KAM
ARCHEOLOGIE?
|
Katedra
archeologie |
Dva
eseje v naší soutěži Kam archeologie?, které se posuzovatelům zdály být
nejlepší, byly zaslány Dr Evženem Neustupným a Profesorem Glynnem Isaacem,
kteří sdílejí cenu. Nyní otiskujeme esej Dr Neustupného a esej Profesora
Isaaca otiskneme v příštím čísle. Dr Neustupný pracuje v Archeologickém
ústavu České Akademie věd a příležitostně přispíval již dříve do našeho
časopisu. Společně se svým otcem Dr Jiřím Neustupným byl jedním z autorů
svazku o Československu v knižnici "Ancient Peoples and Places".
Málo
archeologů (nebo prehistoriků) by se sjednotilo na obsažné definici své vědy.
Neexistuje ani jednomyslná odpověď na otázku, zda si zaslouží hrdé (nebo
snižující ?) označení "věda". V každém případě většina těch,
kdo cítí, že mají něco společného s moderní archeologií pravděpodobně
připustí, že tato zvláštní lidská činnost má dva důležité aspekty.
Za prvé je spojena se studiem materiálních zbytků zanechaných dávným člověkem.
Za druhé je jejím cílem odhalit alespoň některé aspekty lidské minulosti,
hlavně ty, které nebyly zaznamenány v psaných dokumentech.
Je
obtížné úplně ignorovat jeden nebo druhý z těchto aspektů archeologie. V
minulosti i nedávno ovšem existovali jednotlivci i dokonce školy, které byly
do té míry zaujaty jedním z aspektů, že druhý byl potlačen, jestliže ne
v teorii, pak v praxi. Jednak mnozí věřili, že cesta od hmotných zbytků k
historii (nebo "prehistorii") je jednoduchá a snadná, neboť nevyžaduje
nic více, než několik málo archeologických nálezů a zdravý rozum. Vedle
toho existovali archeologové, jejichž nadměrný zájem o formální aspekty
pramenů jim neponechal dost energie, aby si kladli historické otázky. Buď předpokládali,
že formální analýza je to nejlepší, co mohou pro historii udělat, nebo věřili,
že cokoliv přesahující jejich formální taxonomický a typologický přístup
je nepotřebné nebo dokonce škodlivé. Každý začátečník v evropské
archeologii může citovat řadu příkladů pro každou z těchto kategorií. Většina
romantických škol representuje první trend: positivističtí archeologové
druhý. Existuje ještě mnohem více nedávných příkladů.
Konkrétní
postoj individuálného archeologa nebo školy je určen řadou komplexních
faktorů. Existuje jasná závislost
na množství a kvalitě archeologických nálezů. Teorie a metody se v
archeologii formují na základě průměrného množství a kvality nálezů, a
tento průměr se odráží v určitém vztahu mezi uvedenými dvěma aspekty.
Jestliže počet nálezů je podstatně vyšší nebo nižší než průměr,
jeden z aspektů má tendenci být vyzdvihován a to i v případě, že nezasáhne
žádná ideologie. Určité ideologie nebo filosofie však preferují první
aspekt a jiné druhý. Obecná metodologie vědy a obecná antropologická
teorie měly původně malou důležitost, ale nedávno se staly vysoce důležité,
i když mnoho archeologů si nejsou plně vědomi tohoto faktu a houževnatě by
se bránili, že nejsou ovlivněni "nepotřebnými" všeobecnostmi. Můžeme
shrnout, že existují tři hlavní faktory, které ovlivňují vývoj
archeologického myšlení: počet a kvalita pramenů, obecný stav metodologie
vědy a antropologické teorie, a převažující ideologie.
Tyto
tři skupiny faktorů jsou vzájemně propojeny a silně se ovlivňují, takže
je často obtížné určit, který je v konkrétních podmínkách nejvýznamnější.
Přesto je jasné, že působí, a důležitost, kterou jednotliví archeologové
připisují buď "formálnímu" nebo "historickému" aspektu
své vědy je důsledkem hry těchto faktorů. Avšak obraťme se k současné
situaci.
Ti,
kdo věří, že archeologie se nachází v krizi, mohou předložit pro svoje
tvrzení závažné argumenty. Téměř všechno, co je v archeologii důležité,
je známo od počátku století. To platí nejen o metodách a teorii (pojmy
typologie, nálezového celku, archeologických kultur apod.), ale také o výsledcích.
Je pravda, že bylo zaplněno mnoho mezer, zejména v některých částech světa,
ale to neovlivnilo disciplinu jako celek. Tak například ve střední Evropě,
která je určitě z archeologického hlediska jedním z nejlépe známých
regionů, došlo k malému pokroku od dob G.Kossinny, J.Palliardiho, O.Menghina,
L.Kozłowského a mladého J.Kostrzewského. Chronologická schémata O.Montelia
a P.Reinecka pro dobu bronzovou jsou dosud užívána, a nové kultury, pokud
jsou jaké, jsou většinou podrozdělením dřívějších. Ti, kdo studují
chronologii neolitu ve střední Evropě, mohou přidat jen málo k tomu, co věděl
J.Palliardi na začátku století. Řada archeologických a historických problémů
známých v té době nebyly vyřešena. Zde je možno jmenovat alespoň původ
mnoha kultur (takových jako je volutová, nálevkovité poháry, šňůrová a
zvoncovité poháry), původ mnoha etnických skupin (jako jsou Slované), základní
hospodářství mnoha kultur (zejména kultury se šňůrovou keramikou a
zvoncovitých pohárů a celé řady skupin doby bronzové) atd. Tyto neúspěchy
jsou o to nápadnější, že množství nálezů, které mají středoevropští
archeologové k dispozici dnes, překračuje mnohonásobně to, co bylo známo
na počátku století. Obrovský počet nově prozkoumaných nalezišť nijak
podstatně nepřispěl k našemu současnému vědění. To je něco, na co by měl
každý pamatovat.
Jestliže
došlo k výraznému pokroku, bylo to na poli terénních technik, chronologie a
ekonomie, tj. právě tam, kde byly nejkonsistentněji aplikovány tzv. vědecké
metody. "Čistá" archeologie přispěla málo. Počet suchopárných
typologických studií velice vzrostl, aniž by příliš přispěl k našemu chápání
dějin dávných lidí, a "historické" a "prehistorické"
studie často používaly archeologické nálezy jako pouhé ilustrace k předpojatým
teoriím. V této situaci mnoho archeologů začalo uvažovat o samotných základech
své discipliny, aby našli cestu ze slepé uličky, do které se dostala.
Jejich základní názory snad lze sumarizovat následujcím způsobem.
Archeologické
zbytky lze charakterizovat určitými vlastnostmi a relacemi, které se stávají
jediným východiskem při rozpoznávání "pohřbené minulosti".
Studium těchto zbytků musí být systematické a nemělo by se zakládat na
"impresionistickém" přístupu: vše, co se týká prvotních pramenů
archeologie by mělo být co nejvíce objasněno a subjektivní soudy by měly být
přísně kontrolovány. Vlastnosti archeologických zbytků jsou přírodní i
lidské. To je důležité si uvědomit, neboť tyto dva druhy vlastností vyžadují
dva rozdílné přístupy.
Jako
přírodní objekty archeologické zbytky může studovat geometrie (jejich
tvar), fyzika (jejich váha, magnetické vlastnosti apod.), chemie (chemické
složení, stopové prvky apod.), biologie (antropologické, zvířecí a
botanické zbytky), mineralogie a petrografie, a všechna ostatní odvětví přírodních
věd. Každému je zřejmé, že počet přírodních vlastností každého
archeologického objektu je nekonečný. Je ovšem stejně tak jasné, že počet
těch rysů, které mohou přispět k našemu současnému poznání je omezen,
a že jeden ze způsobů, jak se archeologie rozvíjí, je právě objevování
nových rysů, které mohou obohatit naše vědění. Je to tato zvláštnost,
která způsobuje, že se vyplatí skladovat archeologické nálezy v muzeích:
žádná archeolog nemůže nikdy popsat svoje prameny takovým způsobem, že
jeho následovníci se k nim nemusí vracet.
Po
mnoho let archeologové věřili, že stačí popsat prameny v termínech jejich
každodenního života, který ovšem obsahoval některé elementární pojmy
geometrie, fyziky a jiných přírodních věd. Jsem přesvědčen, že takový
přístup nemůže trvat věčně. Archeologické nálezy musí být popisovány
s použitím všech pojmů a metod moderní vědy, i když je nemožné použít
je všechny najednou.
Existují
dvě cesty jak toho dosáhnout. Především se archeologové v mnoha případech
sami mohou stát přírodovědci to té míry, že jsou schopni aplikovat například
některá odvětví fyziky na své nálezy. Ve většině případů bude ovšem
nutné dát nálezy prozkoumat specialitům, a tento druh výzkumu bude zřejmě
v archeologii dominovat v budoucnosti. Archeologové, aniž by mohli kontrolovat
jejich výsledky jinak než na velmi všeobecné úrovni, budou muset spoléhat
na přírodovědce, kteří jim budou dodávat informace o přírodních
vlastnostech jejich nálezů.
Vlastnosti
získané tímto způsobem nejsou rozděleny náhodně, nýbrž
jsou naopak výrazně strukturovány. Moderní matematika nám dodává
prostředky, jak tyto struktury popsat kvantitativně a kvalitativně. Je zřejmě
nemožné se omezit na každodenní matematiku, neboť to by podstatně omezilo
informační kapacitu našich nálezů. Naopak, moderní matematika musí být
využita v plném rozsahu. Je jisté, že budoucnosti bude archeologie
stimulovat rozvoj matematiky stejným způsobem jako to už bylo v případě
mnoha přírodních věd. To se ale možná nestane dokud archeologie neaplikuje
na své nálezy existující matematiku.
Tím,
že studuje přírodní vlastnosti archeologických nálezů a jejich strukturování,
objevuje archeolog významné pravidelnosti, o nichž předpokládá, že jsou
objektivním odrazem pravidelností v dřívějším životě.
Mohou být vyjádřeny ve formě matematických rovnic, matic, grafů
apod. V takové formě by ovšem zůstaly vrcholně nelidské a nikdy by nám
nevyprávěly historii. Historie je skryta v matematice archeologických nálezů,
ale dokud archeolog nepoužije další procedury, nemůže je odtud extrahovat.
Naštěstí
archeologické nálezy nejsou jen přírodní předměty: byly vytvořeny člověkem
a to hluboce ovlivnilo jejich povahu. Sloužily nějakému lidskému účelu,
nebo přinejmenším jsou odrazem (produktem) takového účelu. Když se
popisují nálezy, je už zapotřebí určité chápání jejich lidských funkcí
jak technologie jejich výroby tak i užití. Všeobecně se věřilo, často
bez výslovné formulace, že pravěká technologie byla tak jednoduchá, že
musí být studována jen ve výjimečných případech. Jak dnes přiznává
mnoho archeologů, byla to jasná chyba.
Existují
tři způsoby jak studovat pravěkou (a často historickou) technologii. Za prvé,
výroba předmětu a jeho užití zanechávají na něm určité stopy, které -
jestliže přežijí - lze studovat. Za druhé, moderní experimenty mohou ukázat,
jaká aktivita skutečně produkuje stopy, nalezené na pravěkých předmětech.
Za třetí, studium technologie používané ve společnosti jednodušší než
je naše odhaluje skutečné možnosti, které se mohou objevit v prostředí ,
které není tak vzdáleno od pravěkého. I moderní poměry mohou osvětlit
starou technologii. Tato třetí cesta se často stává východiskem
technologických studií z heuristického hlediska.
A zde
se dostáváme k problému objektivity archeologického uvažování. Mnoho
archeologů, zejména těch, kteří preferují první (formální) přístup k
archeologii, věří, že jsou schopni dosáhnout plné objektivity právě užíváním
přírodovědných a matematických metod. I kdyby mohli používat pouze takové
metody (což je ovšem nemožné), nedosáhli by větší míry objektivity než
je ta obsažená v přírodních vědách. To je otázka, kterou zde nemůžeme
detailně diskutovat. Hlavní je to, že i tito "objektivní"
archeologové nemohou uniknout tomu, aby používali "subjektivní"
postupy v jednom klíčové aspektu jejich metody.
Již
jsme poznamenali, že počet vlastností a struktur, jimiž mohou být popsány
archeologické nálezy, je nekonečný. Když popisujeme nálezy, musíme dělat
výběr, tj. vybírat pouze některé vlastnosti a struktury. Ale kde je kritérium,
podle něhož lze určit vlastnosti, které se mají použít? Proč máme
popisovat tvar okraje nádoby a ne obsah helia v jeho dně? Tuto otázku nemůžeme
zodpovědět tak, že popis okraje vede k pozitivnímu výsledku, zatímco druhý
příklad nikoliv. Naše otázka by pak měla znít, co je kritériem
"pozitivního výsledku" a to vede nutně buď subjektivní odpovědi
nebo k bludnému kruhu.
Jediná
upřímná odpověď je, že vlastnosti vhodné ke sledování se vybírají na
základě naší předchozí znalosti předmětu. Tato znalost nemusí být ovšem
naší osobní zkušeností; často je to výsledek existující literatury o předmětu.
Tím se ovšem přiznává, že před studiem nálezů už o nich něco víme,
což je zdánlivě nelogické. Jakkoliv nepochopitelné to může být pro ty,
kdo byli vychováni v duchu logického empirismu, je to přesto fakt. Ti, kdy si
to uvědomují, se mohou mít na pozoru, aby toho "neznali" příliš
mnoho před [studiem] svých pramenů. Ti, kdo tuto myšlenku zavrhnou a křečovitě
se drží "plné objektivity", zabudovávají do samotných základů
svých dalších teorií nekontrolovatelné množství subjektivity.
Logický
výklad těchto "nelogických" postupů je následující. Matematické
zpracování dat dodaných přírodními vědami generuje formální struktury,
které nemají historický význam. Podobné nebo identické struktury by se
daly získat například studiem moderních typografických produktů nebo
mikrobů. Jestliže chceme dát těmto strukturám historický význam, musíme
je porovnat s historickým modelem, tj. interpretovat je v termínech souboru
pojmů, které mají "lidský" význam nebo mohou být z významných
pojmů logicky odvozeny. Použití takového modelu je absolutně nezbytné a
bez něho nelze z archeologických nálezů odvodit žádnou historii. Jsou to
právě tyto modely, které archeolog předpokládá, když začíná studovat
své nálezy.
"Historické
modely" pro archeologii se formují mnoha různými způsoby. Nejobvyklejší
z nich. který se zdá být mnoha archeologům jako "přirozený", se
odvozuje z našeho každodenního života. Jiné pocházejí z naší vlastní
historie nebo z historie jiných národů. Mnoho z nich, zvláště ty, které
se užívají pro pravěk, se odvozují z pozorování lidí, kteří z evropského
hlediska zůstali na nižším stupni vývoje.
Dejme
si příklad. Archeolog nalezne oválný kus kamene, na jednom konci klínovitý,
na druhém zašpičatělý; zvolí pro něj termím neolitická sekera. Jak ale
ví, že je to skutečně sekerka? Může argumentovat, že je to "přirozená"
doměnka a není třeba zde používat nějaký model. Tak tomu ovšem není.
Archeolog může přijít na ideu sekery jen proto, že ví ze svého současného
života jak sekera vypadá a je schopen srovnávat její tvar a jiné
charakteristiky s nějakým moderním exemplářem. Evidentně zde používá určitý
druh funkčního modelu odvozeného ze současné reality. Může být ovšem
také ovlivněn etnografií, a nemusí o tom ani vědět. Až do 19. století většina
lidí v Evropě, a mezi nimi mnoho učenců, věřili, že kamenné sekerky jsou
"hromové klíny". Teprve po objevu lidí doby kamenné v odlehlých
končinách světa se takové vysvětlení stalo nepřijatelným. Zde zasáhl
etnografický funkční model.
Jakmile
archeolog ví, že to, co má před sebou je sekera, nebo má na to alespoň
podezření, může ji efektivně popsat. Bude pak věnovat pozornost ostří,
možným stopám upevnění atd., a alespoň v prvních fázích deskripce
eliminuje rysy takové jako je barva, magnetické vlastnosti apod. Pokud nepoznáme
původní funkci archeologického předmětu, můžeme jej zřídka popsat tak,
aby deskripce byla užitečná i jiným. Kresby takových neinterpretovaných předmětů,
jejichž četné příklady nacházíme v literatuře 18. a 19. století, často
vypadají jako archeologické vtipy.
Jak
vyplývá z toho, jsme uvedli, v archeologii byly vždy používány
nearcheologické modely a bez nich by se nedalo ničeho dosáhnout. Doposud ovšem
nebyla pro jejich konstrukci a užívání formulována žádná pravidla. To zůstává
jedním z nejdůležitějších úkolů moderní archeologie. Bez takových
pravidel se modelování sotva může stát nepominutelným metodologickým nástrojem,
který polidšťuje formální přírodovědecký a matematický přístup.
Zatím
jsme pojednávali hlavně o tom, co bychom nazvali čistá archeologie, tj. o
popisu a formální a funkční analýze archeologických nálezů. To ovšem
nezahrnuje celou lidskou historii. Druhý aspekt, pro nějž bychom spíše
volili termín prehistorie, pojednává o vyšších úrovních historické
minulosti - hlavně o ekonomických nebo společenských vztazích a o
"ideologii".
Samotné
archeologické nálezy jsou zde opět málo platné. Zůstávají zcela beze
smyslu, pokud nepoužijem adekvátní model. Existuje mnoho typů prehistorických
a historických modelů. Jako v případě funkčních modelů je lze odvodit buď
z historie nebo z etnografie; lze také zkonstruovat obecný model (tj. takový,
který je obecný z určitého pohledu, tedy nikoliv universální) a to s pomocí
prvků historických a etnografických modelů a obecné sociologické teorie.
Dokonce
ani funkčně interpretované nálezy nemusí vést k uspokojivým výsledkům,
tj. k rekonstrukci plného historického obrazu minulosti. To je něco, co mnoho
archeologů popírá, neboť věří, že s použitím pouhých archeologických
nálezů a zdravého rozumu mohou rekonstruovat všechny nebo alospoň podstatné
rysy minulé společnosti. Často argumentují následujícím způsobem: když
například naleznu extrémně bohatý monumentální hrob plný zlata apod.
uprostřed pohřebiště sestávajícího z malých a špatně vybavených hrobů,
nemusím mít žádný model, abych věděl, že ten bohatý hrob patřil nějakému
králi, náčelníkovi nebo podobně. Protiklad mezi bohatým hrobem a chudými
hroby je zde dostačující. To ovšem není pravda. Můžeme samozřejmě zmíněný
protiklad konstatovat nezávisle na jakémkoliv modelu, ale jak bez historie
nebo etnografie můžeme vědět, že existovalo něco jako "král"? Představme
si eskymáckého archeologa, jehož tradice neobsahuje krále; pokud by
nestudoval Západní historii, možná by na ideu krále vůbec nepřišel. Ani
takové jednoduché pojmy jako je hrob nejsou "přirozené"; je to
produkt lidské kultury, ačkoliv poměrně časný a dnes univerzální.
Závislost
prehistorických úsudků na nějakém druhu nearcheologického modelu se stává
ještě jasnější, když přistoupíme k ještě vyšší úrovni
interpretace, například k interpretaci pravěkého náboženství. Zde lze
sotva předstírat, že jsme schopni něco dělat bez složitého historického
nebo etnografického modelu. Už základní termíny užívané při nalýze
starého náboženství jako je lovecká magie, šamanismus, úlitba, Velká
Matka, kněží atd. prozrazují nearcheologické oblasti, z nichž jsou
odvozeny.
Celkově
lze sumarizovat takto. Přírodovědci analyzují pro archeology nálezy s dělují
jim jejich přírodní vlastnosti. Pomocí moderní matematiky se archeolog dozvídá,
jak jsou nálezy strukturovány a jejich strukturu [patterning] srovnává s různými
modely. Ve sktečnosti už použití samotné matematiky je druh modelování:
modeluje se zde s pomocí formálních matematických prostředků, které jsou
konec konců odvozeny z přírodních věd, hlavně z fyziky. Všechny ostatní
modely používaní od úrovně archeologické deskripce k vyšším úrovním
historické interpretace se odvozují ze společenských věd. Použití modelů
je jediný způsob jak humanizovat nelidskou matematiku moderní archeologie.
Odtud
vyplývá, že nového poznání v archeologii se dociluje pouze a výlučně na
základě archeologických nálezů; proces generování tohoto poznání však
musí využít všechno ostatní poznání, kterého bylo až doposud dosaženo
ve všech ostatních odvětvích společenských věd. Tento proces je proto
neustálá souhra primární archeologické evidence a akumulované moudrosti
lidstva, representované nearcheologickými modely.
Dva
aspekty archeologie, které jsme diskutovali na počátku, se nyní objevují v
novém světle. Stává se jasným, že první ("formální") aspekt
se snaží absolutizovat nálezy, zatímco druhý ("historický") by
chtěl udělat totéž s modely. Je přirozené, že ani jeden z nich nemůže
uspět; je prostě nemožné úplně vytlačit z archeologie ať nálezy nebo
modely. Přílišný důraz, kladený na jeden ze svářících se pólů, může
ovšem výrazně archeologii zpomalit nebo vůbec zastavit její rozvoj.
Co by
se mělo udělat, aby se tomu zabránilo? Nevěřím, že by se dalo dělat
cokoliv efektivního. Archeologie a prehistorie půjde svou cestou bez ohledu na
dobře míněné rady kteréhokoliv autora. Co zde proto můžeme nabídnout, je
jen náš osobní názor na to, jak se naše disciplina bude v brzké
budoucnosti rozvíjet.
Především
asi nastoupí stále se zvyšující objem matematiky a přírodních věd zaváděných
do archeologie. Existuje vyhlídka, jakkoliv dosti vzdálená, že archeolog sám
bude mít málo co dodat k popisům svých nálezů různými přírodovědci.
Vzhledem ke skutečnosti, že humanistický model musí zasáhnout už na úrovni
deskripce (a tím spíše na vyšších úrovních), nemusí se ovšem obávat,
že jeho přítomnost v archeologii se jednoho dne stane nadbytečná. Poslední
vývoj na tomto poli ukazuje výrazný trend moderní archeologie ke studiu
kvantitativních vztahů mezi nálezy, k objevování a přesné deskripci
archeologických struktur, a k formalizaci základní archeologické metodologie
prostřednictvím moderní logiky.
Mnohem
méně pozornosti se zatím věnovalo teorii archeologických a prehistorických
modelů. Může to být důsledek okouzlení matematikou a její magičností,
které asi zažil každý, kdo pozoroval jak něco vyrůstá z obyčejných čísel.
Je ovšem naléhavé rozvíjet teorii modelů a aplikovat ji na konrétní případy.
Jak už jsme měli možnost podotknout, je to jediný způsob jak archeologie může
přispět lidstvu - tím, že se humanizuje.
[Obsah]