O pravěkém válečnictví Evžen Neustupný (Neustupný,
E. 1996d: On prehistoric warfare. Journal of European Archaeology 4,
367-373)
|
Katedra
archeologie |
Pravěké
válečnictví se nestuduje často jako teoretický problém, ačkoliv je v
tomto směru potencionálně slibné. Literatura o pravěké archeologii Evropy
je stále ještě plná naivních vyprávění o válkách neolitu a /nebo doby
bronzové, často ve spojení s předpokládanými migracemi. Jejich modelem
jsou války mladší doby železné nebo časného středověku v Evropě,
obvykle ve formě převzaté z romantického dějepisectví; mnoha archeologům
se to zdá být "zřejmý" přístup. Ale existuje nějaké
alternativní vysvětlení archeologických pramenů?
Chtěl bych upozornit na dobře napsanou knihu Viktora
Šnirelmana (Voyna i mir v ranney istorii chelovechestva. Moskva: Ruská
akademie věd, Ústav etnologie a antropologie, 1994. 2 svazky. Cena neudána.)
a současně připojit svoje poznámky. Autor pracuje v moskevském ústavu
etnografie.
První (Šnirelmanův) svazek recenzované knihy
pojmenovaný "U pramenů války a míru" je celý věnován
etnografickým skupinám, které strukturálně odpovídají evropskému pravěku.
Druhý svazek, napsaný J.I.Semenovem a A.I.Peršicem, nemá přímou souvislost
s pravěkou archeologií a proto jsem jeho diskusi k
tomuto článku nepřipojil.
První část prvního svazku rozebírá předchozí
teorie o starých válkách. Úvodní kapitola je rozdělena do pěti částí,
které pojednávají o psychologickém, etologickém, kulturním,
neoevolucionistickém a funkcionalistickém přístupu. Stručný text je napsán
na základě západní literatury. Ačkoliv většina odkazů se vztahuje na práce
publikované v sedmdesátých létech a dříve, nezdá se, že by to dílo
negativně ovlivnilo.Kapitola II pojednává o problémech pramenů o pravěkém
válečnictví. Šnirelman rozvíjí Venclovy myšlenky (Vencl
1984) a klasifikuje prameny na archeologické, ikonografické,
paleoantropologické, etnografické (plus etnohistorické), linguistické a
folkloristické.
Samy archeologické prameny sestávají ze zbraní, brnění,
fortifikací, hrobů bojovníků, depotů obsahujících zbraně apod. Šnirelman
se domnívá, že absence takových pramenů neznamená, že nějaká populace
žila mírumilovně. První specializované zbraně se vyráběly z kovu, což
znamená, že patří ("s velmi vzácnými výjimkami") době bronzové
a železné (autor zjevně nebere ohled na eneolitické zbraně jako jsou kamenné
sekeromlaty a dýky). Mnoho zbraní a zejména mnoho kusů brnění se
nezachovaly, neboť byly vyrobeny z pomíjivých materiálů. Některé
fortifikace (ohrady, palisády) mohly mít praktickou funkci, ale přítomnost
koster v příkopech podle Šnirelmana dokazuje, že jiné byly vojenskými
obrannými zařízeními. Skalní rytiny a sošky jsou často informativní, ale
v mnoha případech vznikají potíže s rozpoznáním pravého významu jejich
stylizace. Rytiny je kromě toho obtížné datovat.
Šnirelman je dosti kritický k mnoha názorům fyzických
antropologů, které se týkají důkazů násilí. Praktiky jako je zabíjení
lidí těžkými holemi, skalpování, lov lebek a kanibalismus, všechny spojené
se starým válečnictvím, by měly být teoreticky odhalitelné na kosterních
zbytcích, ale v pramenech se vyskytují zřídka.
Autor souhlasí s myšlenkou, že etnografie a
etnohistorie představují významný zdroj poznání starého válečnictví
neboť pouze ony mohou poskytnout komplexní obraz jevu. Současně s tím
upozorňuje na fakt, že prameny shromažďované v nedávných létech
etnografy jsou často zkresleny, neboť jsou založeny na informacích od osob,
které nikdy osobně nevedly nějakou válku, a když mluví
o "původním" stavu, mají jiné zájmy než je přesné vylíčení
faktů. Autor také věří, že charakter původního válečnictví komunit
popisovaných etnografií se mohl podstatně změnit kontaktem s Evropany. Zejména
obchod s kožešinami, otroky a spojenectví s Evropany, kteří vedli války
mezi sebou a s místními kmeny, mohly mít v tomto směru význam. Kontaktní
situace byly běžné od 17. století; jejich výsledkem byly nové druhy
ekonomického válečnictví. Války se staly nejen častějšími, nýbrž také
krutějšími, neboť někdy byly vedeny prostřednictvím nových zbraní získaných
od Evropanů. Tak například železné hroty šípů, železná brnění a
skutečné obranné konstrukce se na severozápadní Sibiř dostaly kontaktem s
Rusy, keří pronikali do této oblasti v 17. 18. století.
Folklor je třeba používat opatrně, neboť
kromě živých skutečných dat je plný etnocentrických soudů, emocionálních
důrazů a někdy vychloubání. Podle Šnirelmana by linguistika mohla pomoci
historikům válek rekonstrukcí dávné vojenské lexiky, ale zatím to zůstává
teoretickým požadavkem.
Kapitola III je plně věnována definici války.
Existují tři možné přístupy k problému. První je založen na kritériu
organizační struktury, typická definice tohoto
druhu říká, že válka je organizovaný ozbrojený konflikt mezi skupinami
populace. Jiná skupina definic je spojena s příčinami a/nebo účelem válek.
V takových definicích se předpokládá ekonomická nebo politická příčina.
Třetí přístup je spojen s technickým aspektem války (například "válka
je otevřené nepřátelství zahrnující boj s pomocí luku a šípů").
Šnirelman věří, že pravěké války mohou
být vymezeny svou odlišností od současných válek (rozměry, organizace, cíle)
a svou odlišností od jiných druhů pravěkých bojů (způsobených krevní
mstou, vnitroskupinovou odplatou za čarodějnictví apod.). Jeho vlastní
definice integruje organizační, příčinný a technický princip. Poznamenává,
že pravěké války byly charakterizovány hlavně následujícími znaky: malé
rozměry, krátké trvání, identifikací bojujících skupin s rodinnou
organizací, téměř úplné chybění specificky vojenské organizace, chybění
hierarchické podřízenosti a jakéhokoliv centrálního systému velení, a převahou
sociálních, rituálních a psychologických stimulů nad ekonomickými cíly.
Druhá část svazku je věnována Úsvitu
války a míru. Diskutuje charakter války v jednotlivých případech
etnografických skupin, které strukturálně odpovídají pravěku. V kapitole
I, zjevně míněné jako pojednání o nejstarším období, které není
pokryto etnografickými analogiemi, Šnirelman začíná výklad "agonistickým
chováním zvířat", jak je rozebíráno evolucionistickou biologií. Často
se předpokládá, že agresivita, hojně kombinovaná s teritorialitou, je
vysoce adaptivní druh chování ve světě zvířat, ale Šnirelman nevěří
na jeho univerzalitu. Nedá se prokázat, že by se objevovalo u všech primátů,
a její intenzita a formy závisí na prostředí. Přesto Šnirelman nachází
nápadné podobnosti mezi chování lidí a zvířat, zejména vyšších opic.
Opice bojují uvnitř skupin, napadají individua jiných skupin, je u nich dobře
dosvědčena xenofobie a podezíravost ve vztahu k individuím jiných skupin,
tj. znaky, které připomínají formování tzv. "pseudodruhu" u lidí.
Zdá se, že toto všechno probíhá na základě individuální zkušenosti,
nepředává se to dědičností. Podle Šnirelmana tyto rysy představují
vzorec chování, který není specifický pro lidi, nýbrž objevují se již
ve zvířecím světě, přesněji u primátů.
Kapitola II pojednává o "ozbrojených
konfliktech u pohyblivých lovců a sběračů". O takových konfliktech se
často věří, že jsou spojeny jednak s lidskou teritorialitou (pokusy zmocnit
se důležitých zdrojů), jednak s obranou teritoriality. Šnirelman má jistě
pravdu, když říká, že teritorialita je velmi diferencovaný pojem, protože
existuje mnoho forem "vlastnictví" k teritoriu (kmenové, komunitní,
rodinné, možná založené na mythologické a náboženské zkušenosti), a
ochota "vlastníků" přijmout cizince je spojena s hustotou zdrojů.
Etnografické prameny obsahují četné popisy
násilí mezi lovci a sběrači, ale neexistovalo uchvácení půdy a plenění.
Vážným problémem, který se často stával příčinou bojovnosti, byl únos
žen, jinak bojování mezi skups
žen, jinak bojování mezi skupe nám zdají
být malicherné. Přestoupení principu nenarušitelnosti individuálního
nebo kolektivního postavení vedlo k hněvu, který mohl skončit násilím, jež
vyzývalo k pomstě. Tento princip také platil pro případy porušení
teritoriálních práv.
Situace se mohla vyvinout do plné války s
bitvami, v nichž se mohlo účastnit nějakých 1300 osob. Násilí bylo zaměřeno
proti členům nějaké skupiny (nikoliv nutně proti viníkům) na základě
kolektivní zodpovědnosti. Byly dva druhy válečných aktivit: neočkávané přepady
a formální bitvy vedené podle přísných pravidel. Na tomto stupni vývoje
nebyly žádné specializované zbraně, které by sloužily výlučně ve válečných
konfliktech. Nejobvyklejší bojové prostředky byly hole a palice, ale oštěpy
a bumerangy byly také užívány často, podobně jako štíty pro osobní
ochranu.
Šnirelman diskutuje roli kanibalizmu, způsoby
uzavírání míru, služby heroldů a obecně osob, které byly pokrevně příbuzní
s oběma stranami konfliktu, a úlohu žen, které byly nejen strážkyněmi míru,
nýbrž zjevně plnily ve válce všemožné role. Uzavírání míru bylo záležitostí
stařešin, a často obě strany sporu si přály skončit nepřátelství
alespoň dočasně. Existovaly nečetné případy více nebo méně stálého
meziskupinového nepřátelství, které vedlo k víceméně trvalé válce.
Větší část kapitoly II je vzhledem k
bohatství dokladů věnována Austrálii. Na konci kapitoly však Šnirelman
rozebírá doklady, které jsou k dispozici v jiných částech světa. Nenachází
žádné podstatné regionální rozdíly mezi stěhovavými lovci a sběrači.
Kapitola III pojednává o "ozbrojených
konfliktech u usedlých a polousedlých lovců, rybářů a sběračů".
Takové lidské skupiny, přes svoje neproduktivní hospodářství, byly
schopny akumulovat pozoruhodné zásoby potravy, zůstat na jednom místě po
dlouhou dobu a vyvinout komplikovanou sociální strukturu, která připomíná
časné zemědělce. Šnirelman diskutuje aljašské a sibiřské Eskymáky,
zejména ty, kteří žijí kolem Beringova moře. Jejich válčení
charakterizoval mnoho speciálních rolí, které v konfliktu pravidelně zastávaly
jednotlivé osoby (nejenom heraldi, ale také zvědové, vyvolávači nenávisti,
ochránci člunů), částečně specializovaní svou výbavou (válečníci s
brněním, palicemi, oštěpy). Luk se šípy se staly standardními zbraněmi.
Existovaly počátky fortifikací.
Taktika opět zahrnovala jak přepady (často
realizované pomocí člunů) a otevřené bitvy sestávající z individuálních
soubojů. Děti prodělávaly fyzický výcvik. Neexistoval vážnější strach
ze smrti, neboť o lidech, kteří sešli násilnou smrtí, se věřilo, že
budou žít šťastný posmrtný život.
Mír byl podporován nejenom manželstvím a
partnerstvím, ale hlavně prostřednictvím obchodních vztahů: trhy navštěvovaly
tisíce lidí různého etnického původu a různých jazyků. Obchod tvořil
protiváhu k válce.
Společenské vztahy, a v důsledku toho válčení,
byly ještě vyvinutější na severozápadním pobřeží Ameriky. Bylo mnoho příčin
osobních konfliktů, a jakýkoliv konflikt se stával
záležitostí celé komunity a/nebo celého klanu, což často vyvolávalo
ozbrojené sváry a války.
Instituce otroctví [nevolnictví] a stratifikace společnosti komplikovaly mstu
v případě zabití, což vedlo k určování pravidel trestu: bylo třeba vzít
do úvahy jak postavení zabitého tak i vraha. Pokrevní vztahy přes etnické
hranice byly hodnoceny výše než etnická zpřízněnost.
Zásahy do osobních práv jakožto důvody pro
válku byly doplněny uchvácením půdy obsahující přírodní zdroje a zajímání
žen a někdy dětí s tím, aby se z nich stali otroci. Nešlo ovšem jen o
zdroje: stejně hodnotné byla prestiž ze získání heraldických předmětů,
jmen, písní atd. nepřítele.
Soubor nástrojů používaných k boji byl rozšířen
a obsahoval luk se šípy, prak, oštěp, dřevěné a kostěné palice, kamenné
dýky a sekeromlaty. Vznikla tendence stavět osady na nepřístupných místech
a opevňovat je někdy palisádami.
Nejsou spolehlivé zprávy o počtu obětí: někteří
autoři věří, že jich bylo zanedbatelné množství, zatímco jiní mluví o
vyhubení celých komunit. Šnirelman se domnívá, že v tomto směru mohly
existovat regionální rozdíly. Intenzita válčení se mohla zvýšit 19.
století v důsledku obchodu s Evropany, ale archeologické prameny dosvědčují,
že zde byla už dlouho před prvními kontakty. Na rozdíl od konfliktů v 19.
století, které často měly ekonomické kořeny, dřívější války měly
silný rituální aspekt.
Název kapitoly IV zní "Lov lebek jakožto zvláštní druh
ozbrojeného boje". Šnirelman se domnívá, že lov lebek byl sociorituálním
komplexem, který vyžadoval neustálé válčení. Uvádí archeologické příklady,
ale jako člověk kompetentní pro případ etnografických společností, nemá
zřejmě bezprostřední znalost archeologické literatury. Ačkoliv lov lebek
byl běžný u mnoha časných zemědělců, je rovněž dosvědčen v případě
lovců, rybářů a sběračů. Posledně uvedené skupiny však praktikovali
lov lebek jen v případě, že měli vysoce efektivní neproduktivní hospodářství
a dostatečně rozvinutou společenskou strukturu. Rovněž to vyžadovalo určitý
soubor duchovních ideí. Podle příkladů, které uvádí Šnirelman, bylo pro
tyto krvavé praktiky mnoho důvodů. Nejabstraktnější ideou za nimi bylo, že
hlava nepřítele byla nadána zvláštní mocnou silou.
Aby se zbavili pomsty, lovci lebek někdy
organizovali dálkové výpravy do vzdálenosti až 500 nebo 1000 mil od jejich
vlastních vesnic. To vyžadovalo dobré zeměpisné znalosti a muselo být zajištěno
spolehlivé zásobování potravou po dobu výpravy. Nesení potravy a péče o
bojovníky byla někdy úkolem žen, které muže doprovázely. U skupin
praktikujících lov lebek bylo efekticní vůdcovství nutnou potřebou.
Šnirelman diskutuje možné příčiny, které
různí autoři udávají pro lovectví lebek. Uzavírá, že to nebylo ani získání
nové půdy, ani získání cenných předmětů, a braní zajatců bylo proti
logice lovu lebek. Šnirelman dává přednost vysvětlení, že příčina byla
v ideologických představách o kolektivní duši apod.
Poslední a nejkratší kapitola (V) se zabývá
"rozvojem vojenského umění u časných zemědělců a pastevců".
Podle názoru Šnirelmana je toto téma zajímavé
z hlediska problému počátku plenění v souvislosti s vyšší úrovní
ekonomického vývoje. V této kapitole se Šnirelman zabývá výlučně případem
Nové Guineje, kde se válečnictví nejrozsáhleji studovalo.
Jednodušší zemědělci, ačkoliv ničili nepřátelské
vesnice a posvátná místa, poráželi stromy, zabíjeli jejich prasata atd.,
brali domů žádnou kořist, protože nepřátelské území bylo obydleno
nebezpečnými nepřátelskými duchy, kteří byli ve všem; bylo nebezpečné
používat věci vyrobené nepřáteli a dokonce i požívat potravu z jejich území.
Existují doklady pro získávání nových území
válkou, ale to často byl vedlejší účinek konfliktů vznikajících z jiných
důvodů. V některých případech se lidé půdy zmocňovali vojenskou silou
jen kvůli příliš přísným předpisům, které znesnadňovaly redistribuci
volné půdy v rámci klanu. Šnirelman uzavírá, že příčinou vedení válek
nebyla s malými výjimkami snaha zmocnit se cizího území. V některých případech
ovšem musely zbytky komunit zdecimované válkou opustit svoje území
a hledat útočiště u svých příbuzných. Když se vzpamatovaly, vrátily se
někdy do svých dřívějších sídel, pokud jejich dřívější území už
nebylo obsazeno jejich přáteli nebo příbuznými.
Celkem vzato s počátkem produktivního hospodářství
začalo pravidelní válečnictví z důvodu vlastnických konfliktů, a takové
konflikty se staly běžnými i uvnitř společnosti. Msta za jakoukoliv urážku
mohla být neekvivalentní: za jednoho vlastního mrtvého mohlo být zabito několik
osob. Mstu bylo možno odložit a kumulovat; to vytvářelo mezi skupinami
populace permanentně napjaté nepřátelské vztahy. Války
se skupinami patřícími jiným kmenům byly násilnější než války
uvnitř kmene (které zjevně převládaly).
Jako jinde, existovaly dva základní druhy válek:
přepady a formální bitvy. Bitvy byly obvykle nekrvavé; mohlo se jich účastnit
až několik set osob, ale velmi málo lidí skutečně bojovalo: byla to rituální
válka. Devastující přepad mohl následovat, pokud jedna ze stran bitvu prohrála.
Na Nové Guineji byla úmrtnost vyplývající z válečnictví dosti vysoká: u
mužů 20 až 30 procent, u žen 6 až 16 procent.
Ve východní části ostrova, kde byly velké
vesnice, lokality mohly být obklopeny palisádami a/nebo jinými zábranami,
zatímco na západě, kde obyvatelstvo bylo rozptýleno do izolovaných domácností,
by to nemělo žádný smysl. Ale západní kmeny kopaly příkopy na nejnebezpečnějších
úsecích svých hranic (sic!), a často hloubily podzemní tunely
k úniku z domů v případě přepadu.
Jakýkoliv zločin, včetně smrti člověka,
bylo možno za určitých podmínek kompenzovat, ale kompenzace byly vysoké (až
trojnásobek "hodnoty" škody, například 30 až 150 prasat v případě
lidské smrti).
***
Až
potud Šnirelman. Je zřejmé, že jeho kniha není o archeologii, avšak knihy
tohoto druhu jsou pro archeology nepostradatelné. Na jiném místě jsem
argumentoval, že archeologické prameny sestávají z mrtvých soudobých
předmětů, které mohou být vráceny do života pouze prostřednictvím
modelování (Neustupný
1967, 1993, 1995a).
Aby se toho dosáhlo, modely se odvozují teoreticky z pozorování živých
společností nebo z popisu živých společností prostřednictvím přirozeného
jazyka. Populace popsané etnografií jsou jedním z možných zdrojů modelů
pro archeology. Modelování ovšem nelze ztotožnit s použitím tzv.
etnografických analogií, protože modely jsou teorie, nikoliv vyprávění
založená na událostech; k výstavbě modelu je většinou zapotřebí odvodit
z etnografických popisů teoretická zobecnění.
Problém s etnografií spočívá v tom, že příliš
často hovoří jazykem jiným než archeologie, a to vytváří obtíže při
jejím efektivním použití archeology. Odvodit teorii užitečnou pro
archeology jako model, je často zapotřebí zahájit etnografický výzkum. To
je časově náročné a málokterý archeolog je metodologicky vybaven k patřičnému
provedení takové práce. Není divu, že použití etnografie často končí
použitím etnografických analogií, což bylo po velkou část tohoto století
právem kritizováno. Šnirelmanova kniha je v tomto směru mimořádná, neboť
neboť teoretické poznání primitivního válečnictví odvozuje v podobě,
která je téměř připraveny pro archeologické použití.
Srovnání mezi prehistorickými a
"etnografickými" společnostmi spočívá na myšlence, že tyto dva
druhy společností jsou v nějakém ohledu strukturálně podobné. Jistě
nejsou identické, neboť jejich prostředí (jak společenské tak přírodní)
a jejich časová trajektorie jsou odlišné. K vytvoření schůdného modelu
je zapotřebí odfiltrovat to, co je podmíněno specifickým prostředím a časovou
trajektorií. Jen pak může být srovnání úspěšné. Ti, kdo používají
etnografické analogie, se však o to často nestarají: dvě společnosti považují
za analogické v kterémkoliv ohledu, protože mají nějaké pozorované
podobnosti. Někdy, v případě kritičtějšího přístupu k etnografickým
analogiím, se prehistorická a etnografická společnost považují za shodné
v některých vybraných oblastech kultury, jejichž možné specifické podmínění
prostředím a/nebo časovou trajektorií se však nediskutuje.
Šnirelmanova etnografie končí zemědělci
Nové Guineje, kteří jsou strukturálně na úrovni středoevropského
neolitu. Říkám středoevropského, neboť v severní a západní Evropě se
slovo "neolit" rovněž používá k označení nálezů současných
se středoevropským eneolitem nebo dobou měděnou (Lichardus
1991), což je období velmi odlišné. Je překvapující, že jak středoevropský
eneolit tak doba bronzová mají v etnografických pramenech velmi málo odpovídajících
skupin, jestliže vůbec nějaké, a to se nezdá být náhoda. Je mnoho
etnografických skupin, které odpovídají neolitu a pak době železné, ale téměř
nic mezi tím.
Může to být způsobeno skutečností, že
evropský eneolit a doba bronzová jsou jsou období založená na orném zemědělství
mírné zóny, původně pokryté opadavými lesy, a současně na na závislosti
na kovech s řídkým výskytem jako je měď a cín (Neustupný
1967). To vyžaduje nejen určité přírodní podmínky, které se
nevyskytují příliš často,, ale také kulturní podmínky jako je ochočení
hovězího dobytka (hlavní tažné síly), a vytvoření specifických typů
specializace, které vedly k pevným směnným sítím. Tam,
kde se tyto podmínky v pravěku na konci skutečného neolitu vyskytly, další
vývoj nevyhnutelně vedl se středo/severo/západoevropskému typu pravěké
společnosti. Proto nejsou žádné moderní etnografické skupiny, které by
odpovídaly středoevropskému eneolitu a době bronzové.
Zdá se, že je to z těchto důvodů, že Šnirelman
nediskutuje válečnictví, které odpovídá středoevropskému eneolitu a době
bronzové; etnografie zjevně nemá žádné prameny pro tato období. Současně
se zdá, že to byla právě tato doba, která v dějinách vojenství přinesla
mnoho nového. Objevují se nejstarší specializované zbraně - kamenné
sekeromlaty, nejdříve v kultuře michelsberské a nálevkovitých pohárů,
pak ve šňůrových skupinách (s bojovými sekeromlaty). První dýky se
objevují na počátku eneolitu, na jeho konci (zvoncovité poháry) a ve starší
době bronzopoháry) a ve starší
době bronzody nedalo použít pro boj, protože
jsou buď velmi malé nebo jsou vyrobeny tak, že by nemohly vydržet skutečné
rány. V některých podobdobích eneolitu a doby bronzové se objevují rozsáhlé
a vypracované "fortifikace", a i ty mohly sotva soužit jako skutečná
obrana proti lidskému nepříteli (Neustupný
1995a). Jsou důkazy hojně rozšířeného násilí asi mezi sousedními
komunitami, a ještě nelítostnější násilí směřovalo proti cizincům. To
všechno vyžaduje vážné studium, které zatím ve větším měřítku ani
nezačalo. Metodologickým problémem je to, jak vybudovat teoretický model
vhodný pro takovou situaci.
Existují dvě skupiny problémů, které se často
v minulých létech diskutovaly v západoevropské archeologii, kterých si však
Šnirelmanova kniha téměř vůbec nepovšimla. Jsou to problémy moci a (možného)
symbolického smyslu starého válečnictví. Obě tyto myšlenky vznikly v
souvislosti s tzv. postprocesuální archeologií (Hodder
1991, Shanks a Tilley 1987
atd.), a určitě by byly velmi plodné při teoretickém vysvětlení
etnografických faktů. Šnirelman dosti často zmiňuje princip neporušitelnosti
osobního postavení, "náboženské" aspekty válek atd., takže je
pravděpodobné, že takové přístupy by byly produktivní. Současně je zřejmé,
že otázky významu starých válek pojaté v termínech moci a
symbolického smyslu nebyly otázkami paradigmatu, které řídilo
etnografii v době většiny terénních
pozorování. Bylo by proto třeba extrapolovat z nedostatečných textových
dokladů v etnografických popisech; mohlo by to ovšem být vrcholně
produktivní pro etnografii i archeologii.
Evoluční narace, kterou Šnirelman produkuje,
je nezvyklá jak v procesuální tak i postprocesuální archeologii. Nebyla běžná
ani v tradičním paradigmatu. Intelektuálně pochází z evolucionismu
19.století, který přežil v Sovětském svazu v důsledku jeho státní
ideologie. Konečným zdrojem byla Ancient Society L.H.Morgana (Morgan
1963, první publikace 1887), replikovaná a částečně přizpůsobená
marxistickým myšlenkám B.Engelsem v jeho "Původu rodiny, soukromého
vlastnictví a státu" publikovaném v r. 1884. Je zajímavé zaznamenat,
že sovětští etnografové se nikdy nevzdali pokusů o rekonstrukci univerzální
historie toho, co nazývali předtřídní perioda lidstva, výhradně na základě
etnografických pramenů, zcela podle vzoru jejich velkého mistra B.Engelse. V
určitém slova smyslu je Šnirelmanova kniha prodloužením této snahy tím,
že zmiňuje, ale nepoužívá archeologické prameny.
Protože Šnirelman nepředstírá, že jeho závěry
mají univerzální platnost a velmi silně zdůrazňuje faktové doklady, lze
jej stěží obviňovat z dogmatičnosti. Máme jeho knihu odložit proto, že
je založena na určitých evolucionostických premisách? Je evolucionistická
perspektiva, na níž je kniha založena, něco tak špatného, jak se to domnívá
většina archeologických paradigmat tohoto století? Evolucionismus určitě
není všeobecně platným vysvětlením časové trajektorie lidské společnosti,
neboť je příliš mnoho společenského, co se jednoduše mění v čase aniž
by docházelo k nějakému směrování, které evolucionismus předpokládá.
Současně s tím ovšem existují některé části lidského světa, u
nichž lze uvažovat o směrované změně, nebo alespoň o takové, která může
být v části trajektorie nahrazena směrovanými změnami. Citujme například
rostoucí transformaci povrchu Země do artefaktů a ekofaktů, některé
demografické procesy (jako je snižující se úmrtnost a prodlužování
individuálního života). Válečnictví je dalším jevem, jehož změny lze
vysvětlit sérií kroků takových, že část tého série je směrovaná.
Vysvětlení směrovaných změn svádí, neboť
obvykle vede k pokusům o zodpovězení velkých otázek, které si klade sebeuvědomující
se lidstvo. Podle mého názoru je takové tázání legitimní, a archeologie
by se měla snažit, aby přispěla k jeho osvětlení. Jestliže současná
paradigmata takové otázky do svých programů nezahrnují, budou tato
paradigmata změněna.
LITERATURA
Hodder,I.
1991. Reading the Past. Current approaches to interpretation in archaeology.
2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press
Lichardus,
J. (ed.) 1991. Die Kupferzeit als historische Epoche. Symposium Saarbrücken
und Otzenhausen 6.-13.11.1988 (Saarbrücker Beiträge zur Altertumskunde). Bonn:
R.Habelt
Morgan,
L.H. 1963. Ancient Society or Researches in the Lines of Human Progress from
Savagery through Barbarism to Civilization. Cleveland: Meridian Books
Neustupný,
E. 1967. K počátkům patriarchátu ve střední Evropě - The beginnings
of patriarchy in Central Europe (Rozpravy ČSAV 77/2). Praha. 79 p..
Neustupný,
E. 1993. Archaeological Method. Cambridge: CUP
Neustupný,
E. 1995. The significance of facts. Journal of European Archaeology
3.1:189-212.
Shanks,
M. and C.Tilley 1987. Social Theory and Archaeology. Cambridge: Polity Press
Vencl, S. 1984. Otázky poznání vojenství v archeologii - Problems relating to the knowledge of warfare in archaeology (Archeologické studijní materiály 14). Praha: AÚ ČSAV