![]() |
K teorii terénního výzkumu v archeologii Evžen Neustupný (Archeologické fórum 4, str. 85-94)
|
1.
Pojetí "výzkumu" v české archeologii
3. Vyčerpatelnost archeologických pramenů
5.
Terénní
výzkum jako odpověď na otázky
1.
Pojetí "výzkumu" v české archeologii
Na rozdíl
od většiny jiných vědních oborů, a na
rozdíl od jiných národních archeologií, se
v české archeologii termín "výzkum"
stal téměř
synonymem termínu
"terénní výzkum". Pokud
český archeolog slyší
slovo "výzkum", vůbec
ho ani nenapadne, že by se mohlo mluvit
o výzkumu teoretickém, ale nepřipomene mu to ani třeba výzkum ekofaktů.
Tato skutečnost naznačuje, že zde došlo
k významnému posunu významu běžných termínů
vědy.
K
takovému posunu
došlo zejména
v padesátých a šedesátých létech.
Domnívám se, že důvody byly tři. Jedním z nich bylo
nepochybně působení Jaroslava Böhma,
který byl v ovzduší 50. let vedoucí osobností české archeologie. Tento archeolog, který
nepochybně v předválečném období
prokázal vynikající vědecké
kvality, se
po II.
světové válce publikačně odmlčel. Ačkoliv
patřil mezi politické špičky
tehdejšího režimu, nestal se marxistou. Nebylo v jeho zájmu, aby
jiní archeologové se
zabývali teorií: pokud
by byli marxisty, mohlo by to
znamenat určité komplikace, pokud by
vyjadřovali názory
nemarxistické, musel
by je
někdo v oficiálním postavení
potlačovat. Bylo
tedy výhodné, ztotožnit
archeologii s její empirickou činností, s terénním výzkumem.
To je pozoruhodné,
neboť ve svých předchozích
pracech Böhm indikoval
svůj mimořádný zájem o
teoretické formulace.
Je
zajímavé, že
Böhmovo chápání
archeologie jakožto terénního výzkumu
plně převzal i jeho nástupce ve
funkcích Jan Filip, ačkoliv terénní výzkum mu byl zcela cizí a sám ho
prakticky nikdy
neprováděl. Zřejmě i
on vycítil výhody takového
pojetí.
Ani
v této
době ovšem
nebylo možné
existenci teoretických otázek
zcela popřít;
i tak se komunističtí
historici proti empirizmu v naší
archeologii stále bouřili. Na obranu archeologie
bylo možno předstírat, že teoretické
otázky se řeší
terénním výzkumem.
Taková téze byla sice v rozporu
i s marxistickou gnoseologií a velice připomínala
jednoho z největších nepřátel dělnické třídy - pozitivismus, ale
z úst
mocných byla
přesto přijímána.
Je to jeden z dokladů, že tehdy
nešlo o prosazení nějakého filozofického názoru, nýbrž
daleko spíše o vytvoření
mocenských struktur spolehlivě kontrolujících
jednotlivé oblasti společenského života.
Tézi
o tom,
že řešení
teoretických problémů
lze "vykopat", přijala
následně celá
generace českých a slovenských
archeologů. Také oni měli na
tomto poli svoje zájmy. Viděli totiž
na příkladě jiných společenských
věd, jak se
tam vymáhá ideologický
žargon a povině rozkvétá
ideologický verbální
balast, a
ztotožnění výzkumu vůbec
s terénním výzkumem je před
takovou ponižující služebností do určité
míry chránilo (srov Kuna 1993, 390). Tím spíše,
že jejich teorie byla
založena na
typologickém paradigmatu německého typu,
které po druhé světové válce
bylo důsledně odteoretičněno i
ve všech
sousedních zemích,
takže se přiblížilo
československému předválečnému
standardu. Takto artikulované typologické paradigma velice
zdůrazňovalo empirický základ archeologie.
Kromě dvou uvedených ideologických důvodů nelze ovšem podcenit třetí kořen specifického pojetí výzkumu v naší archeologii - vliv pozitivistické teorie vědy, zprostředkované hlavně přírodovědou 19. století. Dodnes se u některých archeologů setkáváme s názorem, že archeologický terénní výzkum je pozorování faktů, do kterého teorie nemají co mluvit: naopak, teorie nás mohou od správného, objektivního pozorování svést. Tento názor byl sice teorií vědy už dávno překonán, ale konkrétní discipliny mají za obecnou teorií vždy určité (někdy značné) zpoždění.
[Obsah]
2.
Empirická složka archeologie a její dočasnost
Předchozí
úvod se mi zdál
nutný k tomu, abychom správně interpretovali dva termíny:
archeologický výzkum a terénní
(archeologický) výzkum. Je
to zapotřebí k pochopení úlohy terénního výzkumu v archeologii a k
zamezení toho, aby se archeologie
sama s
terénním výzkumem ztotožňovala
(srov. Neustupný 1990).
Základem pochopení každého
terénního výzkumu, ať zkoumá lokalitu
ohroženou nebo
neohroženou, je
skutečnost, že výzkum má přinést
prameny k řešení nějaké teoretické otázky. Cesta
od pramenů
k teorii
je ovšem
složitým postupem v několika
krocích: od terénní analýzy
(tj. od skutečného rozebrání terénní
situace neboli od
terénního výzkumu) je nutno přejít
k analýze "laboratorní"
(ovšem dodnes často prováděné
holými smysly
bez použití
přístrojů) vedoucí k
deskriptivním systémům;
odtud pak
ke generování neboli syntéze struktur
objektivně obsažených
v deskriptivních systémech,
a konečně
k interpretaci neboli vysvětlení
nalezených struktur prostřednictvím modelů
(srov. Neustupný 1986a;
1993a).
Každý ze
tří základních kroků
(analýza, syntéza struktur,
interpretace prostřednictvím
modelů) má svoje specifické
problémy. Je nepochopitelné, jak
je možné se domnívat, že to vše lze nahradit jakousi mlhavě pojímanou
analýzou, kterou se
rozumí jednoduchá cesta od
empiricky pojatých "nálezů" přímo k
historickým teoriím, nebo přímé
srovnání nálezové situace
s popisy převzatými z písemných
pramenů s naprostým
opomenutím nepominutelného mezičlánku
(skutečné) analýzy pramenů a syntézy struktur.
Archeologický terénní výzkum
jako empirická
vědecká aktivita se neprovádí
k uspokojení pouhé obecné zvědavosti
na to,
co je pod zemí,
nýbrž -
ve svých důsledcích
- k uspokojení
zvědavosti vědecké.
To ovšem znamená, že archeolog,
který výzkum zahajuje, musí
mít po ruce výčet vědeckých
otázek na
různé úrovni
obecnosti vyplývající z
jeho modelu
minulosti (tento
výčet se
pak výzkumem modifikuje)
a musí
mít dobrou
představu o
tom, které konkrétní prameny a
jejich kontexty dokáží k řešení takových otázek
přispět. Současně
musí mít
přehled o
volných kapacitách protože,
jak uvidíme, terénní výzkum
končí až publikací.
Vědecký
terénní výzkum
v archeologii
znamená vždy vytvoření zpětné vazby
mezi teorií
a empirií (Neustupný 1991a).
Teorie dává
empirickému výzkumu
otázky, které vyplývají
z teoretických modelů minulosti
(méně přesně z hypotéz o
minulosti); empirie poskytuje prameny,
v nichž jsou obsaženy struktury, které nejen
vedou k potvrzení nebo k zamítnutí výchozího
modelu, nýbrž svou
konkrétností jej přesahují a mají
tak za důsledek jeho obohacení.
Teorie je tedy nejen
vstupem do
terénní činnosti,
nýbrž i jejím výstupem.
Každá
konkrétní věda
má svůj
aspekt teoretický a
empirický. Empirický
aspekt archeologie
nelze ovšem ztotožňovat s terénním
výzkumem: existuje např. i empirický výzkum
prováděný na artefaktech a ekofaktech,
které už jsou součástí nějakých sbírek.
Vztah teorie a empirie je dosti komplikovaný (srov. Neustupný
1993a) a detailně se s ním na
tomto místě nebudu zabývat. Chtěl bych jenom uvést, že mnoho empiristů se
domnívá, že empirický aspekt má pro
budoucnost mnohem větší hodnotu než
teorie: ten,
kdo získal nové nálezy, bude v
budoucnosti vždy pozitivně
hodnocen, zatímco teoretici budou zapomenuti po jednom nebo dvou desítiletích.
To je ovšem možné, protože
teorie se skutečně v některých obdobích obměňuje
velmi rychle. Rychlost obměny
nemá ovšem co dělat s hodnotou a skutečným významem vědecké práce.
V
poslední době
ovšem prudce
narůstají i
změny v technice empirických výzkumů.
Protože kromě toho terénní výzkum
závisí prokazatelně i na teoretických otázkách, které má řešit, budou
stále rychleji zastarávat i výsledky
tohoto výzkumu. Samozřejmě, nálezy a
primární dokumentace výzkumu
(srov. Neustupný 1994a) určitou
informaci ponesou vždy, ale neměli
bychom být tak nemístně
pyšní na svoje schopnosti konce
20.století, abychom si nepřipustili, že v budoucnosti lze očekávat terénní archeologii
zcela nového typu.
Naše výzkumy, třeba i s použitím
Harrisovy matice, mohou mít pro archeology
už na
počátku 21.
století asi
takovou přitažlivost, jakou mají Krolmusovy
nálezy pro nás. Ti, kdo zbytečně prozkoumali nějaké naleziště,
se proto mohou místo chvály dočkat odsouzení.
V
důsledku těchto
skutečností mají jak
archeologické teorie (výsledky
teoretických výzkumů),
tak i výsledky terénních archeologických
výzkumů krátký
život. Jediný způsob, jak
se s tím vyrovnat, je
urychlení koloběhu mezi empirickým
a teoretickým aspektem vědy; neprodloužíme tím sice
životnost teorií a výsledků
empirických výzkumů, ale můžeme tím podstatně zvýšit
jejich efekt. To ovšem vyžaduje podstatné zkrácení doby, která
uplyne mezi terénním výzkumem a jeho
publikací (včetně
publikace jeho
teoretického přínosu). Jinak se
stále budou množit případy,
že nálezy a jejich dokumentace budou
odpovídat na otázky předchozího paradigmatu a
v době publikace už nebudou
nikoho zajímat, ačkoliv při včasném
uveřejnění by bývaly vzbudily
obrovskou pozornost (Kuna
a Klápště 1990). To
ovšem předpokládá, že i v české archeologii se prosadí myšlenka,
že publikace je součástí terénního (i každého jiného) výzkumu; výzkum končí teprve publikací a nikoliv
archivováním rukopisné zprávy.
Názor, že terénní výzkum je ukončen sepsáním nálezové zprávy, platil velmi dlouho jako jedno ze základních dogmat naší archeologie. Uložení nálezové zprávy do "archivu" Archeologického ústavu jako konec terénního výzkumu byl umožněn vírou, že archeologické terénní výzkumy se v určitém slova smyslu dělají pro budoucnost. Výzkumné techniky a otázky, které k výzkumu vedly a které jsou historicky podmíněny, se často chápaly jako dokonalé, definitivní, nadčasové, na nichž už nic podstatného nelze změnit. Archeologický výzkum v rámci těchto představ vedl ke kumulaci poznatků, nikoliv ke směně toho, co dnes jmenujeme paradigmaty (k tomu srov. Neustupný 1976a; 1976b). Pokrok vědy se odehrává především v teoretické sféře, a nové prameny zasáhnou teorii nejefektivněji v době, kdy jí nejlépe svým charakterem odpovídají, tj. v době svého získání. Jedno desítiletí prodlevy může velmi podstatně erodovat přínos, jaký je v archeologických pramenech latentně obsažen.
[Obsah]
3.
Vyčerpatelnost archeologických pramenů
Terénní výzkum, tak
jak byl doposud chápán, je v archeologii jen dočasnou
empirickou aktivitou, neboť množství
archeologických památek v terénu je
omezené a vyčerpatelné. Některé typy
památek (neporušené
mohyly, dobře zachovaná naleziště všech
typů, jeskyně apod.)
se u nás již
blíží vyčerpání.
Ve
světle vyčerpatelnosti
archeologických pramenů se jeví poněkud
jinak než doposud
tzv. systematické výzkumy neohrožených lokalit, obvykle velkých
rozměrů, tak jak byly u nás běžné za
socialismu. Tyto výzkumy byly po
ekonomické stránce umožněny
neefetivností socialistické
ekonomiky a skrytou nezaměstnaností (srov. Neustupný
1993b), a stál za nimi ideologický
motiv demonstrativní
socialistické péče o "vědu" a
o "naši slovanskou minulost",
která nás údajně spojovala s východní
Evropou. Zejména
v padesátých a šedesátých létech
znamenaly takové "systematické
výzkumy" nekontrolované
ničení ohrožených
nalezišť, protože konsumovaly převážnou část finančních i personálních
kapacit naší archeologie. Je
ovšem nepopiratelné, že ve
své době představovaly tyto terénní výzkumy i určitý přínos,
který by si vyžadoval zvláštní nezaujaté posouzení.
Pokud
se v sedmdesátých a
osmdesátých létech postupně přecházelo
k výzkumům
ohrožených nalezišť,
nebylo to na základě racionálních teoretických postulátů, nýbrž
především proto, že režim po roce
1968 už nebyl ochoten demonstrovat
svou velkorysost v ideologicky tak
neefektivní sféře, jakou se stala archeologie. Slovanství už přestalo být
atraktivním heslem, a ztotožňování
terénního výzkumu s totalitou oboru spíše
uškodilo než pomohlo. Proto vysychaly
prameny financí nutných k provádění velkých
"systematických" výzkumů a bylo nutno se obracet jinam. Při
návyku na ztotožnění archeologie s terénní činností to pochopitelně
nebylo obrácení k teorii, nýbrž k
tzv. záchranným
výzkumům placeným
investory; v oficiálním
žargonu se
tomu říkalo
"společenské objednávky". Objektivně
se ovšem situace v ničení památek zlepšila.
Morální
odpovědnost našich
generací za
pramennou základnu celé budoucí
archeologie spočívá v tom, aby
pokud možno maximální prostředky,
které stát a další subjekty ze svých
rozpočtů na
archeologii vydávají,
byly věnovány výzkumu
takových ohrožených lokalit,
jaké nelze památkově chránit. Přitom
je nutno si
stále uvědomovat, že výzkum
ohrožené lokality můžeme považovat za plně efektivní
jen tehdy, jestliže
už v současné době
přispěje k rozvoji archeologické
teorie, neboť ta jedině
může v dalším kroku zdokonalit
terénní činnost
a uvést
tak do činnosti permanentní zpětnou vazbu mezi teorií a empirií.
To ovšem nevylučuje zcela, aby v malém rozsahu byla zkoumána i neohrožená naleziště tam, kde je to pro pokrok vědy nutné a kde téhož výsledku nelze dosáhnout výzkumem lokality ohrožené (Kuna a Klápště 1990). Zde je však třeba maximální obezřetnosti, protože ještě u nás žije hodně odchovanců dřívějších poměrů, pro které "systematický" plně vybavený výzkum trvající pokud možno celou generaci byl nejvyšším ideálem. Upřímně řečeno, je to i ideál mnoha "západních" archeologů, protože v tržní ekonomice nejsou zpravidla schopni zajistit pro takové výzkumy finanční krytí; když už, pak v zahraničí (tj. mimo mateřskou zemi), kde výzkum má ideologické nebo politické pozadí. V tom je zde situace podobná bývalým poměrům u nás.
[Obsah]
Čtenář
si mohl
všimnout, že
jsem vpodstatě
v minulých odstavcích nepoužíval
tradiční termín "záchranné
výzkumy". Je to
způsobeno tím, že ve skutečnosti žádný
výzkum archeologické památky
nezachraňuje, a destruktivní
výzkum (tedy všechny terénní výzkumy tradičního typu, včetně sběrů)
naopak památky ničí (k tomu
srov. Neustupný
1992). Dochází k
tomu tím, že destruktivní výzkum
izoluje jednotlivé prvky archeologických pramenů
z jejich kontextu, přičemž některé artefakty a zejména
ekofakty propouští, a
také z kontextuálních
informací zaznamenává jen
některé. Termín "záchraný výzkum"
je škodlivý zejména svým
působením mimo archeologii, protože sugeruje dojem, že takovým výzkumem se památka
"zachraňuje", a
po jeho
provedení je
tedy vše v pořádku.
Z principiálních důvodů nelze
izolovat
(a uschovat) vše a nelze zaznamenat
všechny kontextuální informace, protože je jich teoreticky nekonečné množství. Je tedy nutný výběr, který archeolog
provádí už v terénu; výběr
závisí - vedle individuálních
schopností a vědomostí archeologa - především na
jeho paradigmatu. Paradigma pak klade určité otázky a
archeolog vybírá ta "fakta", která by mohla na jeho otázky dát odpověď. To, co archeolog
už v terénu nevybere,
je výzkumem
nenávratně ničeno: v tomto
smyslu se o tradičních postupech
mluví jako o výzkumu destruktivním.
Uvedu příklad z
vlastní
zkušenosti. V
r. 1957 jsem prováděl malý
výzkum posledních zbytků
Komořanského jezera severozápadně od Mostu (na větší výzkum
nebyly prostředky, protože v
téže době se
provádělo množství plánovaných
systematických výzkumů nijak neohrožených lokalit). Těsně předtím jsem opustil univerzitu, kde jsem byl vychován v souladu s typologickým
paradigmatem. Za přirozený vrchol
archeologické práce
jsem považoval
takové problémy jako původ
kultur a jejich chronologii. Chronologii jsem
také svůj
výzkum plně přizpůsobil:
tomuto cíli odpovídala moje
dokumentace profilů, způsob
odběru palynologických vzorků
a všechno ostatní (Neustupný 1985). Dnes bych si pochopitelně kladl jiné otázky a výzkum bych vedl úplně jinak. Ale dnešní paradigma není poslední: je nepochybné,
že budoucí generace by chtěly mít
takové informace, jaké bych ani
dnes nezaznamenal. Přitom lokalita je nenávratně zničena a další výzkum
není možný.
Některé lokality ovšem nezničil
postup dolů,
nýbrž archeologové; objektivně
vzato, jde o tzv.
archeologickou transformaci (Neustupný 1993a). Už
v minulých generacích byly takhle postiženy celé
mohylníky (s dokumentací odpovídající namnoze
starožitnickému paradigmatu,
tj. z dnešního hlediska
prakticky žádnou), a v minulých
desítiletích podstatné
části akropolí
některých hradišť. Zničena (ve
smyslu destruktivního výzkumu)
je velká část areálu Pražského
hradu. Tím nechci říci, že z těchto výzkumů nepocházejí žádné
informace, ale to, že tyto
informace jsou podmíněny minulým nebo dnešním (někdy zastaralým)
paradigmatem, určitými výzkumnými metodami
a kulturností a vzdělaností archeologa (tyto dva faktory zpravidla určují jeho zodpovědnost). Faktem zůstává, že destruktivní
výzkum archeologickou situaci destruuje, a
tento fakt znamená trvalou ztrátu, kterou
nikdy nelze napravit. Myslím, že
to je pádný důvod pro maximální rozvahu
při výzkumu neohrožených
lokalit nebo lokalit, které jsou "ohroženy" jen proto, že nějaký archeolog
má
zájem na
jejich výzkumu a nevyvine proto žádnou snahu o jejich ochranu.
Ovšem i
výzkumy ohrožených
lokalit mají destruktivní charakter, a kromě toho se
po jejich průběhu zbytek terénní situace
zpravidla zničí nearcheologickýcm zásahem.
Optimálním řešením by
jistě byla památková
ochrana všech "nalezišť"
a zamezení jejich narušování. Rozsáhlý průzkum povrchovými
sběry, provedený
v poslední
době oddělením prostorové
archelogie Archeologického ústavu v Praze
(Zvelebil et al. 1993; Kuna et al.
1993; Venclová nepubl.) však
prokazuje, že
v mnoha oblastech
je
"nalezištěm" kontinuum krajiny
(nebo alespoň
její velké úseky
- Kuna 1991b); je nerealistické se
domnívat, že tak obrovská území lze
totálně chránit
před ničením. Ničení
archeologických památek moderní
lidskou činností
je nevyhnutelné, pokud
nechceme současný život zastavit. Podle mého názoru je ovšem možno toto
ničení minimalizovat jak co do
jeho rozsahu, tak co do jeho důsledků.
Destruktivní výzkumy ohrožených
lokalit tedy jsou a po určitou dobu zůstanou nutností. Máme se spokojit se se snahou pokrýt nějakým
výzkumem všechny ohrožené
lokality a být rádi, že výzkum
"zachrání" alespoň
něco? Tradiční pojetí "záchranných výzkumů" je jistě pohodlným,
organizačně a mentálně nenáročným
automatismem s osvědčenými výsledky a bez rizik. Je však vůbec možná jiná alternativa než kopat a kopat to, co nám přijde pod ruku a co je ekonomicky výnosné?
Alternativu jsem v r. 1990 označil jako hospodaření s archeologickými
prameny (nebo hospodaření s
kulturním dědictvím - Neustupný 1991a).
Podstatou této výzkumné strategie
je úzké propojení teoretického výzkumu
s prací v terénu.
[Obsah]
5.
Terénní
výzkum jako odpověď na otázky
Často podléháme
omylu, že logiku
zpětné vazby mezi empirickým a teoretickým aspektem archeologie mohou mít jen výzkumy
"systematické", plánované podle vědeckých potřeb, nikoliv výzkumy
ohrožených nalezišť, jejichž
výběr je dán potřebami moderního života
ležícími mimo archeologii. Ovšem i v případě výzkumu ohrožených objektů jsou možné a dokonce nutné určité volby, které (při daných a zpravidla omezených kapacitních
možnostech) nemohou
být provedeny jinak než podle teoretických hledisek.
Jednou z
prvních voleb
je problém,
v jakém rozsahu zkoumat či zda
detailněji nezkoumat vůbec. Za
situace, kdy nelze prozkoumat všechny bezprostředně ohrožené lokality, je
to nutná
volba, protože jinak se zpravidla k terénnímu výzkumu vnutí
typy nalezišť
s vysokou pravděpodobností nalezení, takže dochází k neustálé reprodukci
těchže informací (např. o
knovízských sídlištích) a na
jiné, méně nápadné a méně
časté typy nalezišť se
z důvodu omezených kapacit nedostane. Je nutno řešit otázky o
rozsahu výzkumu (celá ohrožená
partie naleziště nebo jeho
vybrané části, omezení
na tzv. vzácné komponenty
apod.) a jeho metodě (náhodný
nebo nenáhodný výběr
vzorku z plochy naleziště,
úplný výzkum objektů nebo jejich vzorkování, jednorázové rozhodnutí nebo sekvenční výzkum
apod.).
Druhou volbou je důraz na určité otázky a tím i na
prameny, o nichž se předpokládá, že
je umožní řešit. Lze se věnovat získání
maximálního počtu artefaktů (zejména pro chronologické studie), přednostnímu získávání ekofaktů (pro velmi zanedbané
studium tzv. životního prostředí minulých lidí), prostorovému rozložení nálezové situace (hranice jednotlivých komponent apod.), množství určitých objektů
(např. pro demografické odhady) atd.
S tím souvisí již zmíněná
metoda výzkumu. Námitka, že to všechno
se má získat v maximálním množství,
je pokrytecká, protože je zcela nerealistická. Určité preference
zde vždy jsou a být musí. Ačkoliv
při každém terénním výzkumu by se povinně měly získat
určité standardní informace (přičemž
tento standard se nutně bude měnit), vědecký postup nadto přináší materiál k řešení zvlášních otázek,
které jsou důsledkem objektivních okolností výzkumu
i
skutečností subjektivních, např.
specielného zájmu konkrétního vedoucího výzkumu.
Je tudíž absurdní se domnívat, že při každém výzkumu lze získat
maximum artefaktů, ekofaktů
a dalších poznatků pro řešení
všech možných otázek. Pokud si
to archeologie uvědomí, získá tím možnost svůj výběr dostat alespoň částečně
pod kontrolu. Pokud budeme trvat
na tom, že každý výzkum má naleziště prozkoumat ve stejné míře, ztratíme tím jakoukoliv kontrolu nad svou činností, protože
volby budou podvědomé nebo
náhodné a praxe se bude lišit od deklarovaných záměrů.
V
takovém případě se terénní činnost stane rutinou, která má s vědou jen
málo společného, a která proto vědě přinese
jen málo. Z minulého období nám
zůstalo v podvědomí, že "záchranný výzkum" může být prováděn s menším rozmyslem a v podstatě ledabyleji než výzkum "systematický": jakoby ohrožená památka nám měla
být vděčna, že z ní
"zachráníme" alespoň něco
a nenecháme zničit vše. Taková
vděčnost je představitelná jen
v situaci, kdy velká část prostředků se věnuje na "systematické" výzkumy
neohrožených lokalit, které se dostaly do "státního plánu".
[Obsah]
Existuje
ještě řada
dalších problémů
teorie terénního výzkumu
v archeologii. Je to např.
vymezení typů terénní činnosti
jako je
destruktivní výzkum,
povrchové sběry,
nedestruktivní druhy výzkumu atd. Stranou ponechávám
také diskusi jednotek
archeologických pramenů,
jejich kontinuálního či
diskrétního rozložení, otázku
vlastní izolace artefaktů a ekofaktů
v průběhu materiální analýzy
archeologických komplexů
a s
tím související dokumentaci kontextů
apod. V
následujících odstavcích
bych se chtěl dotknout některých
problémů obecné
metodologie terénních výzkumů. Nemám
zde ovšem
na mysli
konkrétní pomůcky a
postupy, o
kterých se
zpravidla mluví
v souvislosti s metodologií
terénního výzkumu, a na
něž se často celá
problematika terénní archeologie
redukuje (dochází k tomu
nejen u nás,
nýbrž i
v zahraničí: srov. četné příručky k provádění terénního
výzkumu).
V
centru
pozornosti archeologie zatím zpravidla byl výzkum jednotlivých objektů případně profilů. Výzkum
naleziště se chápal (a většinou ještě chápe) jako suma, kumulace výzkumu jednotlivých objektů a profilů;
metodologie výzkumu byla proto metodologií výzkumu objektů
a profilů. Terénní práce se prakticky vždy soustřeďovaly do středu
nalezišť; ukazuje na to mimo jiné i
skutečnost, že např. problém okraje naleziště vlastně neexistoval. Pokud
někoho zajímal, pak zpravidla proto, aby se okraji vyhnul, protože tam objekty řídly a
nakonec už se nenašlo vůbec nic (zde odhlížím od některých výjimek jako jsou např. neolitické
Bylany, kde došlo k hledání rozsahu
nalezišť a kladení celé řady jiných významných otázek).
Problémy jako je okraj naleziště
(srov. Neustupný 1973) se vlastně
naléhavěji vynořily teprve po
formulaci nových teoretických pojmů
sídelního areálu a komponenty (k tomu Neustupný 1986; 1991a; Kuna 1991b
aj.; souhrnně a s
bibliografií Neustupný
1994b). V
souvislosti s tím byly na novém základě formulovány
úlohy jako je výzkum celých mikroregionů a regionů, výzkum "industriálních
zón" (Venclová 1994), vymezení pojmů jako je prázdná komponenta, řídká komponenta apod.; současně s tím
byly navrženy některé metody k jejich studiu (Neustupný 1982;
1987). Při přístupu
k podobným otázkám byly využity i zatím
nestandardní prostředky archeologické teorie jako je demografický výzkum (Neustupný
1984).
Ve všech uvedených případech hraje
významnou roli pojem vzorkování a jeho významného typu, náhodného vzorkování. Je to
výsledek poznání, že v případě rozsáhlých celků není realistické pomýšlet na prozkoumání všeho. To jasně vysvítá např. z
velikosti tzv. Pětipeské pánve
(Smrž 1982), která měla být
prakticky celá zničena
těžbou nekvalitního uhlí
(později bylo od těchto plánů upuštěno). Náhodné vzorkování, které bylo např. úspěšně
realizováno při sběrech v rámci projektu ALRNB (Kuna
et al. 1993) a při sběrech N.Venclové na Kladensku (Venclová
1994),
vytváří předpoklad pro využití dalších návazných metod.
Při výzkumu rozsáhlých terénních celků se ovšem vždy bude využívat povrchových sběrů, jejichž metodika je nyní ze
všech druhů terénní činnosti nejdůkladněji vypracována (Kuna
1995). Jak poukázala řada autorů, představují ovšem sběry pouze jeden typ výzkumné činnosti v terénu, a stejně jako i
typy jiné, má kromě řady výhod i některé nevýhody a nemůže se proto stát
synonymem pro terénní výzkum obecně.
***
Tímto
příspěvkem jsem
chtěl poukázat
na skutečnost, že i
archeologický terénní
výzkum má
svou teorii. Není to v žádném případě soubor praktických rutin, které může vykonávat kdokoliv. Tím
nechci říci, že v řetězci výzkumné
činnosti v terénu musí být vědecký prvek přítomen ve všech jeho článcích.
Zkušenosti ze zahraničí
ukazují, že asi dlouho bude přežívat tradice "záchranných výzkumů",
které budou vycházet nikoliv z teoretických
potřeb vědy, nýbrž z potřeb obživy archeologů, a jejichž produkty budou končit ve sklepích zámků, aniž by
vytvářely jakoukoliv
zpětnou vazbu mezi empirí
a teorií. Je jisté, že ani takové
nálezy nebudou pro budoucnost zcela bezcenné, i když se mohou ocitnout v roli, kterou dnes mají v archeologických sbírkách
ojedinělé nálezy keramiky učiněné v 19. století. Tím
chci naznačit, že minimální
bude nejen jejich hodnota vědecká, nýbrž i hodnota památková, protože ta
je na vědecké hodnotě závislá.
Myslím, že v současné době jde
především o to, aby se pokud
možno nejvíce archeologů bylo ochotno
zamýšlet nad teoretickými otázkami
terénního výzkumu.
[Obsah]
Bibliografii
k danému
tématu jsem systematicky
nesbíral; uvádím zde proto je některé vlastní
práce a ty, které přímo zmiňuji v textu.
Kuna,
M. 1991a: The structuring of
prehistoric landscape. Antiquity
65, No.247:332-347.
Kuna,
M. 1991b: Návrh systému evidence archeologických
nalezišť. Archeologické fórum 2:25-48.
Kuna,
M. 1993:
Post-processual archaeology from a post-Marxist perspective.
Archeologické rozhledy 45:390-395.
Kuna, M. 1995:
Archeologický průzkum povrchovými sběry. Zprávy
ČAS, Praha Suppl. 23.
Kuna,
M. -
Klápště,
J.
1990:
Poznámky ke koncepci terénní
archeologické práce. Archeologické rozhledy 42:435-445.
Kuna,
M. - M.
Zvelebil
-
P. Foster - D. Dreslerová 1993:
Field survey and landscape archaeology
research design: Methodology
of a regional field survey in Bohemia (Povrchový průzkum
a krajinná archeologie:
Program a
metodika regionálního průzkumu
v Čechách).
Památky archeologické
84-2:110-130.
Neustupný,
E. 1973: Sekvenční metoda
vedení archeologických výzkumů. Archeologické rozhledy 25:300-328.
Neustupný,
E. 1976a: Paradigmata
ve středoevropském neolitu a eneolitu. Sborník
prací filozofické fakulty brněnské
univerzity E 20-21:125-132.
Neustupný,
E. 1976b: Paradigm Lost. In: Glockenbechersymposium Oberried 1974.
Bussum-Haarlem 241-248.
Neustupný,
E. 1982:
Optimalizace výzkumu archeologického
regionu. In:
Metodologické problémy československé
archeologie. Praha 178-182.
Neustupný,
E. 1984:
Archeologická prospekce s
využitím pravděpodobnostních metod.
In: Nové
prospekční metody v
archeologii (Výzkumy v Čechách,
Supplementum 1984). Praha 105-130.
Neustupný,
E. 1985:
K holocénu Komořanského jezera.
Památky archeologické 76:9-70.
Neustupný,
E. 1986a: Nástin archeologické
metody. Archeologické rozhledy 38:525-549.
Neustupný,
E. 1986b:
Sídelní areály
pravěkých zemědělců.
Památky archeologické 77:226-234.
Neustupný,
E. 1987: Theoretisches zur
Erforschung archäologischer
Mikroregionen. In:
E.Černá (ed.), Archäologische
Rettungstätigkeit in den
Braunkohlengebieten und die Problematik der
siedlungsgeschichtlichen Forschung. Praha 299-301.
Neustupný,
E. 1989: Die Besiedlung Böhmens
im Äneolithikum. In: Das Aeneolithikum und
die frueheste Bronzezeit
(C14 3000-2000 b.c.) in
Mitteleuropa (Praehistorica 15).
Praha 81-84.
Neustupný,
E. 1990:
W.Hensel, L.Donato,
S.Tabaczynski: Teoria i
praktyka badan
archeologicznych 1. Archaeologia Polona XXVIII:248-260.
Neustupný,
E. 1991a:.
Kam česká
archeologie? Archeologické rozhledy 43:361-370.
Neustupný,
E. 1991b: Community areas of prehistoric
farmers in Bohemia. Antiquity 65:326-331.
Neustupný,
E. 1992:
Zachraňujeme archeologické památky?
Zprávy památkové péče 52:18-20.
Neustupný,
E. 1993a: Archaeological
Method. Cambridge: CUP.
Neustupný,
E. 1993b: Czechoslovakia: the
last three years. Antiquity
67:129-134.
Neustupný,
E. 1994a: Role databází
v archeologii. Archeologické
rozhledy XLVI:121-128.
Neustupný,
E. 1994b: Settlement area
theory in Bohemian archaeology. Památky archeologické - Supplementum
1:248-258.
Venclová,
N. 1994: Field survey of a
prehistoric industrial region. Památky archeologické - Supplementum 1, 239-247
Venclová, N. 1995: Settlement area,
production area and industrial zone. In:
M.Kuna, N.Venclová (Eds.),
Whither archaeology? Praha 1995
Zvelebil,
M. - J. Beneš - M. Kuna 1993: Ancient Landscape Reconstruction in
North Bohemia - Landscape
and Settlement Programme (Projekty Rekonstrukce krajiny v severních Čechách -
Krajina a sídla). Památky archeologické 84-2:93-95.