit nějak protiklad mezi dneškem a včerejškem.
I to ovšem znamená, že k uvědomění minulosti nemůže dojít bez uvědomění
struktur minulých společenství.
Zdá
se, že objektivní minulost, jak jsem ji vymezil v předchozích odstavcích,
opravdu existovala vždy. Lze se však oprávněně domnívat, že všichni lidé
minulosti, tedy například i lidé pravěcí, si uvědomovali minulost v druhém
slova smyslu, tj. jako něco odlišného od současnosti? Uvědomovali si lidé
takovou minulost stejně "intenzivně" ve všech historických obdobích?
Jestliže nikoliv, s čím souvisí jednotlivé fáze jejího pojímání? Může
archeologie přinést informace k poznání toho, co jsem právě označil jako
subjektivní minulost? V tomto příspěvku nezodpovím explicitně takové otázky,
ale domnívám se, že předchozí i následující odstavce k odpovědi vedou.
Vědomí minulosti vytváří rozdíl mezi minulostí objektivní a minulostí subjektivní. Zatím jsem mluvil převážně o objektivním čase (ať už to byl čas událostí nebo čas struktur), v následujících odstavcích se budu zabývat převážně časem uvědomovaným, subjektivním. Předchozí výklad byl nutný nejen jako téma samo o sobě, nýbrž také proto, že pojednání o vědomí minulosti evidentně předpokládá restituci událostí (protože události v uplynulých paradigmatech nikdo vážně nestudoval) a jejich vymezení oproti strukturám.
[Obsah]
5.1.
Prostředky sociální paměti
Vědomí
minulosti sice souvisí s rozpoznáním
chronologie, s měřením času, které odlišení minulosti od současnosti
dovoluje, ale samo o sobě je nevytváří. Někdy se předpokládá, že vědomí
minulosti vzniká v důsledku objevení
nebo vynálezu paměťových prostředků jako je písmo. Myslím, že je to víceméně
obrácení problému. Paměťové prostředky jsou využity k doložení
minulosti tam, kde tato minulost v hlavách pravěkých lidí už existovala
(vznikla z jiných důvodů, z vědomí strukturální jinosti). Studium paměťových
prostředků, které vyjmenuji v dalších odstavcích, má tedy především
metodologický význam: dovoluje usoudit, kdy vznikly jednotlivé formy vědomí
o minulosti, jak si lidé postupně uvědomovali jinost v čase. Paměťové
prostředky jsou tedy významným svědectvím
o uvědomění minulosti, nejsou však jeho příčinou.
Příčinou uvědomění času byly konkrétní společenské procesy,
projevující se sérií událostí, v nichž lidé byli schopni rozpoznávat vzájemně
různé dynamické struktury, třebas jen formální nebo velmi abstraktní.
Tvrzení, že určité chápání času vytvořilo určité vědomí minulosti,
se zdá být z těchto důvodů pochybné.
Vědomí
minulosti se evidentně vytváří v souvislosti s tzv. paměťovými prostředky
nezávislými na momentálním stavu individuálních vědomí. Jde nejen o
zavedení dějepisectví, nýbrž i o další faktory: o rozpoznanou existenci
materiálního světa, který je zjevně odlišný od současného, ale také o
výskyt jakýchkoliv veřejných nápisů, které mají postavení podobné
materiální paměti.
Prvním
paměťovým médiem je materiální paměť
komunit, tj. existence lidských artefaktů, které evidentně vytvořily
bytosti odlišné od známých jedinců, ať jsou jejich jména skutečně známá
či je dodává mýtus. Tato paměť tedy souvisí s vytvářením artefaktů,
jejichž životnost je zpravidla delší než individuální lidský život. Životnost
v této souvislosti musíme chápat nejen jako fyzickou existenci artefaktu, nýbrž
i jako jeho uvědomované hodnocení jakožto něčeho minulého (třebas s
dopadem do současnosti).
Do
této kategorie patří např. mohylníky eneolitu a doby bronzové (Mizoguchi
1993), ale je nepochybné, že materiální paměť se týkala i jiných objektů.
Je pravděpodobné, že materiální paměť uvědomující si minulost jako něco
odlišného od současnosti začíná v eneolitu.
Bude
však třeba posoudit i některé starší doklady a zjistit, zda eneolitická
materiální paměť nemá předchůdce. Tak např. neolitické dlouhé domy zřejmě
zanechávaly dobře rozpoznatelné povrchové zbytky po mnoho staletí, takže následné
neolitické osídlení se jim mohlo vyhýbat; svědčí o tom malý počet vzájemných
průseků mladších a starších domů na jedné lokalitě a takové jevy jako
je např. respektování podstatně starších neolitických domů v Miskovicích
pohřebištěm s vypíchanou keramikou (jedno z možných vysvětlení nálezové
situace - M. Zápotocká, osobní sdělení). Na druhé straně u častých návratů
téže paleolitické komunity na totéž místo nejde pravděpodobně o materiální
paměť, protože k takovým návratům zřejmě docházelo v době pokryté
individuální pamětí jednotlivců.
V dějinách lidstva
existovalo poměrně dlouhé období, kdy písmo nesloužilo k zaznamenání
minulosti, nýbrž výlučně k potřebám své doby; spadají sem např. dějiny
starověkého Egypta. Protože některé záznamy byly k dispozici i pozdějším
generacím (které je částečně uměly číst), mohly sloužit i k uvědomování
minulosti. Toto období je charakterizováno veřejně (nebo široce) přístupnými nápisy, které lze považovat za druhý významný paměťový
prostředek.
Teprve
třetím pamětovým médiem jsou písemné
záznamy o minulých událostech. Historiografie již dávno pochopila, že
dějepisectví, které začíná ve starém Řecku, je něco jiného než
egyptské nápisy. Zde je minulost plně uvědomována, práce dějepisců jsou
o minulosti a jen jejím prostřednictvím také pro tehdejší současnost;
vytvářejí potencionálně situaci, ve které minulost přestává být polem
chaotických událostí. Písemné záznamy, na rozdíl od materiální paměti
(a do značné míry i od nápisů), zpravidla umožnují určitou chronologii
zaznamenaných událostí.
Jako
zvláštní paměťové médium vědomě neuvádím individuální paměť a ústní
podání, kterým se realizuje folklór. Jakkoliv tyto prostředky existují
pravděpodobně v každé společnosti, nejsou na této společnosti a jejích
individuích nezávislé, protože se odehrávají vždy jen v nějakém
individuálním vědomí, nebo v bezprostřední interakci dvou či více vědomí,
nikoliv mimo ně. Prostředky materiální paměti, nápisy a historické zprávy
jsou oproti tomu takové části lidského vědomí, které se hmotně oddělily
od vědomí konkrétních lidských individuí.
Pravěký
folklór není de facto nezávislým paměťovým prostředkem, je to už zachycení
určité formy vědomí minulosti,
protože kromě odlišení událostí obsahuje i jejich strukturální odlišnost
(jinost). Je jisté, a potvrzuje to už letmý pohled na etnografický folklór,
že takové vědomí o minulosti vždy representovalo určité společenské
struktury ve velmi konkrétní formě úzce navazující na události. Pokud
bychom zde chtěli vést strukturální analogie (používat etnografické případy
jako teoretické modely pro pravěké případy), museli bychom nejdříve
etnografický folklór z tohoto hlediska analyzovat, protože etnografický
pohled je zpravidla jiný, hluboce ovlivněný synchronistickou logikou a maximálně
ještě difusionistickou historií.
Individuální paměť, sdílená v nějaké komunitě, v pravěku sahá - vzhledem ke krátké střední délce života - v průměru méně než dvě desítiletí zpět a zahrnuje tudíž nahodilou změť událostí (epizod), v nichž není možno rozpoznat vnitřní logiku (strukturu). Tato situace je násobena skutečností, že v době života jedné generace nejsou směrované společenské jevy zaznamenatelné, protože jejich stavy se v tomto období mění velmi pomalu. V moderní době, zhruba od 19. století, ale zejména v naší současnosti, se však střední délka života prodloužila na mnoho desítiletí, takže "historické vědomí" se může vytvářet na základě individuální životní zkušenosti registrující směrované historické jevy, které se nyní vyskytují s mnohem vyšší frekvencí. Lidé mají proto možnost "vnímat dějiny" a rozpoznávat jejich strukturu během svého individuálního života.
[Obsah]
5.2.
Fáze vědomí minulosti
V
souvislosti s uvedenými paměťovými prostředky lze ve vědomí o minulosti
rozpoznat určité fáze, které jsou spíše pojmy antropologickými než
historickými:
Vědomí
magické. Neexistuje jiná než individuální paměť, minulost je jen včerejší
současností. V důsledku toho mizí jasný rozdíl mezi minulostí a současností,
a proto ani budoucnost vlastně nemá samostatnou jasně vymezenou existenci.
Existuje čas struktur, ale sama existence uvědomovaných událostí je pochybná.
Lze předpokládat, že magické vědomí bylo charakteristické pro mladší
paleolit a možná i pro neolit.
Vědomí
mytologické. Vedle
paměti individuální se objevuje paměť materiální, tj. lidé si uvědomují
artefakty (nebo jejich zbytky), jejichž vytvoření je událostí, kterou nikdo
z žijících osob nepamatuje. V důsledku toho nejsou v ničí individuální
paměti a jsou vnímány jako jinost. Jde o poznání prosté skutečnosti, že
existovala nějaká minulost, která sestávala z jiných událostí než současnost.
Interpretací tohoto poznání se vytváří svět předků a bohů, svět předchozích
generací, v období pozdního pravěku zachycený v eposech, ale většinou
postrádající jasněji formulované chronologické představy. Není ovšem náhoda,
že právě od eneolitu máme doklady měření času, které byly potřebné k
astronomickým pozorováním. Toto vědomí o minulosti začíná v eneolitu
(lze zkoumat jeho přítomnost v neolitu) a táhne se až do konce pravěku.
Mytologické vědomí dokonce pravěk přesahuje jakožto vědomí toho sektoru
lidských společností, který není zasažen historiografií.
Závislost
mytologického vědomí na materiální paměti je pro archeologii velmi významná,
neboť dává archeologii šanci přispět k identifikaci tohoto vědomí na základě
jejích vlastních pramenů. Jestliže odmítneme neodůvodněnou tézi, že paměťové
prostředky vytvořily vědomí minulosti, a budeme je pojímat jako svědectví
o uvědomování minulosti, pak neschopnost prokázat pro nějaké období
existenci určitých paměťových prostředků může znamenat neexistenci
odpovídající formy vědomí minulosti. Není vyloučeno, že na základě
studia archeologických pramenů se podaří vyčlenit určité podfáze materiální
paměti a nahlédnout tak hlouběji do vědomí minulosti. Rozhodně rozbor paměťových
prostředků poskytuje možnost uchopit vědomí minulých lidí mnohem bezpečněji
než jiné symbolické systémy.
Vědomí
nápisové. K paměti individuální a materiální přistupuje paměť písemných
záznamů na stěnách chrámů, stélách apod. Cílem těchto nápisů není
zachytit minulost, nýbrž svou současnost; protože však zůstávají
dlouhodobě přístupné, stávají se zdrojem vědomí o minulosti. Hrají tedy
velmi podobnou roli jako materiální předměty, které jsou součástí materiální
paměti. Na základě tohoto vědomí vzniká poměrně dobrá představa o
minulých událostech, ale chronologie měřená astronomickým časem má často
mytický charakter. Typicky je to vědomí starověkých společností se
znalostí písma ale před vznikem vlastního dějepisectví.
Vědomí
historiografické. Přistupuje
paměť písemných záznamů, které jsou přímo určeny k zachycení
minulosti (vzniká dějepisectví). V rámci historiografie se z epizod stávají
historické události, ale tyto události nemají směr. Vytváří se událostní
historie všímající si především politických událostí ovládaných
jednotlivci. Je to vědomí omezené na vedoucí sektor společnosti, v jehož rámci
plní ideologickou funkci. Sociální teorie jakožto poznání strukturovanosti
sociálního světa nehraje ve vytváření tohoto vědomí žádnou roli. Toto
vědomí začíná se vznikem historiografie zpravidla kladeném do Řecka doby
železné a trvá až do doby nedávné.
Vědomí směru dějin. Na základě podstatného růstu střední délky života (prodloužení individuální paměti) a zvýšení frekvence směrovaných historických jevů za spolupůsobení společenských teorií vzniká vědomí o směrovanosti dějin. Často jde o rozpoznání dílčích směrů; konečný cíl, k němuž lidské dějiny směřují, je pro většinu lidí v nedohlednu. Toto vědomí je spíše záležitostí posledních desítiletí než staletí.
[Obsah]
5.3.
Pojem jinosti
Vědomí
minulosti je významnou součástí obecnějšího
vědomí jinosti, neboť uznání existence minulosti je vlastně uznáním
toho, že v jiné době existovalo něco
jiného. Jinost má i svůj prostorový aspekt:
v jiných prostorech existovalo něco jiného, a také tato prostorová
jinost byla evidentně v různých společnostech chápána různě.
Na
jiném místě jsem upozornil, jaký význam pro vznik a neustálé znovuvytváření
lidské společnosti měla specializace a na ni logicky navazující směna
(Neustupný 1995c). Lidská společnost se ovšem prostřednictvím ekonomické
i neekonomické směny jen pomalu rozšiřovala, protože specializační síť
nejdříve objímala jen vlastní komunitu a v menší míře několik komunit
sousedních; nedosahovala příliš daleko. Zatímco specializace vytvářela
pojem identity nebo podobnosti, chybění specializace vytvářelo pojem jinosti. V tomto smyslu je jinost negací specializace, ale nikoliv
negací absolutní. Už to, že si lidé tuto jinost uvědomovali, svědčí o
tom, že pro ně měla nějaký smysl; teprve za oblastí jinosti leží oblast
neznáma.
Uvědomění
si jinosti v čase znamenalo vznik vědomí
minulosti, uvědomění si jinosti v prostoru vytvářelo vědomí světa jakožto protikladu k (vlastní) komunitě. Tak
jako neexistovaly racionální specializační vztahy s oblastí minulosti, tak
ani neexistovaly skutečné specializační vztahy k oblasti vnějšího světa.
Zahrnutí těchto realit jinosti do vlastního vědomí ovšem nepřipouštělo,
aby oblasti jinosti zůstaly vůbec nepokryty specializačními (nebo snad lépe
socializačními) vztahy. Jejich pokrytí bylo ovšem možné jen symbolicky. V
oblasti časové jinosti tak vznikl svět předků, kteří měli alespoň částečně
vlastnosti odlišné od současníků a byli proto určitým způsobem
specializováni. V oblasti prostorové jinosti vznikl svět jiných lidí a jiných
komunit, které měly jiné teritorium a jiné vlastnosti. Pojem jinosti mohl jít
tak daleko, že tyto jiné komunity byly někdy dokonce považovány za jiné
bytosti (jiný druh živočichů, srov. Shnirelman 1994).
Kontakt
se sférami jinosti byl tudíž řešen na symbolické úrovni. Časová jinost
se překonávala rituály, které směřovaly
k minulému světu předků a dalších bytostí, božstev, které s jejich životem
byly spojeny, případně se osamostatnily. Prostorová jinost se překonávala
tím, co moderní lidé nazývají válkou:
rituálním válečnictvím, které bylo částečně symbolickým obřadem,
částečně skutečným zabíjením. Není překvapující, že tyto
dva světy symbolické jinosti se často propojovaly: nejen že válka
souvisela s kultem předků, nýbrž i rituální styk se světem předků a božstev
vyžadoval zabíjení (často zabíjení válečných zajatců).
Bude
třeba prozkoumat, jak mohla být jinost
sociálního světa vnímána pravěkými lidmi, kteří přicházeli do
kontaktu s jinými společenstvími v jiném prostoru, a kteří si v ideologické
oblasti vytvářeli jiné (nadpřirozené) bytosti. Předpokládá se, že v
nejstarší fázi byla jinost chápána paušálně jako nebezpečí, v
souvislosti se specializací však lidé stále více přicházeli do kontaktu s
jiným prostředím, které bylo na první pohled odlišné od vlastního sociálního
okolí. Lze se domnívat, že významné fáze vědomí jinosti budou určitým
způsobem korelovat s proměnami historického vědomí jak ho pro pravěk poznáváme
studiem prostředků materiální paměti.
Studium
uvědomované jinosti, ať časové nebo prostorové, proto úzce souvisí se
socializací člověka a stává se prvořadým prostředkem studia lidského vědomí. Archeologie se tudíž nemusí utíkat k
fantazii a předstírat hermeneutický výklad archeologických pramenů jakožto
textů připravených k četbě. Při poznávání jinosti jde evidentně o
studium, které je celkem dobře proveditelné na základě archeologických
pramenů, ovšem při dodržování archeologické metody (Neustupný 1993)
obohacené o studium událostí ve smyslu tohoto příspěvku.
[Obsah]
6.
LITERATURA
Hodder,
I.1991: Reading the Past. Current approaches to interpretation in
archaeology. 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press.
Mizoguchi,
K. 1993: Time in the reproduction of mortuary practices. World Archaeology
25-2, 223-235.
Neustupný,
E. 1958: Evolution in archaeology. In: Epitymbion Roman Haken, 4-8. Praga.
Neustupný,
E. 1986: Sídelní areály pravěkých zemědělců - Settlement areas of
prehistoric farmers. Památky archeologické 77, 226-234.
Neustupný,
E. 1993: Archaeological Method. Cambridge: CUP.
Neustupný,
E. 1994: Settlement area theory in Bohemian archaeology. Památky
archeologické - Supplementum 1, 248-258.
Neustupný,
E. 1995a: Úvaha o specializaci v pravěku - Thoughts on specialisation in
prehistory. Archeologické rozhledy XLVII-4, 641-650.
Neustupný,
E. 1995b: Pravěk. Praha: Fortuna.
Neustupný,
E. 1995c: The significance of facts. Journal of European Archaeology 3.1,
189-212.
Neustupný,
E. 1996: Polygons in archaeology. Památky archaeologické 87, 112-136.
Salač,
V. 1993: Seriation of Iron Age settlement sites in NW Bohemia - system of
databases, CAAFprogram. in: Computing the Past, CAA 92. Aarhus: University Press
343-348.
Shnirelman,
V. 1994: Voyna i mir v ranney istorii chelovechestva. Moskva: Institut etnologii
i antropologii.
Skalička,
V. 1960: Vývoj jazyka. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Spaulding,
A.C. 1960: The dimensions of archaeology. In: J.E.Dole and R.L.Carneiro (eds.),
Essays in the Science of Culture: In Honor of Leslie A.White, 437-456.
Topolski, J. 1983: Teoria wiedzy historycznej. Poznan: Wydawnictwo poznanskie.
[Obsah]