1. Úvod
4. strukturování materiálních objektů
5. vztahy mezi objekty a pojmy
7. "naše" pojmy a "jejich" pojmy
9. POZNÁMKY O ARCHEOLOGICKÉ ANALÝZE
10. ZÁVĚR
11.
LITERATURA
Problém, jak
vznikají archeologické pojmy, se v archeologii nediskutuje často. Význam nového
nálezu se obvykle považuje za jasný na základě předchozích nálezů a
pojmy, kterých se má použít v průběhu jeho popisu a dalšího pojednávání,
se zdají být zřejmé. Pokud tomu tak není, pomůže jednoduchá analogie s nějakým
moderním objektem. Podle mého názoru zde probíhá skrytá analogie s
jazykem, u něhož se předpokládá, že "význam" nového slova je vždy
znám, neboť v živém jazyce jsou slova a pojmy neoddělitelné. To ovšem není
velmi dobrý základ pro hlubší pochopení archeologického problému.
Existují
dva (obvykle implicitní) přístupy ke vztahu mezi pojmy a materiálními
objekty v archeologii. Oba spočívají na myšlence, že pojmy jsou odvozeny z
materiálních objektů: buď jsou jejich "odrazem" nebo jejich "čtením".
Kdyby tomu tak skutečně bylo, bylo by legitimní tvrdit, že všechny poznatky
o minulosti lze najít výhradně v archeologických pramenech; to je ale tvrzení,
o kterém se domnívám, že je více než pochybné (Neustupný
1993).
Nehledě
na skutečnost, že odraz je nyní všeobecně odmítán pro svoji pasivitu,
která nedovoluje lidskému agentu aktivní účast, je to stále ještě
implicitní předpoklad v mnoha případech diskutovaných tradičními
archeology. Jakmile ovšem materiální kultura a archeologické prameny, o nichž
se věří, že tvoří její část, se připodobní textu, který mají
archeologové přečíst (Hodder 1991),
situace se změní, neboť pojmy včetně svého významu jsou již v takových
"textech" obsaženy. Lze je z nich extrahovat jednoduchým procesem čtení
nehledě na to, kdo text čte. Jediný odlišný názor, který jsem v literatuře
našel, vyjádřili M.Shanks
a C.Tilley (1987, 1989),
kteří tvrdí, že archeologické prameny vytvářejí archeologové. V takovém
případě, který z mnoha důvodů považuji za nehajitelný, by pojmy plně
formovali archeologové.
V následujících
řádcích budu tento problém diskutovat z hlediska své vlastní zkušenosti s
vytvářením archeologických pojmů.
[Obsah]
Existují dvě
základní otázky archeologické metody:
(1)
jak přejít od archeologických pramenů, které sestávají z hmotných
předmětů součastnosti, k pojmům
a
(2)
jak překonat mrtvost
archeologických pramenů tak, aby se lidská minulost vysvětlila v termínech živé
kultury.
První
z těchto problémů se řeší prostředky archeologické metody, které
obvykle označuji jako analýzu a syntézu struktur, zatímco druhým problémem se zabývá
interpretace (vysvětlení) prostřednictvím
modelování (srov. Neustupný 1993, 73).
L.Binford
vidí tyto dva problémy jako součásti své teorie středního dosahu a věří,
že je lze řešit rozvinutím myšlenek a teorií o procesech formujících
archeologické prameny. Pouze přesným porozuměním takovým procesům
lze podle jeho názoru spolehlivě přisoudit význam faktům minulosti, které
se objevují v naší současnosti. Vedle teorie středního dosahu je ovšem
nutno také použít obecnou teorii (Binford 1977,
1983).
Není pochyb, že tento problém není plně specifický pro archeologii.
Problém, jak vzniká svět pojmů a jak se vztahuje k materiálním předmětům,
je ovšem společenskými vědami mimo archeologii zřídka vnímán jako
urgentní. Je to možná z důvodu, že mezi společenskými vědami je to
doposud hlavně archeologie, jejímiž stavebními kameny nejsou pojmy, nýbrž
hmotné předměty. Mezi přírodním vědami je ovšem tento problém tak běžný,
že se mu zřídka dostává pozornosti jednotlivých disciplin.
[Obsah]
Jak jsem právě
poznamenal, archeologie je výjimkou mezi společenskými vědami v tom, že
prostředky, jejichž prostřednictvím odvozuje svoje poznání, jsou materiální
objekty. V tomto směru je archeologie mnohem blíže přírodním vědám
než svým tradičním sousedům a spojencům jako je historie, dějiny umění,
sociologie, ekonomie apod., které všechny začínají svůj výzkum od pojmů,
které jsou buď pevně spojeny s lingvistickými znaky nebo jinými druhy
symbolů (čísly, obrazy, ikonami). Obrátím se tedy k přírodním vědám
pro inspiraci.
Nejzákladnější
princip budování pojmů v přírodních vědách je jednoduchý: Příroda
nezná pojmy, jsou to naše pojmy, které do přírody vkládáme. Taková víra
vedla mnoho odborníků k názoru, že pojmy v přírodních vědách
jsou nutně zcela subjektivní, což je předpoklad, který se zdá být posilován
faktem, že některé z nich, například klasifikační termíny používané
pro popis živých bytostí zoology a botaniky, se čas od času mění a někdy
se dokonce stávají předmětem arbitrárního rozhodování. Je ovšem nutno připustit,
že jakmile pojmy přírodních věd jsou definovány prostřednictvím
kvantitativních vztahů, zdají se být méně arbitrární, ale i tak je mnoho
podřízeno mentální manipulaci. Pouze v případě některých
experimentálních disciplin se stupeň subjektivity považuje za omezený.
Výsledkem této
situace je tendence budovat pojmový rámec alespoň některých přírodních věd
jako deduktivní systémy vycházející z nedefinovaného slovníku velmi
jednoduchých ("zřejmých") termínů a podobně získaných tvrzení
(axiomů). Tato metoda postupuje dále odvozováním nových termínů a nových
tvrzení pravidly moderní logiky (např. Tarski 1965
a mnoho jiných autorů). Velmi málo disciplin kromě čisté matematiky se
pokusilo aplikovat tuto metodologii a ještě méně jich bylo úspěšných,
ale i ty, které úspěšné byly, nedosáhly míry objektivity vyšší než
byla ta, obsažená v základních pojmech zavedených na počátku. Další
cenou takových pojmových rámců je jejich abstraktní a formální povaha,
která činí obtížnou jejich aplikaci mimo úzkých limitů.
Existuje problém,
zda pojmový rámec všech odvětví lidského poznání může být striktně
založen na takovéto deduktivní metodologii. Když se disktuje tato filozofická
otázka, účastníci diskuse často přehlédnou zřejmou tendenci mnoha disciplin konvergovat k takové metodologii aniž
by dosáhly úroveň její striktní aplikace. Tak například některé novější
archeologické projekty použily vysoce omezený slovník (často ve formě předem
zvolených databází), který redukoval archeologické entity a kvality na
minimum a navrhl odvození dalších pojmů matematickými metodami, což opět
předpokládá množinu dobře definových axiomů a teorémů. V takových
případech, jichž je mnoho, deduktivní program není dokončen, ale dociluje
se podstatně přesnějšího systému pojmů.
Obtíže, které
vyvstávají při snaze o plnou formalizaci vědeckých disciplin by neměly
zastřít základní princip, totiž že pojmová základna moderní vědy se
odvozuje deduktivně, tj. z jiných pojmů, které tvoří jednoduché
teoretické systémy, a nikoliv z empirické evidence. Často vyslovovaný
názor, že pojmový rámec moderní vědy se získává manipulací pozorováními,
která vyplývají z jednoduchého smyslového vnímání, je jasně obtížně
hajitelný.
Tato fakta
vyvolávají problém, zda lidská mysl vždy buduje svoje pojmy víceméně
deduktivně na základě dřívějšího pojmového materiálu, nebo zda někdy
postupuje od pozorování materiálního světa, jak se obvykle věří. Pokud
by tyto otázky byly zodpovězeny pozitivně, existovaly by dvě různé cesty
jak získat pojmy, což by bylo velmi nepravděpodobné.
[Obsah]
4.
V následujících
odstavcích použiji pojmu entropie. Různé
stavy přírodních jevů se nevyskytují se stejnou pravděpodobností a v delší
časové perspektivě mají tendenci zaujmout svůj nejpravděpodobnější
stav, své ekvilibrium (srov. Clarke 1968). Tak
například povrch Země má tendenci být plochý v důsledku geologických
procesů (ploché povrchy jsou pravděpodobnější než příkré svahy), živé
bytosti (u nichž je velmi nepravděpodobné, že vzniknou náhodou) mají
tendenci se rozložit na anorganické sloučeniny (které mají větší pravděpodobnost)
atd. O přírodních
objektech, které jsou pravděpodobnější, se říká, že mají větší
entropii (současně s tím obsahují
méně informace), zatímco objekty
nepravděpodobné (vysoce organizované, vysoce strukturované) mají nízkou
entropii a vysokou míru informace. Entropie a její opak, informace, se dají měřit.
Příroda vytváří některé procesy, jako například zemětřesení a všechny
druhy života, které snižují entropii. Člověk je ovšem tím činitelem,
který působí na povrchu Země nejdramatičtější snižování entropie.
Archeologické
prameny sestávají z materiálních objektů, jejichž entropie je mnohem větší
než entropie většiny živých společenských věcí (srov. Neustupný 1993,
47). Je tomu tak proto, že součásti archeologických pramenů jsou už na
cestě z minulého sociálního světa zpět do přírody. Když jsou odděleny
od aktivních prvků lidského světa, od lidských bytostí, jejich entropie
vzrůstá jak formálními tak i prostorovými transformacemi.
Úloha vytváření
pojmů v termínech sociálního světa pro tyto polopřírodní objekty by byla
subjektivní hrou hranou vědci, kdyby v minulosti neexistovaly objektivní
entity spojené objektivními strukturálními pravidly. Není tedy zapotřebí
vynalézat na zcela subjektivním základě pořádek přiřazovaný prvkům
"mrtvého" sociálního světa: objektivní entity a strukturální
pravidla skutečně existují a jsou dostupná lidské mysli (Neustupný
1986, 1993).
Omezení
entropie vytváří objektivní základ naší schopnosti vytvářet pojmy o přírodě
včetně dřívějších artefaktů, které mají tendenci se stát přírodou v
procesu své desintegrace. Představme si svět, rozdělený na různé entity,
jehož všechny prvky mají stejnou pravděpodobnost výskytu. Entropie takového
světa by byla maximální a neexistovala by žádná struktura. Jakmile je ovšem
entropie nějakým způsobem omezena, struktura se objevuje.
Člověk je
jedním z největších omezovatelů entropie ve světě, neboť tvoří svůj
sociální svět tím, že produkuje vztahy a materiální předměty, které
jsou v rámci přírody vrcholně nepravděpodobné. V důsledku toho lidský svět
obsahuje materiální informaci, ale tato informace není lidské mysli bezprostředně
přístupná. K tomu, abychom se jí mentálně zmocnili, je nutno ji převést
na nemateriální informaci pojmového světa.
[Obsah]
Takový pohled
na to, jak lidé zacházejí s vnějším světem, předpokládá, že lidé už
mají ve své mysli určitou minimální zásobu pojmů a soubor "teorémů"
(teorii nebo model), a že jsou schopni používat plně vyvinutou logiku. Ale
jak tomu bylo v počáteční fázi? Jak vznikly první pojmy a první
"axiomy"? Co bylo dříve: byla to to lidská mentální schopnost,
nebo to byla lidská schopnost přesně pozorovat a "experimentovat"?
Nebudu se zde pokoušet o odpověď na tyto dotazy. Jenom poznamenám, že poněkud
připomínají otázku co bylo dříve: byla to slepice nebo vejce?
Porovnání
korespondencí mezi materiálním světem a pojmy lidské mysli se zdají probíhat
na úrovni obrazů, které vyplývají
z vizuálního (a možná i jiného) vnímání materiálních objektů. Takové
obrazy jsou porovnávány s pseudoobrazy,
které jsou produkovány rozvíjením pojmového materiálu logickými prostředky,
tj. vznikají na základě pojmů, které jsem dříve označil jsko kategorie (Neustupný 1993, 157).
Tyto kategorie mají svoji externí formu, která sestává z jejich materiální
struktury; současně s tím je také charakterizuje účel věcí (v případě
artefaktů). V důsledku toho je možné vytvořit mentální pseudoobrazy, které
lze srovnávat s obrazy vnímanými lidskými smysly. Jakmile se korespondence
mezi materiálními objekty a jejich kontexty (tj. jejich vztahy) na straně
jedné a konkretizovanými pojmy (pseudoobrazy a strukturami za nimi) na druhé
straně zdá být dostatečně úzká, lidská mysl začíná experimentovat.
smyslové vnímání,
které které vytváří obrazy, mentální práce vytvářející pseudoobrazy,
a lidská praktická akticita, která slouží jako zpětná vazba mezi nimi. V
případě archeologie nemůže ovšem existovat žádná skutečná zpětná
vazba, neboť vnímanou realitou, která je mrtvá, nelze manipulovat prostřednictvím
lidského zasahování. Realizace zpětné vazby je proto záležitostí
teoretického cvičení s pomocí modelů.
V procesu srovnávání
je zřejmě rozhodující tvar (materiální forma), místo (prostorový
kontext) a chování objektů (jejich reakce na zasahování). Toto je ovšem
stejná zkušenost s vnějším světem, jako mají i zvířata, ale to, co má
člověk nad zvířata, je zásoba pojmů a jejich vzájemných vztahů, tj. něco,
co zvířata nemají a jejich obrazy proto nikdy nemohou vytvářet něco podobného
lidské mysli. Člověk hledá korespondence mezi svými obrazy (ať jsou to
pouhá pozorování nebo pozorování reakcí přírody na jeho zasahování) na
straně jedné a svými mentálními konstrukty (pseoudoobrazy) na straně druhé.
Poselství předchozích
odstavců pro archeologii je zřejmé. Pojmy relevantní pro minulost se volně
nevznášejí v pramenech, odkud jsou archeology vybírány; místo toho
konstituují teorie nebo modely. Archeologové pracují s hmotnými objekty,
které "rozpoznávají" tak, že je srovnávají s "kategoriemi
živé kultury", tj. s pojmy, z nichž sestávají jejich modely lidské
minulosti. Jsou to tyto pojmy, které odlišují archeologii od přírodních věd,
nikoliv logická procedura.
[Obsah]
6.
Paralelizmus
V důsledku
toho jsou dva paralelní soubory entit - pojmy a materiální objekty (jimž
odpovídá dvojice teoretické modely a empirické jevy), které běží vedle
sebe a vzájemně se ovlivňují od doby, kdy se asi před 40 tisíciletími
objevily plně vyvinuté lidské bytosti. Archeologické pojmy proto nejsou
odvozeny z empirických jevů, ale z teorie (modelů): pojmy jsou mentální
struktury od počátku lidstva.
Z důvodu své
flexibility nejsou pojmy, mentální modely nebo teorie nezbytně omezeny na
opakování dřívějšího teoretického poznání: vždy je možné odvodit
nové pojmy ze starého pojmového materiálu a pravidel, které jím operují.
Lidé, když se snaží uchopit jevy vnějšího světa pomocí mentálních
konstruktů, mohou vytvářet nové konstrukty podle principů, které jsou v
podstatě shodné s těmi, jimiž se budují deduktivní systémy. "Srovnávání"
pojmů s materiálními objekty (přírodními jevy), tj. hledání korespondencí,
hraje v tomto postupu důležitou roli. V důsledku toho proces mentálního přisvojení
sociálního světa a přírody lidmi není pasivní, a určitě to není ani
"odraz" ani "čtení".
Předkládaný
paralelizmus mentálních modelů a objektivních struktur (které jsou obsaženy
v materiálních objektech), a jejich paralelní život neznamenají, že tyto
dvě stránky reality jsou zcela nezávislé a jejich "shoda" je záležitostí
nadlidských (nepřesně nazývaných nadpřirozených) sil. Určitým způsobem
(historicky) předcházejí objektivní struktury přírody chronologicky čemukoliv
mentálnímu a v tomto smyslu jsou primární. Jakmile se ovšem plně vyvinuté
lidské bytosti začnou pohybovat po Zemi, svět je obohacen o další formu
reality: lidský svět obsahující lidské vědomí. Jednou z funkcí lidského
vědomí je proces zmocnění se přírody (nejdříve mentální).
Je důležité
poznamenat, že proces, jímž se mentální sféra lidských bytostí zmocňuje
přírody, nemůže být vysvětlen jako odraz, tj. jako vytvoření epifenomenu
přírody, v němž lidská mysl hraje roli pouhého zrcadla. Vztah mentálního
a přirozeného je srovnání, které zahrnuje aktivní hledání korespondencí
spíše než odrazů. Lidská mysl není zrcadlo, je to rozhodující komponent
lidského světa. Lidské bytosti, využívající svoje vědomí, jsou aktivními
elementy, které v procesu "srovnání"
směrují svoji aktivitu tak, aby získaly žádoucí korespondenci.
Jejich snaha spojit dva zásadně odlišné druhy struktur (mentální struktury
a materiální struktury) není tak zoufalá, jak by se to mohla na první
pohled zdát, pokud mohou vykonávat nějaký materiální vliv na objekty, které
se snaží konceptualizovat, nebo pokud mohou používat modely způsobem typickým
pro archeologii. V takovém případě dostávají více nebo méně bezprostřední
signál o tom, zda jejich mysl se pohybuje správným směrem.
Již jsem
poznamenal, že mentální struktury (pojmy) a struktury reálného světa
(objekty) jsou spojeny lidskou předmětně orientovanou aktivitou, ať je to
vytváření lidského světa nebo vědecké experimentování (což je víceméně
totéž). Bez takové aktivity směrované k objektu by nebyly žádné pojmy.
To je důvod, proč archeologie, jejíž mrtvých pramenů nelze smysluplně dosáhnout
takovou aktivitou, je nemyslitelná bez modelů odvozených z materiálu mimo
disciplinu, tj. z oblasti živé
lidské kultury.
[Obsah]
Protože příroda
nemá žádné pojmy, pojmy přírodních věd (a pochopitelně pojmy, vyplývající
z lidské praktické aktivity v předvědeckém období) jasně pocházejí z
lidské sféry. Situace je průhledná ve světě artefaktů, který je rozsáhle
konceptualizován: tvůrci artefaktů mají své vlastní pojmy před tím, než
je zhmotní. Je určitě legitimní požadovat na archeologii, aby
rekonstruovala takové "původní" pojmy pravěkých lidí, tj.
"jejich" pojmy. Tyto problémy jsou spojeny s tzv. dvojí
hermeneutikou archeologických pramenů (srov. Hodder
1993).
To ovšem může
být někdy nesnadný úkol, zejména pokud definiční vlastnosti pojmů jsou
arbitrárně voleny a nekorelují s jinými vlastnostmi. Takové případy se na
štěstí nezdají být typické, neboť lidská činnost má tendenci k vytváření
polytetických struktur, tj. k charakterizování pojmů prostřednictvím několika
vzájemně korelovaných vlastností.
Někteří
archeologové se domnívají, že pozornosti jsou hodny pouze původní pojmy,
tak jak byly myšleny lidmi minulosti (tj. "jejich" pojmy).
Archeologie ovšem zcela zřejmě vytváří celou řadu pojmů, u nichž je téměř
jisto, že neměly žádný protějšek v hlavách dřívějších lidí; představují
naše vlastní, tj. archeologické pojmy a pro většinu archeologů by bylo obtížné
je opustit. Chronologické typy tradiční typologie jsou dobrými příklady této
kategorie.
Chronologický
typ ke své definici potřebuje opozici celé řady předchozích a následujících
typů, bez nichž by nebylo možno uzavřít na jeho chronologický význam.
Toto je ovšem něco, co muselo zůstat mimo vědomí dřívějších lidí: paměť
nemohla sahat v čase příliš daleko zpět, a v žádném případě nemohla
sahat dopředu. Avšak znalost toho, co předchází a co následuje, je právě
informace, kterou mají archeologové, kteří na tomto základě budují svoje
chronologické pojmy. Pravěcí lidé ovšem nemohli mít jakýkoliv pojem
ekvivalentní prakticky žádnému chronologickému typu.
Opozice, které
byly pozorovatelné v jednotlivých okamžicích pravěku, byly spojeny s účelem
věcí (s praktickou funkcí, společensklým významem a symbolickým smyslem
artefaktů. Lidé této doby museli vědět, že tato či ona třída osobních
ozdob symbolizovala ženy nad 50 let věku, což je obtížné poznat
archeologickými metodami. V tomto smyslu je rozdíl mezi "jejich"
pojmy a "našimi" pojmy významný.
Archeologové
mají ovšem tendenci používat tytéž výrazy (například typ) jak pro
"jejich" tak i pro "naše" pojmy, tedy něco, co vytváří
zřetelně absurdní problém, která z těchto kategorií je "správná".
Navrhl jsem používat v této souvislosti dva různé termíny: slovo typ
může být užíváno pro naše (archeologické) pojmy, které nemusely být
známy dřívějším lidem, zatímco třída může
označovat "jejich" pojmy, tj. pojmy původní, staré.
Z
předchozích odstavců je zřejmé, že otázka, zda máme rekonstruovat dřívější
pojmy nebo vytvářet vlastní, je pseudoproblém: oba druhy pojmů jsou pro
archeologii potřebné. Rozdíl mezi nimi je způsoben tím, zda se na minulost
díváme očima živé nebo mrtvé kultury. Zmatek v pojmech je akcentovám
skutečností, že obojí druh lze principiálně získat týmiž metodologickými
postupy, ať matematickými nebo tradičními. Je záležitostí interpretace
rozpoznat, která ze získaných struktur může být spojena se starými a která s našimi
"moderními" (nebo postmoderními) pojmy.
[Obsah]
8.
Někteří
archeologové připustí takové pojmy,které pravěcí lidé sami užívali,
ale váhají přijmout pojmy, které jsou zřejmě odvozeny z našich modeních
teorií a pravděpodobně byl dávným lidem neznámy. Nekritické přijímání
pojmů, které dávní lidé sami používali, se rovná víře, že tito lidé
měli vyšší schopnosti než moderní lidstvo.
Vědí lidé přesně, co jsou, mají
pravdivý obraz o svých vztazích v sociálním světě? Pokud by tyto otázky
byly zodpovězeny kladně, společenské vědy byly zbytečné, neboť přesný
popis toho, co si lidé myslí sami o sobě by zcela postačoval. Většina vědců
by ovšem nepřijala takové řešení. Je jasné, že je zajímavé i důležité
vědět, co jednotlivci věří sami o sobě a o svém sociálním prostředí,
ale to nemusí být co se snažíme odhalit. Za lidským vědomím existují
hlubší objektivní struktury, které často nejsou známy těm, které řídí.
V tomto bodě bych chtěl objasnit, že termínem "nevědomý"
rozumím něco, co momentálně není ve vědomí nějaké osoby; nevěřím, že
nějaká velká změna v sociálním světě by mohla být určena něčím,
co nikdy nevchází do vědomí.
Tím nechci říci, že nevědomé
struktury jsou jediné, které zde působí. Naopak, mnoho z našeho vědomého
chování se zakládá na relativně zdravém vědění o našem světě, neboť
jinak bychom nemohli jednat patřičně. Pokud nechceme přijmout úplný
relativismus, měli bychom připustit, že vědomí jednotlivce (nebo vědomí
skupiny) neodpovídá přesně jeho nebo jejímu skutečnému postavení.
[Obsah]
9.
Poznámky o archeologické analýze
První část
tohoto článku má přímý dopad na archeologckou analýzu, kterou rozumím
rozpoznání a rozklad archeologických kontextů. Analýza znamená generování
pojmových struktur, které odpovídají objektivním strukturám pramenů. Toto
rozpoznání a rozklad by byly nemožné, kdyby analýze nepředcházely
teoretické modely. Deskripce, jakožto forma analýzy, není jednoduše smyslové
vnímání. Není možný žádný "objektivní" přístup k našim
nálezům: deskripce je založena na tom, co už víme nebo co při nejmenším
o svých pramenech předpokládáme.
Prvním krokem analýzy je rozpoznání
určité části současné reality jakožto komponenty archeologických pramenů.
To nelze realizovat bez pojmového modelu založeného na předchozích
archeologických teoriích. V průběhu následného archeologického terénního
výzkumu jsou archeologické prameny rozloženy
(analyzovány) fyzicky. Existuje jiná fáze analýzy, prováděná v laboratoři (nebo lépe v pracovně), která následuje později,
někdy o mnoho později.
Svou koncepci archeologické metody jsem
založil na několika základních poučkách, z nichž jedna říká, že archeologické
prameny sestávají z přírodních objektů, které jsou mrtvými věcmi
bez pozorovatelného účelu (bez praktické funkce, společenského významu
a bez symbolického smyslu), který objekty charakterizuje, dokud ještě vytvářejí
živou kulturu dávných lidí (Neustupný 1993).
Doufám, že teď je snazší pochopit moje stanovisko, když přijmeme, že různé
formy účelu nelze jednoduše
odrazit, číst nebo nebo rozpoznat jakoukoliv metodologií, neboť artefakty,
které mají být nadány funkcí, významem a/nebo smyslem, jsou mrtvé věci.
Pouze archeologové, kteří lpějí na předpokladu, že archeologické prameny
sestávají z věcí s pozorovatelným účelem (a, v důsledku
toho patří k živé kultuře) mohou doufat, že přijdou na svoje
teoretické pojmy výlučně na základě svých nálezů. Dávno jsem trval na
tom, že model, vystavěný z teoretických pojmů, musí být přítomen
hned od začátku archeologické metody (Neustupný
1971).
Tomuto
stanovisku se zdá protiřečit fakt, že archeologové často používají
velmi formální kategorie, když přistupují ke svým nálezům, kategorie,
které se nezdají obsahovat jakékoliv předchozí teoretické poznání.
Jejich termíny se zdají blížit obvyklému popisu "obrazů"
studovaných v zrcadle, v němž "objektivní" archeologické
prameny našly odraz prostřednictvím jednoduchého vnímání. Podle tohoto názoru
zrcadlo, které společně s obrazy odráží "kontexty", rovněž
odráží základní informaci o jejich významu, tj.poskytuje jejich
interpretaci. Jinak řečeno, často se předpokládá, že popis začíná
neutrálními, formálními objekty
a proměnnými tak jak je pozorují archeologové, a teprve později, když se
vezne ohled na "kontexty", nastává pohyb směrem k
"interpretovaným" deskriptorům.
Moje téze je,
že opak je pravdou: deskripce začíná předběžným modelem, který obsahuje
předběžně interpretované strukturující entity a kvality, a pak pracuje směrem
k "neutrálním" objektům a proměnným, které dovolují
formalizovaný přístup. Analýza začíná diskusí pojmů a jen postupně
transformuje pojmy tak, aby optimalizovala jejich formu (formalizací) a dosáhla
nejlepší možné korespondence s fakty objektivního světa.
Započít analýzu
s "interpretovanými" termíny a pak přejít k formalizované
deskripci představuje jedno z hlavních pravidel mé metodologie, neboť
logicky vede k nutnosti syntetizování archeologických struktur a jejich
interpretování.Taková nutnost vyplývá z faktu, že archeologické
struktury jsou formálními strukturami, které nenabývají žádnou funkci, význam
a/nebo význam před krokem interpretace.
Mnoho mých
kolegů to vidí jinak. Ochotně přijímají myšlenku, že teorie, model nebo
alespoň hypotéza musí předcházet deskripci, ale to, co následuje, je podle
jejich názoru přímá cesta vedoucí k interpretaci, která nevyžaduje více
než než určitou hermeneutickou dovednost, tj. určité čtení pramenů.
Funkce, význam a smysl se plně vynořují už během deskripce pramenů (bez
ohledu na to, zda se tam dostávají z předchozí teorie nebo zda jsou
"odraženy" nebo "přečteny" z pramenů) a krok formalizace
se neobjevuje vůbec. To může být důvodem, proč tzv. postprocesuální
archeologové odvrhli matematické metody, které spočívají na formalizaci.
Podle názorů,
které jsme právě charakterizovali, je nějaká struktura v průběhu všeobjímající
analýzy stále přítomna, a to je struktura vložená prostřednictvím toho,
co jsem označil jako předběžná interpretace, nevyhnutelná na počátku jakékoliv
analýzy. V takové situaci se stává jakékoliv generování struktur nadbytečné
a, protože neexistuje formalizace, "význam" je vždy přítomen. To
archeology zprošťuje nutnosti interpretace pojímané jako logicky nevyhnutelný
krok archeologické metody. Mizí jakýkoliv důvod pro iterativnost metody,
neboť všechno se stává jednokrokovou procedurou (obvykle nazývanou
"analýza"). Pokud se během interpretace používá nějaká znalost
pramenící mimo archeologickou teorii, používá se jen k tomu, aby archeologům
připomněla určité otevřené možnosti, a v žádném případě není do
archeologie vnášeno nějaké poznání z jiných odvětví lidského vědomí.
I když se uznává nutnost nějaké předcházející teorie, která vystupuje
na samém začátku analýzy, metoda popsaná v tomto odstavci zůstává v
podstatě empirická, neboť se věří, že všechno [poznání] se ve skutečnosti
odvozuje z tvrdých faktů.
[Obsah]
11. Literatura
Binford,
L.R. 1977. General
introduction. In: L.R.Binford (ed.),
For Theory
Building in
Archaeology, pp.1-10. New York: Academic press.
Binford,
L.R. 1982.
Comment. Current
anthropology (=Some Thoughts on the Middle
to Upper Palaeolithic Transition,in: L.R.Binford,
Working at
Archaeology. NY: Academic Press, 423-433 (1983)) 23-2:177-181.
Binford,
L.R. 1983.
Middle-range Research and the Role of Actualistic Studies.
In: L.R.
Binford, Working
at Archaeology, pp.411-422.
New York:
Academic Press (=L.R.Binford,
Bones: Ancient
Man and
Modern Myths. New York: Academic Press, 1981).
Clarke,
D. 1968. Analytical Archaeology. London: Methuen.
Hodder,I.
1991.
Reading the
Past. Current approaches to
interpretation in
archaeology. 2nd edition.
Cambridge: Cambridge University Press.
Hodder,
I. 1993. Post-processual
archaeology. Archeologické rozhledy 45:367-374.
Neustupný,
E. 1971.
Whither archaeology?. Antiquity 45:34-39.
Neustupný,
E. 1986. Nástin archeologické metody - An
outline of the archaeological
method. Archeologické
rozhledy 38:525-549.
Neustupný,
E. 1993. Archaeological Method. Cambridge: CUP.
Shanks,
M. and C.Tilley 1987. Social Theory and
Archaeology. Cambridge: Polity Press.
Shanks,M.
and.
Archaeology into the 1990s.
Norvegian Archaeological Review 22:1-12.
Tarski,
A.
1965.
Introduction to
Logic and
to the Methodology
of Deductive
Sciences. New
York: Oxford University
Press.