Nové směry v archeologii Evžen Neustupný (Dějiny a současnost 11, 38-42).
|
1. Úvod
4. Archeologie a přírodní vědy
Svého minulého vývojového vrcholu dosáhla archeologie v poslední čtvrtině
devatenáctého století zavedením pojmů typologického vývoje, nálezového
celku, archeologické kultury a stratigrafie. Ačkoli tyto pojmy byly i dále
hlouběji propracovávány, až do nedávné doby nedošlo v archeologii ke
kvalitativnímu zvratu: materiál (prameny) se sice rozmnožil nevídanou měrou,
avšak metodologicky zůstala archeologie stále na úrovni charakterizované
vědou minulého století.
V současné době se klasické archeologické metody dostávají do určité
krize. Vyjadřuje to nejlépe skutečnost, že přes obrovské množství nálezů
nedokáží stále ještě zodpovědět řadu otázek archeologických i prehistorických.
Tak např, zůstává nerozřešen problém vzniku mnoha archeologických kultur
(ve střední Evropě např. kultury nálevkovitých pohárů, se šňůrovou
keramikou, únětické, lužické, nejstarší kultury slovanské atd.), problémy
způsobu života pravěkých lidí (např. otázka pastevectví některých
kultur eneolitu a doby bronzové), problémy etnogenetické atd. atd. O
jejich řešení se archeologové pokoušejí klasickými metodami již po dlouhá
desítiletí, avšak doposud marně. Tento neúspěch lze přičíst spíše na
vrub nedokonalých metod a nedostatečnosti pramenů, než vysvětlovat ho
neschopností několika generací archeologů.
Na změnu metodologické základny naléhá v současné době řada
objektivních okolností. Především, jak jsme již uvedli, je zde množství
nových nálezů, které jsou pro svoji početnost a rozmanitost klasickými
metodami nezvládnutelné. Dále působí významné otázky, které archeologii
kladou prehistorie a historie. Konečně nemůže zůstat bez ohlasu ani vývoj
obecné metodologie věd, logiky a matematiky: také on stimuluje metodologický
pohyb uvnitř archeologie.
Výsledkem v posledních létech, zejména od poloviny tohoto století, je
zvýšený zájem o metodologii a metodiku archeologie, spojený s vypracováváním
nových postupů a dospívající ke kladení zcela nových základních problémů.
Kritika staré klasické metodologie nevede ovšem přitom k její destrukci, nýbrž
k jejímu obohacení a vstřebání do nových metodologických kategorií. To
je třeba zvlášť připomenout, neboť zejména u nás jsme byli v
uplynulých létech vícekrát svědky nihilistické kritiky staré metodologie,
např. paušálního povýšeneckého či demagogického odsuzování typologie.
Nové metodologické směry se nejčastěji označují jako použití přírodovědeckých metod a aplikace matematiky a logiky. Takové pojetí je značně nepřesné: archeologie nepoužívá žádné přírodovědecké metody, nýbrž jejich výsledky. Přírodovědecké metody musí zůstat součástí přírodních věd a nemohou být zaváděny do společenské vědy jako je archeologie. Podobně nejde o aplikaci matematických či logických metod, nýbrž spíše o vyjádření určitých kvantitativních a strukturálních vztahů v archeologickém materiálu prostředky moderní matematiky a logiky; tyto dvě vědy jsou v archeologii obsaženy stejně jako i v jiných disciplínách a není nutno (a ani to není možno) je tam vnášet zvenčí. Těchto problémů si ještě všimneme dále.
[Obsah]
Dosavadní archeologie příliš neuvažovala o svých logických základech.
Zdálo se to být zcela zbytečné, vždyť tolik věcí bylo dosud tak
"evidentních", "samozřejmých". Tato evidence a samozřejmost
ovšem odrážely jen metodologickou neujasněnost: používal se "zdravý
rozum", případně některé jednoduché metody převzaté z jiných
věd, které na tom nebyly o mnoho lépe než archeologie sama.
Potřeba hlubšího logického pohledu na základy archeologické metodologie začala vyvstávat tehdy, když do archeologie začínal být zaváděn pravděpodobnostní přístup vyjádřený zejména použitím matematické statistiky. Obzvláště však poté, co byly učiněny i v archeologii první pokusy o využití strojů na zpracování informací: předpoklady jejich použití jsou totiž v nesmiřitelném rozporu s nejasnými a logicky neurčitými pojmy, se kterými dosud archeologie pracovala.
A tak se archeologové museli začít zamýšlet nad tím, jak vlastně
poznávají předmět svého poznání. Tím vznikla rozsáhlá a úplně nová
problematika, jíž se zde můžeme ovšem dotknout pouze příklady.
Již při pouhém popisu archeologických nálezů se ukazuje nejasnost
staré metodologie. Doposud se totiž nálezy zpravidla zpracovávaly tak, že
se zařazovaly do určitých typů; ty se však vytvářely intuitivním
postupem, jehož podstata nebyla zpravidla ani archeologům jasná. Je známo,
že např. slavný severský archeolog Nils Aberg považoval tento postup za čistě
subjektivní a přirovnával ho spíše k umění než ke vědě.
Nový názor, který se teprve začíná formovat, je asi následující.
Každý předmět je charakterizován nekonečnou množinou svých geometrických,
fyzikálních a jiných vlastností (např. tvarem, hmotou, z níž je vyroben,
rozměry, vahou atd.). Při popisu většího množství nálezů se ukazuje, že
množiny těchto vlastností, charakterizující jednotlivé nálezy, se buď
jednou nebo větším počtem svých vlastností navzájem překrývají
(pronikají). Na základě těchto společných vlastností právě archeologové
určují své typy. Využívají přitom toho, že pravděpodobnost společného
výskytu určité omezené množiny vlastností na určité skupině nálezů je
značně větší než pravděpodobnost náhodně vybrané množiny vlastností
na téže skupině nálezů. Jinak řečeno, určité vlastnosti se pravidelně
opakují, a tvoří tak "typ".
Při této "definici" typu vyvstává řada otázek zásadní
povahy. Počet vlastností předmětů je teoreticky nekonečně velký. Jak máme
z tohoto nekonečného množství vlastností vybrat právě ty, které
charakterizují typ? Proč máme před všemi ostatními vlastnostmi dávat přednost
jedněm vlastnostem a ignorovat jiné? Proč např. máme brát při vypracování
určitých keramických typů v neolitu a eneolitu ohled na tvar dna nádoby,
když v jiných obdobích pravěku k němu vůbec nepřihlížíme? Zde přece
nelze nic vysvětlit pragmatickým konstatováním, že sledování určitých
vlastností dává výsledky, zatímco sledování jiných vlastností nikam
nevede. A nelze tento problém vyřešit ani tak, že bychom výběr sledovaných
vlastností prohlásili za čistě subjektivní akt podléhající jen svobodné
vůli archeologa nebo náhodě. Za této situace se v jiné a mnohem obtížnější
rovině reprodukuje stará známá otázka - zda totiž archeolog své typy
"objevuje", tj. zda existují nezávisle na něm, či zda objektivně
existují pouze jednotlivé předměty a archeolog z těchto předmětů typy
"vytváří".
Řešení těchto otázek je velmi důležité pro tzv. objektivizaci
archeologie, po níž někteří archeologové stále volají a kterou se domnívají
prosazovat svými pracemi (případně jejíž nedostatek kritizují v pracích
svých vědeckých odpůrců). Lze se obejít bez subjektivního faktoru již ve
stadiu popisu a vytváření typů? Lze zachytit pravěkou skutečnost "plně
objektivně", tj. bez ohledu na dosud platné představy a názory
jednotlivých archeologů? Jak potom máme přistoupit k výběru vlastností
sledovaných archeologickým popisem? Takových vět s otazníky by bylo možno
nakupit velké množství; přitom se vesměs jedná o otázky, které klasická
archeologie vůbec neznala. Ještě větší množství otázek podobného
charakteru i otázek mnohem komplikovanějších se vynoří, jakmile přistoupíme
k vyšším úrovním archeologie, než je pouhý popis a vytváření
typů.
Tak např. je zde problém, jak vlastně poznáváme chronologické rozdíly
mezi jednotlivými archeologickými nálezy nebo jejich skupinami. Jsou dva předměty,
které se liší svými vlastnostmi, chronologicky různé, tj. pocházejí z různých
období? To jistě nikoli - různost předmětů je určována především růzností
jejich funkcí, které pro člověka plní. Avšak co když jejich funkce je
stejná? Co potom znamenají jejich odlišné typologické vlastnosti? Jsou předměty
různé proto, že byly vyrobeny na různých místech nebo proto, že byly
vyrobeny v různé době? Nebo je snad vyrobili příslušníci dvou různých
společností, které se mezi sebou nestýkaly, a jejichž výrobní tradice se
tudíž lišily? Nebo konečně je vůbec stavění těchto otázek nesprávné,
neboť i v rámci jedné společnosti v jedné době mohly tutéž funkci plnit
dva zcela různé předměty? Existují nějaké objektivní postupy (např.
takové, které bychom mohli naprogramovat ve stroji na zpracování informací),
které by mohly rozhodnout, co daný rozdíl mezi dvěma funkčně totožnými předměty
znamená - zda je to rozdíl místní, chronologický, etnický či prostě náhodný?
Abychom mohli tyto otázky řešit, musel by nám být ovšem napřed jasný
pojem funkce nějakého předmětu. Co to znamená, že určitý předmět plnil
určitou funkci? Jak tuto jeho funkci poznáváme? Jsme vůbec schopni tuto
minulou, dnes mrtvou funkci poznat? Jestliže ano, pak do jaké míry? Je naše
poznání v tomto směru nějak omezeno?
Předvedli
jsme zde malý výběr ze základních metodologických otázek, které ve své
naprosté většině zůstávají dosud nezodpovězeny; některé z nich dokonce
ještě vůbec nebyly řešeny. Přesto však představují právě ten
nejpokrokovější a svými výsledky nejslibnější trend světové
archeologie. Zejména ve vztahu ke strojovému zpracování informací začínají
být nyní řešeny v celém světě.
[Obsah]
Klasická metodologie archeologická se téměř výhradně zabývala
kvalitativními charakteristikami archeologických nálezů. Pokud zaznamenávala
jejich vlastnosti kvantitativní – např. rozměry předmětů - zpravidla z
nich nedovedla nic vysoudit. Určité jednoduché statistické metody byly ovšem
používány již velmi záhy, svou matematickou náplní však vždy zůstaly
na tak nízkém stupni, že víceméně jen ilustrovaly v názorné formě to,
co jinak v méně názorné formě vyplývalo z obvyklého popisu.
Kvalitativní charakter zkoumání charakterizuje počátky všech věd,
jejich nižší vývojový stupeň. Je vyvolán zejména malou obeznámeností s prameny,
resp. malým počtem pramenů, které věda zkoumá. Jakmile však prameny
narostou do určité míry, stane se jejich kvantitativní zkoumání zcela
nezbytné.
Tak například dokud známe ze dvou sousedních typologických fází jen
po jednom nálezovém celku, třeba keramiky, je dosti pravděpodobné, že pouhým
kvalitativním srovnáváním zjistíme chronologický rozdíl. V jednom nálezovém
celku budou přítomny určité typy, v druhém typy jiné a v obou bude
jisté procento typů společných. Jestliže však z každé typologické fáze
získáme, řekněme, 30 nálezových celků, obraz se pravděpodobně dosti změní:
většina typů bude asi přítomna v obou fázích; v jedné ovšem
budou převládat ty typy, které v
druhé budou vzácné a naopak. Zde už musíme použíti podrobného
kvantitativního zkoumání výskytu typů, abychom dospěli k maximálně
podrobné klasifikaci. Je třeba zavést statistiku a teorii pravděpodobnosti.
Každou keramickou fázi pak chápeme jako množinu typů a ke každému prvku
množiny (tj, ke každému typu) přísluší určitá pravděpodobnost
výskytu.
Například: výzdobu nádob v jedné keramické fázi charakterizují -
ve velmi jednoduchém případě - typy výzdoby A, B a C. K těmto typům výzdoby
mohou patřit např. tyto pravděpodobnosti:
p(A)=0,26 p(B)=0,65
p(C)=0,09.
V
následující keramické fázi se může navíc vyskytovat typ výzdoby D a
pravděpodobnosti mohou být např. tyto:
p(A)=0,05 p(B)=0,52
p(C)=0,31 p(D)=0,12.
Tyto
pravděpodobnosti se zjišťují empiricky, třebas z rozdělení četností
jednotlivých typů výzdoby v nálezových celcích s velkým množstvím
zdobených kusů keramiky. Je ovšem zřejmé, že samy tyto pravděpodobnosti
zjišťujeme jen s určitou pravděpodobností neboli chybou, která se pak
projevuje zejména u nálezových celků s menším množstvím zdobené
keramiky.
Uvedený příklad je pouze jedním z mnoha, které umožňují
archeologii buď zpřesnit a znázornit její dosud víceméně intuitivní závěry,
nebo dokonce proniknout tam, kam pouhý přehled a názornost nikdy proniknout
nemohou - tj. především do oblastí velkých čísel, pravděpodobnostních
procesů a složitých strukturních závislostí.
Pro dosavadní archeologii bylo charakteristické, že svoje typy
definovala zpravidla jednou nebo několika málo vlastnostmi. K tomuto přístupu
byli archeologové tlačeni omezenou kapacitou lidského mozku: člověk prostě
nedokáže systematicky sledovat třeba jen 20 různých vlastností u souboru
několika tisíc předmětů, neboť si jednotlivé kombinace těchto
vlastností jednoduše nezapamatuje. Využití matematických strojů umožňuje
ovšem již dnes sledovat současně velké množství znaků na rozsáhlých
souborech, a provádět tak multidimenzionální analýzu, jaká je klasickými
metodami prakticky neuskutečnitelná. Opět je ovšem třeba využít řady
matematických disciplín.
Teorie pravděpodobnosti a statistika nejsou jedinými matematickými
prostředky, jimiž lze vyjádřit kvantitativní a strukturální vztahy v
archeologickém materiálu. Z mnoha jiných, které již použity byly, jmenujme
alespoň kombinatoriku, teorii grafů a teorii informací. Principiálně mohou
být v archeologii využita všechna matematická odvětví; některá jsou však dosud rozvinuta jen ve svých elementárních
formách, a dávají proto v archeologii jen velmi abstraktní výsledky (např.
uvedená teorie grafů).
Vzhledem k tomu, že matematické metody popisují vnitřní
kvantitativní stránku archeologických pramenů a nikoliv jejich vnější
nearcheologické vlastnosti, musí je na archeologický materiál aplikovat
sami archeologové. Ti mohou sice vyhledávat pomoc matematiků při řešení
obtížnějších úloh, avšak vlastní tíha práce musí spočívat na nich.
Použít úspěšně matematické metody při studiu archeologických památek
mohou zase jen archeologové. Tato nutnost brzdí postup práce v tomto směru
na celém světě, neboť ani starší, ani střední archeologická generace
nemá zpravidla dostačující matematické vzdělání.
Použití matematických metod má i další nepříjemnou stránku. Je
totiž zpravidla při něm nutné uskutečnit důkladný multidimenzionální
popis tak velkého množství materiálu, jaké klasický archeolog nikdy neprováděl.
Je zapotřebí středních archeologických kádrů a nekvalifikovaných sil v
měřítku, na jaké dosavadní archeologická pracoviště zdaleka nejsou
vybavena.
[Obsah]
Archeologické prameny představují určité přírodní předměty, třebas
pozměněné lidskou činností. Jako k přírodním předmětům se k nim také
archeolog v první řadě staví a tak je zkoumá.
Jako přírodní předměty mají archeologické prameny neomezené množství
vlastností; klasická archeologie však z tohoto celkového množství vybírala
pouze některé elementární vlastnosti, většinou takové, které bylo možno
zkoumat makroskopickým ohledáním bez užití speciálních přístrojů nebo
speciálních přírodovědeckých znalostí. Tak např. všeobecně byla
zkoumána vnější forma (tvar) předmětů, zejména forma obrysová a forma
výzdoby. Všeobecně se aplikovalo také posuzování základní hmoty (materiálu),
z níž byly předměty vyrobeny (keramika, kámen, bronz, železo). Jen ojediněle
byl zkoumán např. rozdíl mezi bronzem a mědí chemickou analýzou.
Popisy zaznamenávaly takové názorné vlastnosti pravěkých předmětů,
jako je jejich lesk či barva.
Tato klasická metodologie dovolovala zkoumat prameny jen do určité míry
a charakterizovat je jen velmi nedokonalým, abstraktním způsobem. Zaznamenáno
mohlo být jen to, co se markantně projevovalo na povrchu předmětů a bylo
přístupno nekvalifikovanému makroskopickému ohledání.
První průlom do této metodologie začal poměrně záhy - již v druhé
čtvrtině tohoto století. Tehdy si archeologové v praxi začali ve větším
měřítku uvědomovat, že výzkumy jim přinášejí velké množství důležitých
pramenů o životě pravěkých lidí, které však oni sami zpracovat nemohou,
neboť tyto předměty vyžadují kvalifikované speciální posouzení.
Jednalo se o tzv. nearteficiální prameny – tj. ty části přírody, na které
člověk svou činností pouze působil, které však úmyslně neformoval. Do této
skupiny patří např. zvířecí kosti z pravěkých sídlíšť, zbytky
obilnin, uhlíky z ohnišť atd. Patří sem také kostry samotných pravěkých
lidí (o ty se vědci začali zajímat nejdříve).
Tyto nearteficiální prameny začaly být předávány příslušným přírodovědcům,
kteří archeologům mohli sdělit jejich vlastnosti. Tím se již velmi
podstatně rozšířil okruh vlastností, kterými mohli archeologové své
prameny charakterizovat.
Po polovině tohoto století, v období nového rozmachu a zmasovění
určitých technických oborů, byl zahájen druhý průlom do klasické
archeologické metodologie. Různými přírodovědeckými metodami (zejména
chemickými, fyzikálními a jadernými) se začaly zkoumat všechny druhy
archeologických pramenů - arteficiálních i nearteficiálních. Tak se začalo
objevovat, že archeologické prameny mají i další velmi významné
vlastnosti, které jsou však bez užití speciální metodologie nezachytitelné.
Bylo například zjištěno, že všechny archeologické předměty z vypálené
hlíny mají v sobě fixováno pravěké zemské magnetické pole. To je zjištění
velmi významné, neboť charakteristiky tohoto pole se v pravěku měnily s
časem, a lze jich proto využít pro datování. Dále se např. zjistilo, že
uhlík z pravěkých ohnišť obsahuje úměrně svému stáří radioaktivní
izotop C 14, jehož změřením lze tedy určit i stáří ohniště, z něhož
uhlík pochází. Nebo např. vyšlo najevo, že hlína použitá k výrobě
pravěké keramiky obsahuje určité stopové prvky v množství, které je
charakteristické pro určité zeměpisné oblasti. Zjištěním těchto stopových
prvků lze přibližně určit, kde byla nádoba vyrobena a zda je případně
importem v místě svého nálezu.
Příkladů tohoto druhu lze dnes již uvést desítky. Je důležité si
uvědomit, že z hlediska archeologie se nejedná o nic jiného, než o zjišťování
dalších vlastností pravěkých památek. Archeolog tím, že dá svůj pramen
vyšetřit příslušnému přírodovědci, rozšiřuje jen své vlastní smysly
přírodovědcovými speciálními znalostmi a přístroji. Neni pochyby,
že jsme teprve na počátku tohoto "rozšiřování smyslů". Poměrně
nedaleká budoucnost odkryje jistě další velmi významné vlastnosti fyzikální,
chemické a jiné, které charakterizují pravěké archeologické prameny, a tím
zcela zvrátí dosavadní ráz archeologie jako vědy. Na této metamorfóze
archeologie se ve světě usilovně pracuje. Její plné prosazení bude ovšem
možné teprve tehdy, až toto "rozšíření archeologických smyslů"
bude uplatněno masově: a to je zatím zřídka proveditelné, neboť většina
postupů je stále ještě zdlouhavá a někdy i poměrně drahá.
[Obsah]
Již jsme uvedli, že archeolog přistupuje nejdříve ke svým pramenům
jako k přírodním předmětům. Takový přístup by ho ovšem sám o sobě
nemohl uspokojit. Vždyt jeho prameny nejsou jen přírodní předměty: jsou to
i předměty "lidské", které sloužily nějakému účelu a byly výsledkem
nějakého technologického postupu, třebas velmi jednoduchého. I z tohoto
hlediska je tedy třeba je zkoumat.
Klasická archeologie se spoléhala téměř výlučně na formální
ohledání svých pramenů, tj. na takové zkoumání, které se především
obracelo k tvarovým a jiným frapantním povrchovým a povrchním vlastnostem
předmětů. Pokud se zajímala o funkci předmětů, způsob jejich výroby a
podobně, pak téměř vždy jen proto, aby mohla doplnit své formálně
typologické úvahy. Všeobecně panoval názor, že pravěkou technologii není
nutno nijak zvlášt' zkoumat, neboť je evidentní.
Bližší zkoumání v několika málo minulých desítiletích však
prokázalo, že tento názor byl naivní. I pravěká výroba měla svou
poměrně složitou technologii, jejíž pochopení je nezbytné už na úrovni
popisu nálezů. Bez určitých technologických znalostí o výrobě pravěké
keramiky je např. obtížno vybrat správná kritéria, podle nichž budeme
tuto keramiku posuzovat.
Výzkum pravěkých technologií se dnes ubírá třemi hlavními
cestami. Jednak jsou zkoumány všechny reálné možnosti, které lze při výrobě
určitého předmětu uplatnit. Za druhé jsou konány pokusy s použitím různých
technologických postupů a výsledky jsou srovnávány s archeologickými předměty.
Za třetí se s největší možnou pečlivostí studují stopy, které pravěká
funkce předmětů zanechala na předmětech samých.
První cesta vede ke zkoumání jednoduchých technologických postupů
dosud používaných, ke zkoumání postupů užívaných v předindustriální
(zejména středověké) výrobě a ve výrobě tzv. primitivních národů,
které se moderní doby dožily na vývojových stupních nižších než jsou
ty, kterých dosáhla evropská společnost. Toto studium samo o sobě nepřináší
zpravidla rozhodnutí archeologických problémů, avšak je velmi významné
pro poznání skutečně možné technologie při zachování podmínek trochu
podobných podmínkám pravěkým.
Druhá cesta - konání různých pokusů - významně doplňuje cestu
první. Ověřuje reálnost těch postupů, které poznáváme převážně
jen v literární formě, a současně umožňuje vytvořit materiální předměty,
které by byly archeologickými metodami srovnatelné s pravěkými. Metodou
pokusů lze objevit také takové technologické postupy, které nebyly doposud
zachyceny první cestou.
Konečně třetí cesta - technologická analýza pravěkých předmětů
a technologických stop na jejich povrchu - navazuje na obě metody předchozí
a bez nich by ani nemohla dospět k platným závěrům. Na druhé straně je
metodou základní v tom smyslu, že jako jediná zkoumá přímo pravěké prameny,
tj. předměty, které skutečně vyrobil (nebo s jejichž pomocí vyráběl)
pravěký člověk.
[Obsah]
Revoluce, která zhruba od poloviny tohoto století probíhá v
archeologii, a která stále více nabývá na intenzitě, neznamená - jak jsme
již zdůraznili - zrušení dřívějších "klasických"
archeologických metod. Naopak: vychází z nich a zahrnuje je v sobě jako
svoji zvláštní a dosti abstraktní součást. Z hlediska té
archeologie, která se v současnosti rodí, je možno její klasickou předchůdkyni
charakterizovat asi takto:
1. Neujasněností základních i odvozených pojmů po stránce logické;
do velké míry i nezájmem o logické problémy archeologie.
2. Naprostou převahou
kvalitativního zkoumání a v důsledku toho ignorováním pravděpodobnostního
přístupu. Nezájmem o kvantitativní a strukturální vztahy v archeologickém
materiálu.
3. Posuzováním archeologických materiálů z hlediska několika málo
(většinou formálních a evidentních) vlastností. Neznalostí (a
neproveditelností) multidimenzionální analýzy. Ignorováním řady důležitých
vlastností archeologických nálezů v důsledku neznalosti speciálních (přírodovědeckých)
metodik.
To jsou ovšem jen hlavní rozdíly, které nicméně určovaly uplynulou
epochu v protikladu k epoše nastávající. Zmínili jsme se již o některých
významných aspektech nové archeologické metodologie. Nyní si blíže všimneme
jejího vlivu na archeologii jakožto vědu, na archeologa jakožto poznávající
subjekt i na organizaci archeologických pracovišť.
Archeologie, která až doposud byla vědou suverénně ovládající svůj
předmět, se počíná v mnoha směrech dělit s jinými vědami a vstupovat s
nimi do velmi komplikovaných vztahů. Podobně jako i v některých vědách přírodních,
začíná být podíl "cizích" disciplín na původní "klasické"
disciplíně tak velký, že vzniká otázka, co tedy vlastně archeologie
zkoumá, co jí vlastně zbývá z jejího předmětu, který je rozpitváván
fyzikou, chemií či jinými přírodními vědami, technologií, logikou a
matematikou. Nestává se nyní archeologie pouze disciplínou integrující
dílčí poznatky jiných věd o jejím předmětu?
V této situaci se podstatně mění i role archeologa. Ze znalce starožitností
se z něho stává spíše organizátor rozsáhlého systému informací o
archeologických pramenech. Tyto informace není z valné části schopen získávat
sám, neboť jsou příliš speciální povahy; maximálně může zasahovat
do jejich dalšího zpracování. Jeho práce vyžaduje znalosti matematiky,
logiky a dobrého přehledu přírodovědy; bez nich je jeho organizátorská i
tvůrčí činnost nemožná. Pro mnoho archeologů jsou tyto změny velmi nepříjemné:
k úspěšné práci na špici světové vědy to totiž u většiny z nich předpokládá
podstatnou změnu kvalifikace.
Archeologická pracoviště vyžadují zcela rozdílnou kvalifikační
strukturu a materiální vybavení než doposud. Převažovat na nich budou
vysoce kvalifikovaní technici a přírodovědci a kvalifikované střední kádry.
Kromě rozsáhlé laboratorní techniky budou muset být vybaveny i účinnými
stroji na zpracování informací.
Mnoho z problémů, kterých jsme se právě dotkli, má spíše
perspektivní charakter. Pokoušet se o jejich plné a okamžité řešení na
archeologických pracovištích by bylo stejně nesprávné jako pokusy je
ignorovat. Nelze také příliš spekulovat např. o tom, kdy se plně uplatní
matematizace. Může to být za několik let, ale může to také ještě trvat
několik desítiletí. V těchto věcech není totiž rozhodující jen vniřní
vývoj archeologie, nýbrž hlavně materiální podmínky výzkumu: bude třeba
nasadit daleko větší počet vysoce kvalifikovaných pracovníků a nákladných
technických zaříiení. Podstatný rozvoj archeologie v tomto směru nelze
tedy očekávat dříve, než lidská společnost podstatně zbohatne. Mnoho
lze však uskutečnit již nyní účelným využitím prostředků, které
dnes mají archeologové k dispozici. V současné době tedy jde především o
optimální organizaci archeologických pracovišť.
[Obsah]