| 
 K teorii terénního výzkumu v archeologii Evžen Neustupný (Archeologické fórum 4, str. 85-94) 
  | 
      
1.
Pojetí "výzkumu" v české archeologii
3. Vyčerpatelnost archeologických pramenů
5.
Terénní
výzkum jako odpověď na otázky
1.
Pojetí "výzkumu" v české archeologii
 
Na rozdíl 
od většiny jiných  vědních oborů, a  na
rozdíl od jiných národních archeologií, se 
v české archeologii termín "výzkum" 
stal  téměř
synonymem  termínu 
"terénní výzkum". Pokud 
český archeolog  slyší
slovo "výzkum", vůbec 
ho ani nenapadne, že by se mohlo  mluvit
o výzkumu teoretickém, ale nepřipomene mu to ani třeba výzkum ekofaktů.
Tato skutečnost naznačuje, že zde došlo 
k významnému posunu významu běžných termínů
vědy.
K
takovému posunu
došlo zejména 
v padesátých a šedesátých létech.
Domnívám se, že důvody byly tři. Jedním z nich bylo 
nepochybně působení Jaroslava  Böhma,
který byl v ovzduší 50. let vedoucí  osobností české archeologie. Tento archeolog, který
nepochybně v předválečném období
prokázal vynikající vědecké
kvality, se
po II.
světové válce publikačně odmlčel.  Ačkoliv
patřil mezi politické špičky
tehdejšího režimu, nestal se marxistou. Nebylo v jeho zájmu, aby
jiní archeologové se 
zabývali  teorií: pokud
by byli marxisty, mohlo by to
znamenat určité komplikace, pokud by
vyjadřovali názory
nemarxistické,  musel
by je
někdo v oficiálním postavení
potlačovat. Bylo
tedy výhodné, ztotožnit
archeologii s její empirickou činností, s terénním výzkumem.
To je pozoruhodné,
neboť  ve svých předchozích
pracech Böhm indikoval
svůj mimořádný  zájem o 
teoretické formulace.
Je 
zajímavé, že 
Böhmovo chápání 
archeologie jakožto terénního výzkumu 
plně převzal i jeho nástupce ve
funkcích Jan Filip, ačkoliv terénní výzkum mu byl zcela cizí a sám ho
prakticky nikdy
neprováděl. Zřejmě i
on vycítil výhody takového
pojetí.
Ani
v  této
době ovšem
nebylo možné
existenci teoretických otázek 
zcela  popřít; 
i  tak se komunističtí
historici proti empirizmu v naší
archeologii stále bouřili. Na obranu archeologie
bylo možno předstírat, že teoretické
otázky se řeší
terénním  výzkumem.
Taková téze byla sice v rozporu
i s marxistickou gnoseologií a velice připomínala
jednoho z největších nepřátel dělnické třídy - pozitivismus, ale
z úst
mocných byla
přesto přijímána.
Je to jeden z dokladů, že tehdy
nešlo o prosazení nějakého filozofického názoru, nýbrž
daleko spíše o vytvoření
mocenských struktur spolehlivě kontrolujících
jednotlivé oblasti společenského života.
Tézi 
o  tom, 
že  řešení 
teoretických  problémů 
lze "vykopat", přijala
následně celá 
generace českých a slovenských
archeologů. Také oni  měli na
tomto poli svoje zájmy. Viděli totiž 
na příkladě  jiných společenských
věd, jak  se
tam  vymáhá  ideologický
žargon a povině rozkvétá
ideologický verbální
balast, a
ztotožnění  výzkumu vůbec
s terénním výzkumem  je před
takovou ponižující služebností do určité
míry chránilo (srov Kuna 1993, 390). Tím spíše,
že jejich  teorie byla 
založena  na 
typologickém paradigmatu německého typu, 
které po druhé světové  válce
bylo důsledně odteoretičněno i
ve všech 
sousedních zemích, 
takže se přiblížilo
československému předválečnému 
standardu. Takto artikulované typologické  paradigma velice
zdůrazňovalo empirický základ archeologie.
Kromě dvou uvedených ideologických důvodů nelze ovšem podcenit třetí kořen specifického pojetí výzkumu v naší archeologii - vliv pozitivistické teorie vědy, zprostředkované hlavně přírodovědou 19. století. Dodnes se u některých archeologů setkáváme s názorem, že archeologický terénní výzkum je pozorování faktů, do kterého teorie nemají co mluvit: naopak, teorie nás mohou od správného, objektivního pozorování svést. Tento názor byl sice teorií vědy už dávno překonán, ale konkrétní discipliny mají za obecnou teorií vždy určité (někdy značné) zpoždění.
[Obsah]
2.
Empirická složka archeologie a její dočasnost
Předchozí 
úvod se  mi zdál 
nutný k  tomu, abychom správně interpretovali dva termíny:
archeologický výzkum a terénní
(archeologický) výzkum. Je
to zapotřebí  k pochopení úlohy terénního výzkumu  v archeologii a  k
zamezení toho,  aby se archeologie
sama s
terénním výzkumem ztotožňovala
(srov. Neustupný 1990).
Základem pochopení každého
terénního výzkumu, ať zkoumá lokalitu
ohroženou nebo
neohroženou, je
skutečnost, že výzkum má přinést
prameny k řešení nějaké teoretické otázky. Cesta
od pramenů 
k teorii 
je ovšem
složitým postupem v několika 
krocích: od terénní analýzy 
(tj. od skutečného rozebrání  terénní
situace neboli od 
terénního výzkumu) je nutno přejít
k  analýze "laboratorní" 
(ovšem dodnes  často prováděné
holými smysly 
bez použití 
přístrojů)  vedoucí k
deskriptivním  systémům;
odtud  pak
ke generování neboli syntéze  struktur
objektivně obsažených 
v  deskriptivních systémech,
a  konečně  
k  interpretaci  neboli  vysvětlení
nalezených struktur prostřednictvím modelů
(srov. Neustupný 1986a;
1993a).
Každý ze
tří  základních kroků
(analýza, syntéza  struktur,
interpretace  prostřednictvím
modelů)  má svoje specifické 
problémy. Je nepochopitelné, jak
je možné se domnívat, že to vše lze nahradit jakousi mlhavě pojímanou
analýzou, kterou se
rozumí jednoduchá cesta od
empiricky pojatých  "nálezů" přímo k
historickým teoriím, nebo přímé
srovnání nálezové situace 
s popisy převzatými z písemných
pramenů s naprostým
opomenutím nepominutelného mezičlánku
(skutečné) analýzy pramenů a syntézy struktur.
Archeologický  terénní  výzkum 
jako empirická 
vědecká aktivita se  neprovádí
k uspokojení  pouhé obecné zvědavosti
na  to,
co  je pod  zemí,
nýbrž  - 
ve  svých  důsledcích
- k  uspokojení 
zvědavosti  vědecké. 
To ovšem znamená, že archeolog, 
který výzkum  zahajuje, musí 
mít po ruce výčet vědeckých
otázek na
různé úrovni
obecnosti  vyplývající z
jeho modelu 
minulosti  (tento
výčet  se
pak výzkumem modifikuje)
a musí
mít dobrou
představu o
tom, které konkrétní prameny a
jejich kontexty dokáží k řešení takových otázek 
přispět. Současně 
musí  mít 
přehled o
volných kapacitách  protože,
jak  uvidíme, terénní  výzkum
končí až publikací.
Vědecký 
terénní  výzkum
v archeologii 
znamená  vždy vytvoření  zpětné  vazby 
mezi  teorií 
a empirií (Neustupný 1991a). 
Teorie dává 
empirickému výzkumu
otázky,  které vyplývají 
z  teoretických  modelů  minulosti 
(méně přesně z hypotéz o 
minulosti); empirie poskytuje  prameny,
v nichž jsou obsaženy struktury, které nejen
vedou k potvrzení nebo k zamítnutí  výchozího
modelu, nýbrž svou
konkrétností jej přesahují a  mají
tak za důsledek  jeho obohacení.
Teorie je tedy nejen 
vstupem do
terénní  činnosti,
nýbrž  i jejím výstupem.
Každá
konkrétní věda
má svůj
aspekt  teoretický a
empirický. Empirický
aspekt archeologie
nelze ovšem ztotožňovat s terénním
výzkumem: existuje např. i empirický výzkum
prováděný na artefaktech a ekofaktech,
které už jsou součástí nějakých  sbírek.
Vztah teorie a empirie je dosti komplikovaný (srov. Neustupný
1993a) a  detailně se s ním na
tomto místě nebudu zabývat. Chtěl bych jenom uvést, že mnoho empiristů se
domnívá, že empirický aspekt má pro
budoucnost mnohem  větší hodnotu  než 
teorie:  ten,
kdo získal nové nálezy, bude v
budoucnosti  vždy pozitivně
hodnocen, zatímco teoretici budou zapomenuti po jednom nebo dvou desítiletích.
To je ovšem možné, protože 
teorie se skutečně  v některých obdobích obměňuje 
velmi rychle. Rychlost  obměny
nemá ovšem co dělat s hodnotou a skutečným významem vědecké práce.
V
poslední době
ovšem  prudce
narůstají  i 
změny v technice empirických výzkumů.
Protože kromě  toho terénní výzkum
závisí prokazatelně i na teoretických otázkách, které má řešit, budou
stále  rychleji zastarávat i výsledky
tohoto výzkumu. Samozřejmě, nálezy a
primární  dokumentace výzkumu
(srov. Neustupný 1994a) určitou
informaci ponesou vždy, ale neměli 
bychom být  tak nemístně 
pyšní na svoje schopnosti konce
20.století, abychom si  nepřipustili, že v budoucnosti lze očekávat terénní archeologii
zcela  nového typu. 
Naše výzkumy, třeba i s použitím 
Harrisovy matice, mohou mít pro archeology
už   na 
počátku 21.
století  asi 
takovou přitažlivost, jakou mají Krolmusovy
nálezy pro nás. Ti, kdo zbytečně prozkoumali nějaké naleziště,
se proto mohou místo chvály dočkat odsouzení.
V
důsledku  těchto
skutečností  mají jak
archeologické teorie (výsledky 
teoretických  výzkumů),
tak  i  výsledky terénních  archeologických 
výzkumů   krátký 
život. Jediný způsob, jak 
se s tím  vyrovnat, je
urychlení  koloběhu mezi empirickým 
a teoretickým  aspektem vědy;  neprodloužíme tím sice 
životnost teorií a výsledků 
empirických výzkumů, ale můžeme tím podstatně zvýšit 
jejich efekt. To ovšem vyžaduje podstatné zkrácení doby, která
uplyne mezi terénním výzkumem a jeho  
publikací  (včetně
publikace jeho
teoretického přínosu). Jinak se
stále budou množit případy,
že nálezy a jejich dokumentace  budou
odpovídat na otázky předchozího paradigmatu a 
v době publikace už nebudou
nikoho zajímat, ačkoliv při včasném
uveřejnění  by bývaly vzbudily
obrovskou pozornost (Kuna
a Klápště 1990).  To
ovšem předpokládá, že i v české  archeologii se prosadí myšlenka, 
že publikace je součástí terénního (i každého jiného) výzkumu; výzkum končí teprve publikací a nikoliv
archivováním rukopisné zprávy.
Názor, že terénní výzkum je ukončen sepsáním nálezové zprávy, platil velmi dlouho jako jedno ze základních dogmat naší archeologie. Uložení nálezové zprávy do "archivu" Archeologického ústavu jako konec terénního výzkumu byl umožněn vírou, že archeologické terénní výzkumy se v určitém slova smyslu dělají pro budoucnost. Výzkumné techniky a otázky, které k výzkumu vedly a které jsou historicky podmíněny, se často chápaly jako dokonalé, definitivní, nadčasové, na nichž už nic podstatného nelze změnit. Archeologický výzkum v rámci těchto představ vedl ke kumulaci poznatků, nikoliv ke směně toho, co dnes jmenujeme paradigmaty (k tomu srov. Neustupný 1976a; 1976b). Pokrok vědy se odehrává především v teoretické sféře, a nové prameny zasáhnou teorii nejefektivněji v době, kdy jí nejlépe svým charakterem odpovídají, tj. v době svého získání. Jedno desítiletí prodlevy může velmi podstatně erodovat přínos, jaký je v archeologických pramenech latentně obsažen.
[Obsah]
3.
Vyčerpatelnost archeologických pramenů
Terénní výzkum, tak
jak byl doposud chápán, je v archeologii jen dočasnou
empirickou aktivitou, neboť  množství
archeologických památek v terénu je
omezené a vyčerpatelné. Některé typy
památek (neporušené
mohyly, dobře zachovaná naleziště všech
typů, jeskyně apod.)
se u nás již
blíží vyčerpání.
Ve
světle vyčerpatelnosti
archeologických pramenů se jeví poněkud
jinak než doposud
tzv. systematické výzkumy neohrožených lokalit, obvykle velkých
rozměrů, tak jak byly u nás běžné za
socialismu. Tyto výzkumy byly po
ekonomické stránce umožněny
neefetivností socialistické
ekonomiky a skrytou nezaměstnaností (srov. Neustupný
1993b), a stál za nimi  ideologický
motiv demonstrativní
socialistické péče o "vědu" a
o "naši slovanskou minulost",
která nás údajně spojovala s   východní
Evropou. Zejména 
v padesátých a šedesátých létech
znamenaly  takové "systematické
výzkumy" nekontrolované   
ničení ohrožených
nalezišť, protože konsumovaly převážnou část finančních i personálních
kapacit naší archeologie. Je
ovšem nepopiratelné, že ve
své době představovaly tyto terénní výzkumy i určitý přínos,
který by si vyžadoval zvláštní nezaujaté posouzení.
Pokud
se v sedmdesátých a
osmdesátých létech postupně přecházelo
k  výzkumům
ohrožených  nalezišť,
nebylo to na základě racionálních teoretických postulátů, nýbrž
především proto, že režim po roce
1968  už nebyl ochoten demonstrovat
svou velkorysost v ideologicky tak
neefektivní sféře, jakou se stala archeologie. Slovanství už přestalo být
atraktivním heslem, a  ztotožňování
terénního výzkumu s totalitou oboru spíše
uškodilo než pomohlo. Proto vysychaly
prameny financí nutných k provádění velkých 
"systematických" výzkumů a bylo nutno se obracet jinam. Při
návyku na ztotožnění archeologie s terénní činností to pochopitelně
nebylo obrácení k teorii, nýbrž  k 
tzv. záchranným
výzkumům placeným 
investory; v oficiálním   
žargonu se
tomu říkalo 
"společenské objednávky". Objektivně
se ovšem situace  v ničení památek zlepšila.
Morální
odpovědnost  našich
generací  za
pramennou základnu celé budoucí
archeologie spočívá v  tom, aby
pokud možno maximální  prostředky,
které stát a další subjekty ze svých 
rozpočtů na
archeologii  vydávají,
byly věnovány výzkumu 
takových ohrožených  lokalit,
jaké nelze památkově chránit. Přitom
je nutno si
stále uvědomovat, že výzkum
ohrožené lokality můžeme považovat za plně efektivní 
jen tehdy,  jestliže 
už  v  současné době
přispěje k rozvoji archeologické
teorie, neboť ta jedině
může v dalším kroku zdokonalit 
terénní  činnost 
a  uvést 
tak do činnosti permanentní zpětnou vazbu mezi teorií a empirií.
To ovšem nevylučuje zcela, aby v malém rozsahu byla zkoumána i neohrožená naleziště tam, kde je to pro pokrok vědy nutné a kde téhož výsledku nelze dosáhnout výzkumem lokality ohrožené (Kuna a Klápště 1990). Zde je však třeba maximální obezřetnosti, protože ještě u nás žije hodně odchovanců dřívějších poměrů, pro které "systematický" plně vybavený výzkum trvající pokud možno celou generaci byl nejvyšším ideálem. Upřímně řečeno, je to i ideál mnoha "západních" archeologů, protože v tržní ekonomice nejsou zpravidla schopni zajistit pro takové výzkumy finanční krytí; když už, pak v zahraničí (tj. mimo mateřskou zemi), kde výzkum má ideologické nebo politické pozadí. V tom je zde situace podobná bývalým poměrům u nás.
[Obsah]
Čtenář 
si  mohl 
všimnout,  že 
jsem  vpodstatě 
v minulých odstavcích  nepoužíval
tradiční  termín "záchranné
výzkumy". Je  to 
způsobeno  tím,  že  ve skutečnosti  žádný 
výzkum archeologické  památky
nezachraňuje, a destruktivní 
výzkum (tedy všechny terénní výzkumy tradičního typu, včetně sběrů)
naopak památky  ničí (k tomu
srov. Neustupný
1992). Dochází k
tomu tím, že destruktivní  výzkum
izoluje jednotlivé prvky archeologických pramenů 
z jejich kontextu,  přičemž některé artefakty  a  zejména  
ekofakty  propouští, a 
také z kontextuálních 
informací zaznamenává  jen
některé. Termín "záchraný  výzkum"
je  škodlivý zejména svým
působením mimo archeologii, protože sugeruje dojem, že takovým výzkumem se památka 
"zachraňuje",  a 
po  jeho 
provedení  je 
tedy vše v pořádku.
Z principiálních důvodů nelze
izolovat
(a uschovat) vše a nelze zaznamenat
všechny kontextuální informace, protože je jich teoreticky nekonečné množství. Je tedy nutný výběr, který archeolog 
provádí už v  terénu; výběr
závisí - vedle individuálních
schopností a vědomostí archeologa - především na 
jeho paradigmatu. Paradigma pak klade určité otázky a
archeolog vybírá ta "fakta", která by mohla na jeho otázky dát odpověď. To, co archeolog 
už  v terénu nevybere, 
je výzkumem
nenávratně ničeno: v tomto
smyslu  se o tradičních postupech
mluví jako o výzkumu destruktivním.
Uvedu příklad z 
vlastní 
zkušenosti. V 
r. 1957  jsem prováděl malý
 výzkum posledních zbytků 
Komořanského jezera severozápadně od Mostu (na větší  výzkum
nebyly prostředky, protože v 
téže době se 
provádělo množství  plánovaných
systematických  výzkumů nijak  neohrožených lokalit). Těsně předtím  jsem opustil univerzitu, kde jsem byl vychován v souladu s  typologickým
paradigmatem. Za přirozený vrchol
archeologické  práce 
jsem  považoval 
takové  problémy jako původ 
kultur a  jejich chronologii. Chronologii jsem 
také svůj 
výzkum plně  přizpůsobil:
tomuto cíli odpovídala moje
dokumentace profilů, způsob 
odběru palynologických  vzorků
a všechno ostatní (Neustupný  1985). Dnes  bych  si pochopitelně  kladl jiné otázky a výzkum bych vedl úplně jinak. Ale dnešní paradigma není poslední: je nepochybné,
že budoucí generace  by chtěly mít
takové  informace, jaké bych ani
dnes nezaznamenal. Přitom lokalita je nenávratně zničena a další výzkum
není možný.
Některé  lokality ovšem  nezničil 
postup dolů, 
nýbrž archeologové; objektivně
vzato,  jde o tzv.
archeologickou transformaci  (Neustupný 1993a). Už 
v minulých generacích byly  takhle  postiženy celé 
mohylníky  (s dokumentací odpovídající namnoze  
starožitnickému  paradigmatu, 
tj. z dnešního  hlediska 
prakticky žádnou), a  v minulých
desítiletích  podstatné 
části  akropolí 
některých hradišť. Zničena  (ve
smyslu  destruktivního výzkumu) 
je velká  část areálu Pražského
hradu. Tím nechci říci, že z těchto výzkumů nepocházejí žádné
informace, ale  to, že tyto
informace jsou podmíněny  minulým  nebo dnešním  (někdy  zastaralým)
paradigmatem, určitými výzkumnými  metodami 
a kulturností a vzdělaností archeologa (tyto dva faktory zpravidla určují jeho zodpovědnost). Faktem zůstává, že destruktivní
výzkum archeologickou situaci destruuje, a 
tento fakt znamená trvalou ztrátu,  kterou
nikdy nelze napravit.  Myslím, že
to je  pádný  důvod  pro  maximální  rozvahu 
při  výzkumu neohrožených
lokalit nebo lokalit, které jsou "ohroženy" jen proto, že nějaký archeolog 
má 
zájem na 
jejich výzkumu a nevyvine proto žádnou snahu o jejich ochranu.
Ovšem  i 
výzkumy ohrožených 
lokalit mají destruktivní charakter, a kromě toho se 
po jejich průběhu zbytek terénní situace   
zpravidla  zničí  nearcheologickýcm  zásahem.
Optimálním  řešením by 
jistě byla  památková
ochrana  všech "nalezišť" 
a zamezení  jejich narušování. Rozsáhlý průzkum povrchovými 
sběry,  provedený 
v  poslední 
době oddělením prostorové  
archelogie Archeologického ústavu  v Praze
(Zvelebil et al. 1993;  Kuna et al.
1993; Venclová nepubl.) však 
prokazuje,  že 
v   mnoha oblastech 
je 
"nalezištěm" kontinuum  krajiny
(nebo  alespoň 
její  velké úseky 
-  Kuna 1991b); je nerealistické se 
domnívat, že tak obrovská území lze 
totálně  chránit 
před  ničením. Ničení
archeologických památek  moderní 
lidskou  činností 
je  nevyhnutelné, pokud
nechceme současný život zastavit. Podle mého názoru je ovšem možno toto
ničení minimalizovat jak  co do
jeho rozsahu, tak co do jeho důsledků.
Destruktivní výzkumy ohrožených
lokalit tedy  jsou a po určitou dobu zůstanou nutností. Máme se spokojit se se snahou pokrýt  nějakým 
výzkumem  všechny ohrožené
lokality a být  rádi, že výzkum 
"zachrání"  alespoň
něco? Tradiční pojetí "záchranných výzkumů" je jistě pohodlným,
organizačně a mentálně nenáročným
automatismem s osvědčenými  výsledky a bez rizik. Je však vůbec možná jiná alternativa než kopat a kopat to, co nám přijde pod ruku a co je ekonomicky výnosné?
Alternativu jsem v r. 1990 označil jako hospodaření s archeologickými 
prameny (nebo hospodaření s 
kulturním dědictvím - Neustupný 1991a). 
Podstatou  této výzkumné strategie
je úzké propojení teoretického výzkumu
s prací v terénu.
[Obsah]
5.
Terénní
výzkum jako odpověď na otázky
Často  podléháme 
omylu,  že logiku
zpětné vazby mezi empirickým a teoretickým aspektem archeologie mohou mít jen výzkumy 
"systematické", plánované podle vědeckých potřeb, nikoliv výzkumy
ohrožených  nalezišť, jejichž 
výběr je dán potřebami moderního života 
ležícími mimo archeologii. Ovšem i v případě výzkumu ohrožených objektů jsou možné a dokonce nutné určité volby, které (při daných a zpravidla omezených kapacitních 
možnostech)  nemohou 
být provedeny jinak než podle teoretických hledisek.
Jednou  z 
prvních  voleb 
je  problém, 
v jakém rozsahu zkoumat či  zda
detailněji nezkoumat vůbec. Za
situace, kdy nelze prozkoumat všechny bezprostředně ohrožené lokality, je
to nutná 
volba, protože jinak se zpravidla k terénnímu výzkumu vnutí 
typy nalezišť 
s vysokou pravděpodobností nalezení, takže dochází  k neustálé reprodukci 
těchže informací (např. o
knovízských sídlištích) a  na
jiné, méně nápadné  a méně 
časté typy  nalezišť se 
z důvodu omezených kapacit nedostane. Je nutno řešit otázky  o
rozsahu výzkumu (celá ohrožená
partie naleziště nebo jeho
vybrané části, omezení 
na  tzv. vzácné komponenty 
apod.) a jeho metodě (náhodný 
nebo nenáhodný  výběr
vzorku  z plochy  naleziště,
úplný  výzkum objektů  nebo jejich vzorkování, jednorázové rozhodnutí nebo sekvenční výzkum
apod.).
Druhou volbou je důraz na určité otázky  a tím  i na
prameny, o nichž se předpokládá, že
je umožní řešit. Lze se věnovat získání 
maximálního počtu artefaktů (zejména pro chronologické studie), přednostnímu získávání ekofaktů (pro velmi zanedbané
studium  tzv. životního prostředí minulých lidí), prostorovému rozložení nálezové situace (hranice jednotlivých komponent apod.), množství  určitých objektů
(např. pro demografické odhady) atd.
S tím souvisí již zmíněná
metoda výzkumu. Námitka, že to všechno
se má získat v maximálním množství, 
je pokrytecká, protože je zcela nerealistická. Určité preference
zde vždy jsou a být musí. Ačkoliv 
při každém terénním výzkumu by se povinně měly získat
určité standardní informace (přičemž 
tento standard se nutně bude měnit), vědecký postup nadto přináší materiál k řešení zvlášních otázek,
které jsou důsledkem objektivních okolností výzkumu 
i  
skutečností subjektivních, např.
specielného zájmu konkrétního vedoucího výzkumu.
Je tudíž absurdní se domnívat, že při každém výzkumu lze získat 
maximum artefaktů, ekofaktů
a dalších poznatků pro řešení 
všech možných otázek. Pokud si 
to archeologie uvědomí, získá tím možnost svůj výběr dostat alespoň částečně
pod kontrolu. Pokud budeme trvat 
na tom, že každý výzkum má naleziště prozkoumat ve stejné míře, ztratíme tím jakoukoliv kontrolu nad svou činností, protože
volby budou podvědomé nebo
náhodné a praxe se bude lišit od deklarovaných záměrů.
V
takovém případě se terénní činnost stane rutinou, která má s vědou jen
málo společného, a která proto vědě přinese
jen málo. Z minulého období nám
zůstalo v podvědomí,  že  "záchranný  výzkum"  může být prováděn s menším rozmyslem a v podstatě ledabyleji než výzkum "systematický": jakoby ohrožená památka nám měla
být vděčna, že z ní
"zachráníme" alespoň něco
a nenecháme zničit vše. Taková
vděčnost  je představitelná jen
v situaci, kdy velká část prostředků se věnuje na "systematické" výzkumy
neohrožených lokalit, které se dostaly do "státního plánu".
[Obsah]
Existuje 
ještě  řada  
dalších  problémů 
teorie  terénního výzkumu 
v archeologii.  Je to  např.
vymezení  typů terénní činnosti 
jako  je 
destruktivní  výzkum, 
povrchové  sběry,
nedestruktivní  druhy výzkumu  atd. Stranou  ponechávám
také diskusi    jednotek   
archeologických    pramenů,   
jejich kontinuálního  či 
diskrétního   rozložení,  otázku 
vlastní izolace  artefaktů a  ekofaktů
v  průběhu materiální analýzy
archeologických  komplexů 
a  s 
tím související dokumentaci kontextů 
apod.  V 
následujících  odstavcích 
bych se chtěl dotknout  některých 
problémů  obecné 
metodologie terénních výzkumů.  Nemám  
zde  ovšem 
na   mysli 
konkrétní  pomůcky a
postupy,  o 
kterých  se 
zpravidla  mluví 
v  souvislosti s metodologií 
terénního výzkumu,  a  na 
něž se  často celá
problematika  terénní archeologie 
redukuje (dochází  k tomu
nejen  u  nás, 
nýbrž  i 
v  zahraničí: srov. četné příručky k provádění terénního
výzkumu).
V
centru 
pozornosti archeologie zatím zpravidla byl výzkum jednotlivých objektů případně profilů. Výzkum
naleziště se chápal (a  většinou ještě chápe) jako suma, kumulace výzkumu jednotlivých objektů a profilů;
metodologie výzkumu byla proto metodologií výzkumu objektů
a profilů. Terénní práce se prakticky vždy soustřeďovaly do středu
nalezišť; ukazuje na to mimo jiné i 
skutečnost, že např. problém okraje naleziště vlastně neexistoval. Pokud
někoho zajímal, pak zpravidla proto, aby se okraji vyhnul, protože tam objekty řídly a
nakonec už se nenašlo vůbec nic (zde odhlížím od některých  výjimek jako jsou např. neolitické
Bylany, kde došlo k hledání rozsahu
nalezišť a kladení celé řady jiných významných otázek).
Problémy jako je okraj naleziště
(srov.  Neustupný 1973) se  vlastně
naléhavěji  vynořily teprve po
formulaci nových teoretických  pojmů
sídelního areálu a komponenty (k tomu  Neustupný 1986; 1991a; Kuna 1991b
aj.; souhrnně a s
bibliografií  Neustupný
1994b). V
souvislosti s tím byly na  novém základě formulovány
úlohy  jako je výzkum celých mikroregionů a regionů, výzkum   "industriálních 
zón" (Venclová 1994), vymezení pojmů jako je prázdná komponenta, řídká komponenta apod.; současně s tím
byly navrženy některé metody k jejich studiu (Neustupný 1982;
1987). Při přístupu
k podobným otázkám byly využity i zatím 
nestandardní prostředky archeologické teorie jako je demografický výzkum (Neustupný
1984).
Ve všech uvedených případech  hraje
významnou roli pojem vzorkování a jeho významného typu, náhodného vzorkování. Je to 
výsledek poznání,  že v případě rozsáhlých celků není realistické pomýšlet na prozkoumání všeho. To jasně vysvítá např. z 
velikosti tzv. Pětipeské  pánve
(Smrž 1982),  která měla  být
prakticky celá zničena 
těžbou nekvalitního uhlí
(později bylo od těchto plánů upuštěno). Náhodné vzorkování, které bylo např. úspěšně
realizováno při sběrech v rámci projektu ALRNB  (Kuna
et al. 1993)  a při sběrech N.Venclové na Kladensku (Venclová
1994),
vytváří předpoklad pro využití dalších návazných metod.
Při výzkumu rozsáhlých terénních celků se ovšem vždy bude využívat povrchových sběrů, jejichž metodika je nyní ze
všech druhů terénní činnosti nejdůkladněji vypracována (Kuna
1995). Jak poukázala  řada autorů, představují ovšem sběry pouze jeden typ výzkumné činnosti v terénu, a stejně jako i
typy jiné, má kromě řady výhod i některé nevýhody a nemůže se proto stát
synonymem pro terénní výzkum obecně.
***
Tímto 
příspěvkem  jsem 
chtěl  poukázat 
na  skutečnost, že i
archeologický  terénní 
výzkum  má 
svou  teorii. Není to v žádném  případě soubor praktických rutin, které může vykonávat kdokoliv. Tím
nechci říci, že  v řetězci výzkumné
činnosti v  terénu musí být vědecký prvek přítomen ve všech jeho článcích.
Zkušenosti  ze zahraničí 
ukazují,  že asi dlouho bude přežívat tradice "záchranných výzkumů",
které budou vycházet nikoliv z  teoretických
potřeb vědy,  nýbrž z potřeb obživy archeologů,  a jejichž  produkty budou končit ve sklepích zámků, aniž  by 
vytvářely  jakoukoliv 
zpětnou vazbu mezi empirí
a teorií. Je jisté, že ani takové
nálezy nebudou pro budoucnost zcela bezcenné, i když se mohou ocitnout v roli, kterou dnes mají v archeologických sbírkách
ojedinělé nálezy keramiky  učiněné v 19. století. Tím 
chci naznačit, že minimální
bude nejen jejich hodnota vědecká, nýbrž i hodnota památková, protože ta
je na vědecké hodnotě závislá.
Myslím, že  v současné době  jde
především o  to, aby se pokud 
možno nejvíce  archeologů bylo  ochotno
zamýšlet  nad teoretickými otázkami
terénního výzkumu.
[Obsah]
Bibliografii 
k  danému 
tématu  jsem systematicky
nesbíral; uvádím zde proto je některé vlastní
práce a ty, které přímo zmiňuji v textu.
Kuna,
M. 1991a:  The structuring  of
prehistoric  landscape. Antiquity
65, No.247:332-347.
Kuna,
M. 1991b: Návrh systému evidence archeologických
nalezišť. Archeologické fórum 2:25-48.
Kuna,
M. 1993: 
Post-processual archaeology from a post-Marxist  perspective. 
Archeologické rozhledy 45:390-395.
Kuna, M. 1995:
Archeologický  průzkum povrchovými sběry. Zprávy
ČAS, Praha Suppl. 23.
Kuna,
M. -
 Klápště,
J.
1990: 
Poznámky  ke koncepci terénní
archeologické práce. Archeologické rozhledy 42:435-445.
Kuna,
M. - M.
Zvelebil
-
P. Foster - D. Dreslerová 1993:
Field survey  and   landscape  archaeology 
research  design: Methodology
of a regional field survey in Bohemia (Povrchový průzkum
a  krajinná archeologie:
Program a
metodika regionálního  průzkumu 
v  Čechách).
Památky archeologické
84-2:110-130.
Neustupný,
E. 1973: Sekvenční  metoda
vedení archeologických výzkumů. Archeologické rozhledy 25:300-328.
Neustupný,
E. 1976a: Paradigmata 
ve středoevropském  neolitu a eneolitu.  Sborník 
prací   filozofické  fakulty  brněnské
univerzity E 20-21:125-132.
Neustupný,
E. 1976b: Paradigm Lost. In: Glockenbechersymposium Oberried 1974.
Bussum-Haarlem 241-248.
Neustupný,
E. 1982: 
Optimalizace  výzkumu  archeologického
regionu.  In: 
Metodologické problémy československé
archeologie. Praha 178-182.
Neustupný,
E. 1984: 
Archeologická  prospekce s 
využitím pravděpodobnostních metod.
In: Nové
prospekční  metody v
archeologii (Výzkumy v  Čechách,
Supplementum 1984). Praha 105-130.
Neustupný,
E. 1985: 
K holocénu Komořanského  jezera.
Památky archeologické 76:9-70.
Neustupný,
E. 1986a:  Nástin  archeologické 
metody. Archeologické rozhledy 38:525-549.
Neustupný,
E. 1986b: 
Sídelní   areály 
pravěkých  zemědělců.
Památky archeologické 77:226-234.
Neustupný,
E. 1987:  Theoretisches    zur   
Erforschung archäologischer   
Mikroregionen.    In:   
E.Černá   (ed.), Archäologische
Rettungstätigkeit  in den
Braunkohlengebieten und die Problematik  der
siedlungsgeschichtlichen Forschung. Praha 299-301.
Neustupný,
E. 1989:  Die Besiedlung Böhmens 
im Äneolithikum. In:  Das  Aeneolithikum  und 
die  frueheste Bronzezeit
(C14 3000-2000  b.c.) in 
Mitteleuropa (Praehistorica  15).
Praha 81-84.
Neustupný,
E. 1990:  
W.Hensel,  L.Donato, 
S.Tabaczynski: Teoria  i 
praktyka  badan 
archeologicznych 1. Archaeologia Polona XXVIII:248-260.
Neustupný,
E. 1991a:. 
Kam  česká 
archeologie? Archeologické rozhledy 43:361-370.
Neustupný,
E. 1991b: Community areas of  prehistoric
farmers in Bohemia. Antiquity 65:326-331.
Neustupný,
E. 1992: 
Zachraňujeme  archeologické  památky?
Zprávy památkové péče 52:18-20.
Neustupný,
E. 1993a: Archaeological 
Method. Cambridge: CUP.
Neustupný,
E. 1993b: Czechoslovakia:  the
last  three years. Antiquity
67:129-134.
Neustupný,
E. 1994a:  Role   databází  
v  archeologii. Archeologické
rozhledy XLVI:121-128.
Neustupný,
E. 1994b:  Settlement  area 
theory in Bohemian archaeology. Památky archeologické - Supplementum
1:248-258.
Venclová,
N. 1994: Field  survey of a
prehistoric industrial region. Památky archeologické - Supplementum 1, 239-247
Venclová, N. 1995: Settlement area,
production area and industrial zone.  In:
M.Kuna,  N.Venclová (Eds.), 
Whither archaeology? Praha 1995
Zvelebil,
M. - J. Beneš - M. Kuna 1993: Ancient Landscape Reconstruction in 
North Bohemia -  Landscape
and Settlement Programme (Projekty Rekonstrukce krajiny v severních Čechách -
Krajina a sídla). Památky archeologické 84-2:93-95.